اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بقعه خضر نبی(ع) در جوار خلیج فارس میعادگاه ساحل‌نشینان

بقعه متبرکه حضرت خضر نبی(ع) در کنار خلیج فارس روزانه میعادگاه بسیاری از مردم هرمزگان و همچنین زائرانی از استان‌های همجوار است.

بقعه خضر نبی(ع) در جوار خلیج فارس میعادگاه ساحل‌نشینان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، بقعه متبرکه حضرت خضر نبی(ع) در کنار خلیج فارس، روزانه میعادگاه بسیاری از مردم هرمزگان و همچنین زائرانی از استان‌های همجوار است.

این بقعه که در روستای کولغان در 40 کیلومتری شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان قرار دارد روزانه به‌خصوص پنج‌شنبه و جمعه‌ها، خیل عظیمی از عاشقان عصمت و طهارت(ع) را به‌سوی خود می‌کشاند و جلوه خاصی را به این روستا بخشیده است.

آخر هر هفته مردم هرمزگان از دور و نزدیک خود را به زیارتگاه خضر نبی(ع) در روستای کولغان رسانده و قربانیان خود را در جوار این بقعه قربانی کرده و در میان مردم همان منطقه و روستاهای اطراف توزیع می‌کنند.

مردم خداجوی هرمزگان ارادت خاصی نسبت به خضر نبی(ع) قائلند و در چند نقطه از سواحل این استان بقاع متبرکی تحت عنوان قدمگاه خضر(ع) وجود دارد و همه روزه مملو از ارادتمندان به ائمه اطهار(ع) است.

خضر از نوادگان نوح پیامبر است و خدای متعال او را به‌سوی قومش مبعوث فرموده بود و او مردم را به سوی توحید و اقرار به انبیا و فرستادگان خدا و کتاب‌های او دعوت می‌کرد.

مردم هرمزگان بر این باورند که خضر(ع) زنده است و با حضرت بقیة‌الله(عج) ارتباط دارد و در زمان ظهور مهدی موعود(ع) در کنار اوست و از همین رو جالب است مردم هرمزگان برای رسیدن به حاجت خود از امام زمان(عج) به خضر نبی(ع) متوسل می‌شوند و همه دعاهای مربوط به حضرت حجت(ع) را در این بقاع متبرکه قرائت می‌کنند.

بدون تردید خضر نبی(ع) زنده است و هم‌اکنون بیش از شش هزار سال از عمر شریفش مى‌گذرد و جزء سى نفرى است که همواره در محضر حضرت بقیة‌الله(ع) هستند و رتق و فتق امور به فرمان آن حضرت در دست آن‌هاست.

حضور حضرت خضر در مراسم عید غدیر در سرزمین غدیر خم و در مراسم سوگوارى رسول اکرم(ص) به‌هنگام رحلت آن حضرت و در سوگ حضرت على(ع) به هنگام شهادت آن حضرت در کتاب‌هاى مختلف آمده است .

از معجزات خضر نبی(ع) این بود که بر روی هر زمین خشکی می‌نشست، زمین سبز و خرم می‌شد و دلیل نامش، خضر به معنای «سبز» نیز همین است و نام اصلی خضر نبی(ع) «تالیا بن ملکان بن عامر بن ارفخشید بن سام بن نوح(ع)» است.

امام جعفر صادق(ع) درباره خضر نبی می‌فرمایند: اما آن بنده صالح خدا خضر، خداوند عمر او را نه به‌خاطر رسالتش طولانى گردانید و نه به‌خاطر کتابى که بدو نازل کند و نه به‌خاطر اینکه به وسیله او و شریعت او، شریعت پیامبران پیش از او را نسخ کند و نه به‌خاطر امامتى که بندگانش بدو اقتدا نمایند و نه به‌خاطر طاعتى که خدا بر او واجب ساخته بود، بلکه خداى جهان‌آفرین، بدان دلیل که اراده فرموده بود عمر گرامى قائم(ع) را در دوران غیبت او بسیار طولانى سازد و مى‌دانست که بندگانش بر طول عمر او ایراد و اشکال خواهند نمود، به‌همین جهت عمر این بنده صالح خویش «خضر» را طولانى ساخت که بدان استدلال شود و عمر قائم(ع) بدان تشبیه گردد و بدین وسیله اشکال و ایراد دشمنان و بداندیشان باطل گردد.

علاقه شدید مردم هرمزگان به بقعه متبرکه حضرت خضر نبی(ع) در روستای کولغان بندرعباس موجب شده است که کاروانسرایی بزرگ را در جوار این بقعه بنا نمایند و سرپناهی را برای زائران استان‌های همجوار ایجاد کنند و همچنین با جمع‌آوری کمک‌های مردمی به‌دنبال توسعه بقعه متبرکه خضر نبی(ع) در این روستا شوند.

مدیر اجرایی پروژه بقعه خضر نبی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس عنوان کرد: بقعه خضر نبی(ع) در این منطقه به حدود 300 سال قبل برمی‌گردد و نیاز به بازسازی مجدد دیده شد که بحمدالله با جمع‌آوری کمک‌های مردمی تا حدودی توانسته‌ایم تغییراتی را در این بنا ایجاد نمائیم.

موسی آذرنگ افزود: برای ادامه کار به مصالح ساختمانی از جمله سیمان، سرامیک، آجر سفال، شن و ماسه نیاز است و نمی‌توان کار را نیمه‌کاره رها کرد چرا که همه‌روزه خصوصا جمعه‌ها خیل عظیم جمعیت از روستاهای اطراف و بندرعباس گرفته تا مردم استان‌های کرمان و فارس برای حضور در مراسم ادعیه‌های مختلف مانند دعای کمیل و ندبه و توزیع نذری به این بقعه می‌آیند و از همین رو جایز نیست کار نیمه‌تمام باقی بماند.

وی ادامه داد: تاکنون تمامی پروژه با کمک‌های مردمی و دوست‌داران عصمت و طهارت(ع) انجام شده است و قطعا در ادامه نیز مردم ما را تنها نخواهند گذاشت و الباقی کار هم به لطف خدا به پایان می‌رسد.

آذرنگ در پایان تصریح کرد: شهرداری بندرعباس نیز قول همکاری و مساعدت در زمینه تامین مصالح داده است که اگر این امر میسر شود با کمک نیروهای جهادی بسیج، با سرعت فزاینده‌ای این پروژه را به اتمام خواهیم رساند.   

انتهای پیام/3264/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول