اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

در سفر «آتامبایف» به هند

«بیشکک» و «دهلی‌نو» 6 سند همکاری امضا کردند

در سفر 4 روزه‌ رئیس جمهور قرقیزستان به هند، «بیشکک» و «دهلی‌نو» 6 سند همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند.

«بیشکک» و «دهلی‌نو» 6 سند همکاری امضا کردند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور قرقیزستان در سفر رسمی به هند و در دیدارهای جداگانه با «پراناب موکرجی» رئیس جمهور و «نارندرا مودی» نخست وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس این گزارش، در دیدار آتامبایف با مودی، طرفین با اشاره به ارتباطات تاریخی مردم قرقیزستان و هند، بر تلاش‌های مشترک قرقیزها و هندی‌ها برای ساختن جامعه‌ای دموکراتیک تأکید کردند.

بعد از این دیدار، رئیس‌جمهور قرقیزستان و نخست‌وزیر هند در کنفرانس مطبوعاتی به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.

مودی با اشاره به گفت‌گوهای خود با آتامبایف، اظهار داشت: در این دیدار، درباره امکان مشارکت 2 کشور در زمینه مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی رایزنی کرده و در خصوص لزوم انجام اقدامات مشترک در راستای تأمین امنیت در منطقه توافقاتی حاصل شد.

وی افزود: هند، قرقیزستان را به عنوان همکاری ارزشمند در جهت تقویت ثبات در آسیای مرکزی محسوب می‌کند.

نخست وزیر هند در ادامه تصریح کرد: همچنین درباره ضرورت فعال‌سازی هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصاد‌ی فیمابین و افزایش همکاری در حوزه‎ صنعتی و ارتباط بین محافل اقتصادی 2 کشور رایزنی‌هایی صورت گرفت.

وی گفت: در جهت تقویت همکاری‌های دوجانبه باید تعاملات محافل اقتصادی و صنعتی 2 کشور را تقویت کرد تا از ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی، انرژی و بهداشتی استفاده بیشتری شود.

رئیس جمهور قرقیزستان نیز در این کنفرانس از توافق طرفین برای تأسیس بنیاد قرقیزی-هندی به منظور حمایت از فعالان اقتصادی 2 کشور خبر داد.

وی افزود: شاخص‌های تجاری موجود رضایت‌بخش نیست و ضروری است که حجم تبادل کالا بین 2 کشور به طور چشم‌گیری افزایش یابد، ضمن آنکه در حوزه لجستیک نیز مذاکرات خوبی با طرف هندی داشتیم.

در سفر آتامبایف به هند، طرفین علاوه بر امضای قرارداد اولیه سرمایه‌گذاری بین دولت‌های بیشکک و دهلی، 6 سند همکاری در حوزه‌های مختلف به امضا رسید.

یادداشت تفاهم همکاری در حوزه گردشگری بین قرقیزستان و هند، همکاری در حوزه فرهنگی به ویژه در زمینه جوانان بین آژانس دولتی امور جوانان قرقیزستان و وزارت جوانان و ورزش هند، توافق‌نامه همکاری در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی بین وزارت‌ کشاورزی و احیا اراضی قرقیزستان و وزرات رفاه کشاورزان هند، تفاهمنامه همکاری بین آموزشگاه نظامی قرقیزی با نام «قهرمان اتحادیه شوروی» به ریاست ژنرال «دایر آساناف» و دانشکده افسری سپاه هند، همکاری بین آکادمی دیپلماتیک وزارت امور خارجه قرقیزستان و انیستیتوی امور خارجه هند، همکاری بین صدا و سیمای قرقیزستان و شبکه «Prasar Bharati» هند در حوزه پخش برنامه‌های تلویزیونی و تبادل تولیدات صدا و سیما از جمله اسناد امضا شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول