اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شب یلدایی متفاوت کنار کودکان سرطانی/ مادرانی که امیدشان را به گیسوان سیاه بلندترین شب سال گره زدند

یلدای امسال در کنار مادرانی بودم که از غروب، قصه پهلوانی و قهرمانی‌ها را در گوش قهرمانان کوچکشان زمزمه کردند و امیدشان را به گیسوان سیاه بلندترین شب سال گره می‌زدند و پدرانی که در انتظار اولین روز زمستانی با آرزوی سلامتی فرزندانشان فال حافظ گرفتند.

شب یلدایی متفاوت کنار کودکان سرطانی/ مادرانی که امیدشان را به گیسوان سیاه بلندترین شب سال گره زدند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، همه ما خاطراتی از جنس شعر حافظ و دانه‌های یاقوتی رنگ انار در طولانی‌ترین شب سال داریم؛ در خانواده‌ها سنت‌های مختلفی وجود دارد و همه در این شب طولانی دور هم جمع شده و خاطراتی به یادماندنی پدید می‌آورند.

شب یلدای امسال تفاوت زیادی داشت؛ چله امسال در کنار مادرانی بودم که از غروب، قصه پهلوانی و قهرمانی‌ها را در گوش قهرمانان کوچکشان زمزمه می‎کنند و امیدشان را به گیسوان سیاه بلندترین شب سال گره می‌زنند و پدران در انتظار اولین روز زمستانی با آرزوی سلامتی فرزندان‌شان فال حافظ می‌گیرند.

در یلدای امسال کودکان مبتلا به سرطان بیمارستان کودکان تبریز با امید چشیدن طعم شیرین سلامتی به همت خیرین و موسسه جمعیت خیریه قلب‌های سبز جشن گرفتند و از ته دل خندیدند و خانواده‌ها با دلگرمی روزهای بهبودی و تندرستی را از صاحب تمام روز و شب طلبیدند.

حضور یاورانی که با شور و نشاط در سنین جوانی با تحصیلات عالیه که بعضا خود دانشجویی پزشکی یا مهندسی و یا سایر رشته‌ها بوده که به صورت داوطلبانه در لباس دلقک، ننه سرما، بابا نوئل شب خاطره‌انگیزی را در آخرین روز برگ ریزان رقم زدند.

بر اساس این گزارش وقتی وارد بیمارستان شدم شور و نشاط از جای جای بیمارستان به گوش می‌رسید؛ یکی در بغل بابا نوئل، دیگری با ننه سرم سخن از امید و خلبان شدنش در آینده می‌زد، دیگر در بغل دلقک جوان به شادی مشغول بودند و مادران نیز در کنار کودکانشان بعد از مدت‌ها لبخند مقطعی بر لب داشتند.

امام رضا(ع) ضمانت فرزندم را پیش خدا خواهد کرد

به نزدیکی مادری که فرزندش را در بغل داشت و از شادی کودکش لبخند می‌زد ولی چشمانش گواه همه دردهای این مادر بود، رفتم؛ مادر امیرعلی اکبری 7 ساله از بیماری کودکش چنین گفت: فرزندم از پنج سالگی با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، بعد از دو سال پزشکان قطع امید از فرزندم کردند ولی من امیدم به خدا است و از امام رضا(ع) خواستم به خدا بگوید و ضمانت فرزندم را بکند.

این مادر افزود: الان آرزویم سلامتی همه کودکان است و فرزند من نیز جزء کودکان شفا یافته باشد.

با مادر امیرعلی خداحافظی کردم تا بیشتر از شادی کودکش لذت ببرد؛ بر یکی از صندلی‌ها نشسته و به صورت تک تک کودکان نگاه می‌کردم که پسر کوچکی به طرفم آمد و سؤال کرد که آیا خبرنگاری و این مقدمه مکالمه من و شاهرخ رنگبری 8 ساله شد.

وی از بیماری‌اش برایم گفت که در 6 سالگی دچار لنفاوی شکم شده و تحت درمان قرار گرفته است و افزود: در کلاس دوم ابتدایی مشغول به تحصیل هستم و علاقه فراوانی به ورزش دارم ولی اگر ورزش بکنم بدنم درد می‌کند.

شاهرخ گفت: بعضا تحمل آمپول‌ها را ندارم ولی به امید روزی هستم که حالم خوب شده و بتوانم بدوم و همه این خوراکی‌ها را با دوستام یک‌جا بخوریم.

از دور متوجه دختر بچه‌ای کوچک روسری بر سر شدم که در بغل مادر خود بی‌تابی می‌کرد؛ نازنین فاطمه جهانگیری 18 ماهه طبق گفته‌های مادرش دچار بیماری کبد از 8 ماهگی شده بود.

مادرش در خصوص درمان نازنین فاطمه گفت: بیماری فاطمه را زود متوجه شدیم و بلافاصله تحت درمان قرار گرفت و البته تا الان طول درمان را به طور دقیق به ما نگفته‌اند ولی من هیچ‌گاه امیدم را از دست نخواهم داد.

حفظ روحیه خانواده‌ها موثرترین راه برای درمان کودکان مبتلا به سرطان است

رخساره دوروزی پرستار شیفت شب یلدا در خصوص خدمت‌رسانی بخش خون کودکان اظهار کرد: به مدت چهار سال است که در بخش کودکان خون مشغول به کار هستم.

وی افزود: گاهی اوقاف کودکان را بیشتر از خانواده خود می‌بینیم و از این رو همانند خانواده‌هایمان عزیز هستند و گاهی مسائلی چون قطع امید و فوتی تأثیر بدی روی کودکان و کادر درمانی می‌گذارد.

دوروزی با تأکید بر اینکه بیشتر تأثیر در درمان کودکان حفظ روحیه خانواده‌ها است، گفت: اگر بعد از حفظ روحیه خانواده‎‌ها، کودکان تغذیه مناسب داشته باشند بیشتر از نود درصد این کودکان به بهبود کامل خود می‌رسند؛ زیرا بیشترین اهمیت تغذیه و رسیدگی مناسب به این کودکان است.

خانواده‌‌ها در درمان عجله نکنند

الناز نیکنام، رزیدنت کودکان نیز در خصوص درمان قطعی و چگونگی درمان بیماری‌های خونی کودکان اظهار کرد: با اینکه سه ماه است که در این بخش فعالیت می‌کنم ولی علاوه بر روحیه خدمت رسانی وابسته این کودکان نیز شده‌ام.

وی افزود: کادر درمانی مخصوصا در بخش کودکان از حساسیت بالایی برخوردار بوده و یک ثانیه غفلت می‌تواند جان یک کودک را به خطر بیندازد.

نیکنام با بیان اینکه درمان هر چه قدر سریع‌تر انجام شود به نفع کودکان خواهد بود، گفت: حتی یک روز دیر بستری شدن یک کودک درمان آن را به عقب خواهد کشاند والبته خانواده‌ها نیز صبور باشند و در درمان عجله نداشته باشند.

وی خطاب به تمام خانواده‌ها رسیدگی و توجه به موقع به فرزندان را تأکید کرد و گفت: اگر کوچکترین علامتی در کودکان خود دیدید سریعاً توجه داشته و رسیدگی نمایید تا مشکل بزرگتر و ریشه‌ای تر نشود.

جشن شب یلدا رو به پایان بود و بعد از برگزاری مسابقات زیاد و شادی‌های فراوان هر کدام از کودکان با در دست داشتن جایزه و خوراکی خود به سمت تخت‌های خود روانه می‌شدند و کودکانی که قطع درمان شده بودند نیز با لبخند امید و محبت را به دوستانشان هدیه می‌دادند، یکی از این کودکان که قطع درمان شده، عباس پروین، 9 ساله است که طبق گفته پدرش قبل از تولد عباس، فرزند پسر را از حضرت عباس خواسته بودند و از این رو نامش را عباس گذاشتند.

عباسم را از حضرت عباس(ع) گرفتم

پدر عباس به چگونگی پی بردن به بیماری فرزندش اشاره کرد و گفت: فرزندم در ابتدا اسهال مزمن داشت و همیشه بی حال و البته رنگ پریده نیز به دنیا آمده بود و مدام تب داشت و ما همیشه نگران او بودیم.

وی افزود: روزی که به مشکل آنمی پسرم پی بردم دنیا روی سرم خراب شد ولی حضرت عباس را که پسرم را از خدا برایم به هدیه داده بود خواستم واسطه شود و درمان فرزندم را از خداوند بگیرد.

پدر عباس خاطرنشان کرد: حدود چند ماهی است که پزشک معالج پسرم بهبودی کامل فرزندم را اعلام کرده و شور و نشاط و زندگی به خانواده‌ ما به ارمغان آمد.

وی به سختی دوران درمان عباس اشاره کرد و گفت: در آن روزها فرزندم با یادگیری نام ائمه و همچنین ضریح‌های امامان با زبان کودکی خود از خداوند می‌خواست که دیگر آمپولی به او نزنند.

این پدر بزرگوار با چشمانی گریان گفت: وقتی چند ماه دیگر از درمان قطعی عباس مطمئن شوم همراه عباس به پابوس آقایمان خواهم رفت.

لبخند یک کودک برایمان کافی است

در این بین هنوز هم بابانوئل، گروه موسیقی و ننه سرما که همان رونیا روحی‌فر، پوریا فرشچی سیامک ممی‌زاده از جوانان دانشجو و فعال جامعه هستند که فقط برای نشاندن لبخند بر لب کودکان بدون چشم‌داشت مالی در کنار کودکان به پیشواز صبح اولین روز زمستان رفتند و تا آخرین لحظه با این کودکان مشغول بازی و تفریح بودند.

خیرین شهر بزرگ ترین حامی ما هستند

علی سبزچی، مسئول کار گروه کودکان مبتلا به سرطان در خصوص فعالیت جمعیت خیریه قلب‌های سبز گفت: این جمعیت یکی از یاوران محک در شمال‌غرب کشور است که هزینه‌هایی دارویی، پزشکی کودکان مبتلا به سرطان را تقبل می‌کند.

وی با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های این جمعیت به همت خیرین شهر و یاوران جوان این جمعیت است، افزود: با توجه به اینکه هزینه‌های درمانی کودکان مبتلا به سرطان بسیار بالا بوده، درصورت عدم توانایی در پرداخت هزینه‌ها با تماس مددکار مستقر در بیمارستان جمعیت به یاری آن‌ها می‌شتابد.

مسئول کار گروه کودکان مبتلا به سرطان با اشاره به اینکه بیش از 900 کودک مبتلا به سرطان را تحت پوشش قرار دادیم، تصریح کرد: از بین این تعداد افراد فوتی، قطع درمان نهایی و یا قطع امید از درمان وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: یاوران کودکان مبتلا به سرطان در تمامی مراسمات و مناسبت‌ها در پی خوشحالی کودکان هستند و تلاش می‌کنند روح دوباره به آن‌ها بدهند و البته تمام این فعالیت‌ها با مشارکت 80 درصدی خیرین شهر و استان همراه بوده است.

سبزچی به تعداد تخت‌های موجود در بیمارستان برای بخش خون کودکان اشاره کرد و گفت: در حدود 45 تخت در این بخش وجود دارد که هر سه‌شنبه مکمل‌های غذایی، شیر پاستوریزه و سایر خدمات توسط جمعیت خیریه قلب‌های سبز به این کودکان اهدا می‌شود.

وی همچنین برنامه آتی کار گروه کودکان مبتلا به سرطان را چنین بیان کرد: با خرید یک پروژکتور به اندازه پروژکتور سینما از هفته بعد در یک روز معین برای کودکان فیلم، کارتن و انیمیشن پخش خواهد شد.

کوچولوها در چنگال خرچنگ

هیچ‌کس نیست که از دیدن صورت رنگ پریده، چشمان گود رفته، بدن‌های نحیف و سرهای بی‌موی کودکان کوچک و معصوم سرطانی متاثر نشود، اما شاید بسیاری از کسانی که بشدت تحت تاثیر درد و رنج یک کوچولوی مبتلا به سرطان قرار می‌گیرند، نمی‌دانند که سرطان‌های شایع در کودکان در صورت تشخیص زودهنگام، انتخاب روند درمانی صحیح و موثر و اقدامات پرستاری خوب تا 90 درصد امکان بهبود یافتن خواهد داشت.

امروز، روز جهانی سرطان کودک است و از این نظر ضرورت دارد نسبت به علائم و نحوه درمان این بیماری در کودکان اطلاع‌رسانی شود.

بر این اساس لازم است بدانید با تشخیص سریع، سرطان در کودکان قابل درمان است، اما چگونه می‌توانید متوجه شوید که فرزندتان به سرطان مبتلا شده است؟ دکتر عظیم مهرور، فوق‌تخصص خون و آنکولوژی اطفال و رئیس بیمارستان محک در پاسخ به این پرسش در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: مسلما سرطان هیچ علامت بالینی خاصی ندارد، ولی والدین باید از روند طولانی‌شدن و بدتر‌شدن علائم غافل نشوند. یعنی اگر علائم سرماخوردگی در کودکی طی چند هفته بهبود پیدا نکرد یا نشانه‌هایی چون رنگ پریدگی، بی‌حالی، خونمردگی در بدن، بزرگ‌شدن شکم و تورم غدد لنفاوی گردن در کودک مشاهده شد، باید مورد بررسی‌های جدی‌تری از سوی متخصص کودکان قرار بگیرد.

اما این آگاهی نباید افکار والدین را بیش از حد مغشوش کند، به گونه‌ای که حتی یک تب ساده کودک خود را به عنوان یکی از نشانه‌های سرطان تلقی کنند، بلکه فقط هدف آن است والدین متوجه بروز هر علامت غیرطبیعی که تا چندی پیش در فرزندشان وجود نداشته است، باشند و آن را مورد‌بررسی قرار دهند.

-------------------------------

گزارش از: کتایون حمیدی

-------------------------------

انتهای پیام/60002/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول