اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس:

ارائه برنامه‌های امیدبخش هدف اصلی است/ ورود جدی به بحث تحکیم بنیان خانواده

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس گفت: مهم‌ترین هدف ما در مدیریت جدید این اداره‌کل، ارائه برنامه‌های امیدبخش به جامعه و گروه‌های هدف است.

ارائه برنامه‌های امیدبخش هدف اصلی است/ ورود جدی به بحث تحکیم بنیان خانواده

حجت‌الاسلام محمدصادق مهرابی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز در زمینه گفتمان فرهنگ دینی و راهکارها اظهار داشت: کار فرهنگی یک کار جمعی است و ارائه برنامه‌های امیدبخش در قالب بسته فرهنگی اهمیت بسیار دارد.

وی گفت: تعمیق و اشاعه فرهنگ و باورهای دینی در رأس برنامه‌های سازمان تبلیغات است و بر همین اساس با شناسایی آسیب‌ها و فرصت‌ها، راهکارهای به‌روزی را باید ارائه داد.

این مقام مسؤول افزود: گروه هدف ما یک گروه محدود و فضای خاص نیست، بنابراین برای تمام کسانی که علاقه‌مند به نوشیدن جرعه هدایت هستند، وظیفه بسترسازی و مهیاکردن شرایط مناسب را داریم.

مهرابی ادامه داد: اهرم‌های حمایتی ما کانون‌های مساجد، دارالقرآن‌ها، کانون مداحان، مجموعه فضای مجازی و سایت تبیان و... است که با رویکرد محتوایی و ارزشی و بدون سطحی‌گری به دنبال نشر معارف دینی هستیم.

*انجام کار فرهنگی بر پایه منابع متقن و مستند

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس خاطرنشان کرد: رویکرد ما در ادامه کار این است که تمام‌ کارهای فرهنگی ازاین‌پس بر اساس منابع متقن و قوی باشد که بازخورد مثبتی برای جامعه داشته باشد.

وی همچنین گفت: ارائه برنامه‌های امیدبخش بر پایه منابع مستند رویکرد اصلی اداره کل تبلیغات اسلامی فارس خواهد بود تا فضا به‌گونه‌ای باشد که حس آرامش را در مردم تقویت کنیم.

*همکاری با اساتید حوزه و دانشگاه

این مقام مسؤول ادامه داد: ورود به محیط‌هایی مانند دانشگاه و آموزش‌وپرورش را برای خود در اولویت دانسته و حضور در جمع اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را فرصت مناسبی برای خود قلمداد می‌کنیم.

مهرابی افزود: برای نمونه چندی پیش همایش بزرگ عرفان شیعه را با مشارکت بخش الهیأت دانشگاه شیراز برگزار کردیم که استادان بزرگ حوزه و دانشگاه به شیراز آمده و در این نشست علمی ارائه مقاله کردند.

وی با اشاره به راه‌اندازی یک نشریه استانی از سوی اداره کل تبلیغات اسلامی فارس نیز گفت: با استفاده از راهنمایی‌های آیت‌الله کلانتری نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری به‌زودی این نشریه منتشر خواهد شد.

*برگزاری نشست‌های تجلیل از علمای طراز اول در زمان حیات

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس خاطرنشان کرد: برگزاری نشست‌های تجلیل از علما و فرهیختگان فارس در زمان زنده‌ بودن آنان نیز یکی از برنامه‌های اصلی این اداره است که نمونه آن چند روز پیش در تقدیر از آیت‌الله حدائق رخ داد.

مهرابی برگزاری نشست‌های متعدد با مسؤولان فرهنگی دانشگاه شیراز و آموزش‌وپرورش را نیز برای هماهنگی کارها و جلوگیری از آسیب‌های فرهنگی ازجمله برنامه‌های مهم این اداره برشمرد.

*سامان‌بخشی به کار مداحان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت هیأت‌های مذهبی و کانون مداحان نیز اظهار داشت: یک سامان‌بخشی سیستمی در ابتدای کار این‌جانب در قسمت هیأت‌های مذهبی انجام شد.

این مقام مسؤول در تشریح این سامان‌بخشی گفت: دفاتر هیأت‌های مذهبی این استان و کانون مداحان در اداره کل تبلیغات اسلامی فارس راه‌اندازی شد و دو فرد باتجربه مانند مظفر مختاری و کاظم محمدی در رأس این کانون‌ها قرار داده شدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس دلیل این اقدام را به وجود آوردن انسجام و هماهنگی برای انجام کارهای فرهنگی و مذهبی در مناسبت‌ها دانست و اشاره کرد: با این اقدام از آسیب‌های احتمالی برآمده از برگزاری نشست‌ها در امان خواهیم بود.

مهرابی ادامه داد: یکی از آسیب‌ها در قسمت مداحی، خواندن اشعار سطحی و سخیف بود که با این اقدام هر فردی که بخواهد مداحی کند باید به این کانون مراجعه کرده و با توجه به ضوابط و استانداردها شناسنامه مداحی بگیرد.

وی افزود: این کانون به کسانی مجوز مداحی می‌دهد که به اداره کل تبلیغات اسلامی فارس مراجعه کنند و آزمون‌های روخوانی قرآن و منابع مداحی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشند.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش مداحان یک کار جدید را شروع کردیم که منابع تاریخی و مقتل‌ها برای آن‌ها تعریف می‌شود و هرماه یک نشست تخصصی نیز در حرم سید علاءالدین حسین (ع) در این زمینه برگزار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس افزود: در این نشست تخصصی مداحان به مداحی پرداخته و داوران ما کار آن‌ها را ارزیابی می‌کنند و ایرادها و مشکلات کار را به آنان گوشزد کرده تا روند بهتر و علمی‌تری را در مداحی کسب کنند.

مهرابی گفت: در همین نشست‌ها با بررسی اشعار و منابع مداحان، یک آسیب‌شناسی صورت می‌گیرد و معیارهای شعر مناسب برای مداحی تشریح می‌شود.

وی همچنین اظهار داشت: اگر مردم در مکانی مداحی را دیدند که شعر و روضه او مناسب با ارزش‌های مذهبی و دینی ما نیست، با اطلاع‌رسانی به کانون مداحان در اداره کل تبلیغات اسلامی فارس، جلوی کار این افراد گرفته خواهد شد.

*در کار فرهنگی باید به ذائقه‌ها توجه کرد

این مقام مسؤول در بخش دیگری از سخنان خود درباره برنامه‌های این اداره کل برای قشر نوجوان و جوان این استان نیز گفت: ما به بحث مخاطب‌شناسی باور داریم و زمانی می‌توانیم در کار خود موفق باشیم که مخاطب خود را بشناسیم.

مهرابی افزود: در کار فرهنگی ذائقه‌ها امروز عوض ‌شده و ما نمی‌توانیم برای ذائقه 60 سال پیش و امروز یک بسته فرهنگی را تعریف کنیم، بنابراین به این مسئله توجه جدی داریم.

*ورود جدی به بحث تحکیم بنیان خانواده

وی ادامه داد: شاخص‌های متعددی در تربیت نوجوان دخیل بوده که یکی از مهم‌ترین آنها بحث خانواده است که ما به آن ورود کردیم و تمام ابزارها را برای تحکیم نظام خانواده در جامعه به کار خواهیم گرفت.

این مقام مسؤول اظهار داشت: در همین راستا جلسات مشاوره خانواده با حضور استادان برجسته علوم تربیتی را برگزار می‌کنیم و هر سازمانی که در این زمینه و گفتمان‌های مشابه پیشگام شود، اساتید خود را به جلسات آنها اعزام خواهیم کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس خاطرنشان کرد: ادارات دولتی و سازمان‌ها که قصد برگزاری نشست‌های تربیتی و جلسات مشاوره خانوادگی را داشته باشند، می‌توانند از کارشناسان تربیتی ما استفاده کنند.

مهرابی افزود: از صفر تا صد این کارهای فرهنگی را اداره‌کل تبلیغات اسلامی فارس بر عهده خواهد گرفت و تنها با مشخص شدن گروه هدف از سوی سازمان‌ها و نهادهای داوطلب و تعیین مکان، اساتید ما به آنجا اعزام خواهند شد.

*اهمیت زبان هنر در کار تربیتی

این مقام مسؤول با اشاره به نقش بزرگ رسانه در تبلیغ فرهنگ دینی اظهار داشت: با رایزنی انجام‌شده با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، آمادگی کامل خود را برای ایجاد فضاسازی رسانه‌ای در حوزه هنر اعلام کرده‌ایم.

وی گفت: زبان هنر در قالب فیلم، پویانمایی و ... در مباحث تربیتی بسیار اثرگذار است و ما نگاه جدی به این بخش خواهیم داشت.

*آموزش مبلغان و روضه‌خوان‌های سنتی

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه به بحث سوادآموزی مبلغان سنتی نیز اشاره کرد و گفت: این افراد را شناسایی کرده و به‌صورت رایگان آموزش می‌دهیم تا با مباحث دینی آشنایی ژرف‌تری پیدا کنند.

مهرابی خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌ها در حوزه مسائل مذهبی و روضه‌خوانی همین مبلغان سنتی بودند که باوجود داشتن نیت خوب به دلیل عدم آگاهی کافی از مباحث دینی، امکان ایجاد مشکل داشتند.

*ظرفیت بزرگ رسانه در تبلیغ معارف دین

این مقام مسؤول اظهار داشت: کار فرهنگی جمعی و بلندمدت است و اداره کل تبلیغات اسلامی فارس در کنار رسانه ملی، اصحاب قلم، اداره اوقاف و تمام نهادهای فرهنگی این وظیفه بزرگ را بر دوش دارد.

وی خاطرنشان کرد: نقش اصحاب رسانه در تبلیغ فرهنگ عمیق دینی انکارناپذیر است و به‌جرئت می‌توان گفت هیچ مجموعه دیگری دارای این ظرفیت بالا نیست.

انتهای پیام/2448/ی30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول