اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

دفاع جانانه انقلابیون لبنان از ایران

راهپیمایان در مقابل سفارت ایران در بیروت بار دیگر تحصن کرده و اعلام کردند در صورت تعطیلی سفارت ایران در بیروت محرومان لبنان دیپلمات های ایران را به جنوب لبنان خواهند برد و از آنان حفاظت کامل خواهند کرد.

دفاع جانانه انقلابیون لبنان از ایران

رخدادهای 8 آذر 62

چکیده :

  • نخست وزیر بودجه 681 میلیارد تومانی سال 63 را تقدیم مجلس شورای اسلامی  کرد. 

 

  • آیت الله خامنه ای : ما با همه تهاجمات سیاسی و نظامی عوامل آمریکا قاطعانه مبارزه خواهیم کرد.

 

  • عملیات اجرایی بزرگترین نیروگاه حرارتی خاورمیانه در 25 کیلومتری قزوین شروع شد.

 

  • لایحه وزارت جهاد سازندگی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

 

  • انقلابیون لبنان تهدید کردند مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران را به جنوب لبنان خواهند برد و از آنها حفاظت خواهند کرد.

 

بودجه سال 63 تقدیم مجلس شد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی که به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد مهندس میر حسین موسوی نخست وزیر لایحه بودجه سال 63 را تقدیم مجلس کرد.

نخست وزیر هنگام تحویل لایحه بودجه به مجلس گفت : این اولین بار است که لایحه بودجه 4 ماه قبل از پایان سال تقدیم می شود. در بودجه سال 63 جنگ از اولویت اصلی برخوردار است و 30 درصد هزینه های دولت را تشکیل می دهد.

وی سپس به چگونگی توزیع بودجه اشاره کرد و گفت :در سال تحصیلی آینده 9میلیون و 583 دانش آموز و  146 هزار دانشجو خواهیم داشت.476 هزار روستایی نیز تحت پوشش طرح شهید رجایی قرار گرفته اند.

آقای موسوی افزود: بودجه سال آینده بالغ بر 6812 میلیارد ریال است که مبلغ 312 میلیارد ریال نیز بودجه سال آینده کسری خواهد داشت که از محل استقراض سیستم بانکی تامین خواهد شد.(1)

دیدار آیت الله خامنه ای با وزیر خارجه مجارستان

«پیتر وارکانی» وزیر امور خارجه مجارستان که به دعوت دکتر ولایتی به ایران سفر کرده است صبح دیروز با آیت الله خامنه ای رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد.

در این دیدار که دکتر ولایتی و سفرای دو کشور نیز حضور داشتند آیت الله خامنه ای گفت : انقلاب اسلامی ایران یکی از محکمترین پایگاه های استعماری آمریکا در منطقه خاورمیانه را منهدم کرد و امروز هم این انقلاب در مقابل تهاجم گسترده آمریکایی ها به کشوهای منطقه با قاطعیت و استحکام کامل ایستاده است.

آیت الله خامنه ای با تاکید بر هماهنگی و اتحاد نیروهای متقی در مقابله با سیاست های توسعه طلبانه استکبار جهانی افزود : امروز مبارزه علیه حرکات استکباری آمریکا ذهن و دل ملت مسلمان ایران به صورت یک عقیده راسخ و عمیق جای دارد.(2)

آغاز احداث بزرگترین نیروگاه برق خاورمیانه

طی مراسمی با حضور حجت الاسلام باریک بین نماینده امام و امام جمعه قزوین و دکتر غفوری فرد وزیر نیرو، کار احداث نیروگاه 2 هزار مگاوراتی شهید رجایی قزوین آغاز شد.

این نیروگاه که برای نخستین بار در تاریخ صنعت ایران به دست توانای متخصصین ایرانی ساخته می شود بزرگترین نیروگاه برق خاورمیانه خواهد بود که با صرف هزینه ای معادل 2 میلیارد دلار انجام خواهد شد.

نیروگاه شهید رجایی از نوع بخاری است و برای تامین آب مورد نیاز این نیروگاه 6 چاه 200 متری حفر شده که قادرخواهد بود در هر ساعت 1500 متر مکعب آب مصرفی نیروگاه را تامین کند.(3)

لایحه وزارت جهاد سازندگی تصویب شد

مجلس شورای اسلامی دیروز جلسه علنی داشت. در این جلسه که به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس برگزار شد 7 ماده ازمواد باقیمانده لایحه وزارت جهاد سازندگی به تصویب رسید و مجموعا لایحه وزارت جهاد سازندگی در شور دو با 23 ماده واحده و چند تبصره و بند از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت.(4)

انقلابیون لبنانی دوباره تحصن کردند

به نشانه اعتراض به اعلام قطع رابطه دولت لبنان با جمهوری اسلامی ایران  مسلمانان لبنان بار دیگر در سفارت ایران در بیروت متحصن شدند.

مردم مسملنان لبنان همچنان با انتشار بیانیه ها و دست زدن به راهپیمایی و تحصن به تصمیم دولت لبنان در قطع رابطه با جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده و خواستار تجدید نظر در این اقدام هستند.

در این رابطه یک مجلس باشکوه در جنوب بیروت و با حضور هزاران نفر از مسلمانان و جمع کثیری از روحانیون برگزار شد بر سر   حسینه ای که مراسم در آن برگزار شد این جمله حک شده بود که «خانه هر مسلمان لبنانی سفارت جمهوری اسلامی ایران است. » شرکت کنندگان در پایان این مجلس به سمت ساختمان قدیم سفارت ایران در بیروت راهپیمایی کردند معترضان شعار می دادند ما روابط خود را با جمهوری اسلامی قطع نخواهیم کرد حتی اگر گردن هایمان را قطع کنند. سپس راهپیمایان در مقابل سفارت ایران در بیروت بار دیگر تحصن کرده و اعلام کردند در صورت تعطیلی سفارت ایران در بیروت محرومان لبنان دیپلمات های ایران را به جنوب لبنان خواهند برد و از آنا حفاظت کامل خواهند کرد.(5)

منابع:

1. کیهان، 8 آذر 62 ، ص2
2. کیهان، 8 آذر 62 ، ص 3
3. اطلاعات، 8 آذر 62 ، ص 4
4. جمهوری اسلامی ،8 آذر 62 ، ص 12
5. جمهوری اسلامی ، 8 آذر 62 ، ص 3

انتهای متن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول