اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

یادداشت/علیرضا معاف

اربعین حسینی؛ راهگشای شیعیان از تاریکی غیبت به صبح ظهور

اربعین نقطه پرش دنیای امروز به دنیای دیگری است. تأکید بر زیارت اربعین از توصیه‌های امام حسن عسکری(ع) است که در آخرین روزهای قبل از غیبت امام شیعیان این وصیت و توصیه صادر شده است.

اربعین حسینی؛ راهگشای شیعیان از تاریکی غیبت به صبح ظهور

خبرگزاری فارس ـ علیرضا معاف (استاد تاریخ علم و مطالعات تمدن): بهت،‌ حیرت، شگفتی و شیفتگی اولین و عمومی‌ترین واکنش همه کسانی است که برای نخستین بار در راه‌پیمایی و پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت می‌کنند: شگفتی از ابراز عالم است، حیرت از آن همه کرامت و سخاوت فقرایی که اصرار بر میزبانی از میهمانان حسین علی (ع) دارند و بهت از سلوک عرفانی بیابان گردانی که در شلوغی و جلوت مسیر پیاده روی به تفکر و خلوت عرفانی مشغول‌اند تا بفهمند تعظیم شعائر الهی نشان از تقوای قلوب دارد.

آرنولد توین بی، تاریخ نگار معروف انگلیسی در کتاب تمدن در بوته آزمایش در بررسی تمدن‌ها جمله مهمی را بیان داشته است: پان ـ اسلامیزم خوابیده است اما اگر مستضعفین جهان بر ضد سلطه غرب شورش کنند و تحت یک رهبری قرار گیرند، این خفته بیدار خواهد شد و بانگ این شورش ممکن است در بر انگیختن روح اسلامی مؤثر افتد و اسلام بار دیگر برای ایفای نقش تاریخی خود قیام کند(توین بی 1353).

نخستین فاز پیش بینی توین‌بی در سال 1979 با پیروزی انقلاب اسلامی تعبیر شد ایران اسلامی امروز صرفاً یک دشمن سیاسی، اقتصادی و  نظامی برای غرب محسوب می‌شود، بلکه یک دشمن فرهنگی، فکری، معرفتی و فلسفی است.

تمدن مادی غرب بر انسان گرایی به قیمت حذف خدا ابتنا یافته است، اما انقلاب اسلامی ایران داعیه داشت که بار دیگر خدا و معنویت را زنده کند و اکنون تجلی این زنده بودن خدا را می‌توان در فوران عشق به اباعبدالله(ع) به نظاره نشست.

از این منظر و به عقیده تئوریسین‌های تمدن مادی غرب،‌ دشمن واقعی آنها فرهنگی است که بر خداگرایی و غیب‌گرایی بنا شده باشد که نشانه‌های عشق به خدا را در مناسک عظیم خود همچون حج و راه پیمایی اربعین ابراز می‌کند.

طرح نوینی که انقلاب اسلامی ایران در حال طراحی آن است برهم زننده تمدن الحادی و مادی است که انقلاب اصلش را بر طبیعت گرایی ، حس گرایی و ماده‌گرایی گذاشته است. هرچند انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی رخدادی بود که در درون مرزهای ایران صورت گرفت ویژگی عام و جهانی آن که برخاسته از عنصر مذهب و خصلت دینی آن بود موجب می‌شود این تحول تاریخی در مرزهای جغرافیایی انقلاب اسلامی محدود نماند و تا اقصی نقاط جهان اسلام و بلکه کل وامع بشری تأثیرات عمیق و جدی از خود به جای بگذارد.

طرح نوینی که انقلاب اسلامی ایران در حال طراحی آن است برهم زننده تمدن الحادی و مادی است که انقلاب اصلش را بر طبیعت گرایی ، حس گرایی و ماده‌گرایی گذاشته است.

پیاده‌روی اربعین در سال‌های گذشته و به خصوص در سال اخیر شباهت نشانه شناختی و معناشناختی فراوانی به راه پیمای نهم دی 1388 داشت.

اگر در نهم دی 88 مردم بغض فروخفته و خشم سرشار خود از هتک حرمت عاشورای حسینی را به صحنه خیابان‌های تهران آوردند در پیاده روی اربعین نیز شیعیان و عاشقانه امام حسین(ع) اراده سیاسی و جمعی خود در مبارزه با فتنه‌های دست ساز آمریکا ـ انگلیسی را به رخ می‌کشند که آرامش و امنیت عتبات عالیات و زندگی مسلمانان منطقه را نشانه رفته است.

ملت شیعه عراق نیز که سال‌ها همچون مدثر در فشار ظلم و تحقیر بود اکنون به ندای قرآنی «یا ایهاالمدثر ، قم فانذر» عمل کرده و قیام خود را به تأسی از قیام عظیم ملت ایران آغاز کرده است قیامی که در پیوندی با قیام عاشورایی اباعبدالله الحسین(ع) سراسر هویتی حسینی دارد و قله این قیام را راه پیمایی عظیم اربعین حسینی تعریف کرده است.

جدا کردن حساب اکثریت اهل سنت منطقه از تکفیر‌ی‌ها، اکنون نوعی تنفر منطقه‌ای از سعودی ایجاد کرده است. رفتار ایران در نبرد غزه نشان داد که ایران در منطقه «شیعه گری» نمی‌کند بلکه سیاست خود را بر حفاظت از مسلمین در مقابل صهیونیست‌ها استوار کرده است.

همه این ادله نشان دهنده آن است که ایران در حال بردن جنگ همه جانبه در منطقه است زیرا در کمال امنیت، در عتبات که قلب تپنده جهان اسلام است راه پیمایی میلیونی برگزار و نمادهای انقلابی خود را صادر می‌کند.

مجموعه این عوامل در کنار هم نشان می‌دهد منطقه خاورمیانه به رغم متلاطم بودن آن در حال بازسازی خویش براساس نظمی است که مسلما آمریکایی یا سعودی یا ترکی نخواهد بود. آنتروپی منطقه خاورمیانه با ارتش عظیم بیست میلیونی اربعین حسینی به سمت نظم جدیدی می‌رود.

در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی که می‌توان آن را اربعین انقلاب نامید باید به ارتباط و نسبت میان دهه چهارم انقلاب اسلامی که رهبر حکیم ما آن را دهه پیشرفت و عدالت نامید با معجزه اربعین حسینی اندیشید.

خیزش اربعینی شیعیان عراق، ایران، لبنان،‌ عربستان، یمن و ... به رغم ظهور و بروز پربسامد و آشکار آن و ورای طنین رسای نمادهای آن، پیچیدگی‌ها و رمز و رموزی دارد که تحلیل گران اجتماعی هر یک به نوبه خود باید برای درک اعماق و فهم ابعاد آن تلاش کنند.

باید به این نکته اشاره کرد که هیچ خیزش اجتماعی بدون بهره گیری از تحول فکری و انقلاب معرفتی، به سرانجام نمی‌رسد و تجربه جمهوری اسلامی نشان داد در صورت استمرار و تعمیق وجه نظری انقلاب،‌ زمینه‌های استمرار پویای انقلاب مهیا می‌شود. خیزش اربعینی شیعیان جهان به کانون معرفت افزا و سرچشمه تئوریکی متصل است که این خیزش اجتماعی را از هر انحرافی مصون می‌دارد.

به عقیده صاحب این قلم اربعین نقطه پرش دنیای امروز به دنیای دیگری است. در این نکته ظریف و معنادار باید بسیار دقت کرد که تأکید بر زیارت اربعین از توصیه‌های امام حسن عسکری(ع) است که در آخرین روزهای قبل از غیبت امام شیعیان این وصیت و توصیه صادر شده است. گویی این توصیه راهگشای شیعیان از تاریکی غیبت به صبح ظهور است.

امام حسن عسکری(ع) به منزله آخرین امام حاضر، یک قرارگاه و میعادگاه برای مؤمنان تعیین می‌کنند و دوران غیبت آغاز می‌شود. اکنون این میعادگاه دارد خودش را نشان می‌دهند. اینکه چرا امام حسن عسکری(ع) باید این کار را انجام دهند و را سایر ائمه براین میعادگاه تأکید نمی‌کنند خیلی معنادار است.انگار این میعادگاه را اختصاص می‌دهند به دوران غیبت. هدف گذاری دقیق امام حسن عسکری(ع) اکنون در حال شکوفایی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول