اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

واکنش مطبوعات افغانستان به حملات انتحاری در روز عاشورا

مطبوعات افغانستان در یادداشت‌ها و تحلیل‌های خود به حملات انتحاری در روز عاشورای افغانستان واکنش‌های متفاوتی داشته‌اند.

واکنش مطبوعات افغانستان به حملات انتحاری در روز عاشورا

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، امسال بار دیگر مراسم عزاداری عاشورا با حملات انتحاری و انفجاری در کابل و بلخ، به شهادت بیش از 20 تن از شهروندان افغانستان و زخمی شدن بیش از 80 تن دیگر منجر شد.

این حملات از یک طرف ماهیت ضد دینی و اسلامی حمله‌کنندگان را به نمایش می‌گذارند و از سوی دیگر عدم پایبندی این گروه‌ها را به ارزش‌های انسانی و بی‌باکی آنها را در کشتار بیرحمانه غیر نظامیان به اثبات می‌رسانند. 

با توجه به افزایش ناامنی‌ها و تهدیدات گروه‌های تروریستی، انتظار می‌رفت که مراسم عاشورای امسال هدف حملات تروریستی قرار گیرد.

منابع معتبر و رسمی دولتی و خارجی نیز از حملات هدفمندانه در دهه محرم در شهر کابل خبر داده بودند که هدف اولی این حملات مراسم عزاداری امام حسین (ع) بود. به همین دلیل پادگان نظامی کابل مردم را از تجمعات در خیابان‌ها منع کرده بود و در ارتباط با مشکلات امنیتی هشدار داده بود.

مطبوعات افغانستان در یادداشت‌ها و تحلیل‌های خود به حوادث انتحاری در روز عاشورای افغانستان واکنش‌های متفاوتی داشته‌اند.

در این راستا روزنامه «افغانستان» در یادداشتی با عنوان «دستاورد معکوس حملات انتحاری روز عاشورا برای دشمنان» به قلم «محمد رضا احسانی» نوشت: اعلام همدردی برادران سنی با شیعیان و محکومیت وسیع این عمل از سوی شهروندان کشور به خوبی نشان می‌دهند که این حملات نه تنها سبب بی‌اعتمادی و دشمنی میان پیروان مذاهب اسلامی نمی‌شوند که حس همدردی و ضرورت حفظ وحدت و همبستگی میان شهروندان را بیش از پیش برملا می سازد.

این حملات جز این که خباثت و ذلت افراد مرتبط با گروه های هراس افکن را نشان دهند و سرسپردگی عاملان این حملات را به دشمنان افغانستان به اثبات برسانند، دیگر هیچ تأثیر منفی در مناسبات اجتماعی و مذهبی مردم افغانستان نخواهند داشت.

این حملات هیچ‌گاه سبب کمرنگ شدن مراسم عزاداری امام حسین نیز نخواهند شد و بدون تردید همانطوری که درگذشته مردم افغانستان علیرغم همه تهدیدات امنیتی، مراسم مذهبی خود را برگزار می کردند، در آینده با شکوه‌تر و گسترده‌تر و با انگیزه بیشتر از قبل این مراسم را در سایه خرد و عقلانیت و در پرتو آموزه‌های دینی و مذهبی برگزار خواهند کرد.

همچنین این روزنامه در یادداشت دیگری با عنوان «حمله بر مراسم عاشورا؛ دسیسه ناکام» به قلم «حفیظ‌ الله زکی» نوشت: امروز نیز دشمنان اسلام با تهدید، ارعاب و کشتار افراد غیر نظامی و بی‌گناه سعی می‌کنند، بذر نفاق و دشمنی را در بین مسلمانان بپاشند و فضای همدلی و اخوت و برادری میان مسلمان افغانستان را مخدوش سازند.

این اعمال آنها در راستای تحقق اهداف دشمنان مردم افغانستان، ضدیت با آموزه‌های دین و در مخالفت با منافع علیای مردم افغانستان قرار دارد. حملات تروریستی که به انگیزه های مذهبی صورت می گیرد، هم با احکام اسلام ناسازگاری دارد و هم با منافع مردم در تضاد و ناهمخوانی قرار دارد.

به این خاطر مردم افغانستان با وحدت و یکپارچگی کامل در برابر این توطیه ها ایستادگی کرده اند و شیعه و سنی ضمن محکوم کردن این جنایات ضد بشری، بیش از پیش احساس همدردی و روحیه هم‌پذیری و وحدت طلبی خود را تقویت کردند و دسیسه دشمنان اسلام و مردم افغانستان را خنثی ساختند.

روزنامه «اطلاعات روز» نیز در یادداشتی با عنوان «عربستان؛ آخرین قربانی تکفیر و تروریسم!» نوشت: وقتی مهاجمین به عزاداران حسینی در «کارته سخی»، با لباس پلیس وارد می‌شوند و مردم را به رگبار می‌بندند و مسئولیت حمله را داعش بر عهده می‌گیرد، از کجا معلوم که این مهاجمین داعشی، همان هموطنانی نباشند که از سوی دولت افغانستان برای کار در عربستان اعزام شده، اما آموزش افراطیت و دهشت دیده و براى قتل و کشتار در افغانستان فرستاده شده‌اند!

از کجا معلوم که هزاران نفر از طالبان صف‌کشیده در پشت خط دیورند و صدها جنگجوی فعال داعش در «کنر» و «ننگرهار» و نقاط دیگر نیز از جمع همین هزاران کارگری نباشند که دولت افغانستان، با موافقت‌نامه‌ رسمی، در اختیار آل سعود گذاشته و هیچ خبر و اثری از نوع کار و شغل و پیشه و محل و موقعیت‌شان در سعودی، از سوی عربستان و افغانستان به بیرون درز نکرده است!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول