اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تحلیلی بر دیدار اخیر شورای عالی حوزه با رهبری

ضرورت شناسایی استعدادهای بر‌تر و تشکیل مرکز مطالعات راهبردی حوزه‌های علمیه

دیدار اخیر اعضای شورای عالی جدید و هفت نفره حوزه‌های علمیه با رهبر انقلاب، راهبردهای مهمی را برای تداوم راه رو به جلوی حوزه‌های علمیه در تحقق تمدن نوین اسلامی به همراه داشت.

ضرورت شناسایی استعدادهای بر‌تر و تشکیل مرکز مطالعات راهبردی حوزه‌های علمیه

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، شورای عالی حوزه، بالا‌ترین رکن حوزه‌های علمیه است که هر چهار سال یکبار با پیشنهاد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و تایید رهبر انقلاب و مراجع معظم تقلید انتخاب می‌شوند.

همین چند ماه پیش بود که دوره هفتم شورای عالی هفت نفره حوزه‌های علمیه سراسر کشور با حضور حضرات آیات و حجج اسلام رضا استادی، سید محمد غروی، جواد مروی، علیرضا اعرافی، سید هاشم حسینی بوشهری، مرتضی مقتدایی و سید احمد خاتمی شکل گرفت تا این جمع، آیت الله علیرضا اعرافی را به عنوان مدیر جدید حوزه‌های علمیه سراسر کشور و آیت الله رضا استادی را به عنوان دبیر شورای عالی انتخاب و معرفی کنند.
در عین حال، همین چند روز پیش بود که این شورای عالی، به محضر رهبر انقلاب شرفیاب شدند تا از آخرین بیانات و رهنمودهای معظم له درس گیرند.
و اما فرمایشات حضرت آقا در این دیدار را می‌توان در قالب زیر، تلخیص کرد:

 

* حکومت اسلامی و حوزه علمیه
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، حوزه علمیه را از حکومت اسلامی، غیر قابل تفکیک دانستند و فرمودند:
«اگر حکومت اسلامی، حکم اسلامی را به خوبی اجرا کند، حوزه علمیه باید با تمام وجود از آن حمایت کند و اگر دچار اشتباه می‌شود، تذکر دهد.»
این بیان مبارک، نشان دهنده این نکته بسیار مهم و حساس است که حوزه علمیه باید همیشه و در همه حال آگاه و بیدار باشد، شرایط کشور و منطقه و جهان را رصد کند و بر اساس وظیفه خود، نسبت به این شرایط عکس العمل مناسب و البته دلسوزانه و ناصحانه نشان دهد.


*شاخصه‌های حوزه علمیه ایده‌آل
معظم له در ادامه این دیدار، شاخصه‌های حوزه علمیه مطلوب حکومت اسلامی را چنین برشمردند:


پرمغز، صاحب علم، پویا، نوآور، آشنا با نیازهای روز.
و اما نگاهی به این پنج شاخص حیاتی برای حوزه علمیه ایده‌آل نشان می‌دهد که دستیابی به بصیرت، علم، پویایی و نشاط، نوآوری و خلاقیت و البته آگاهی همه جانبه از مسائل روز، باید همواره مورد توجه مسؤولان و برنامه‌ریزان حوزه باشد؛ به بیان دیگر حوزه علمیه به طلابی نیاز دارد که بصیر و عالم باشند، پویایی و نشاط داشته و  نوآور و خلاق باشند و البته نسبت به شبهات و مسائل روز جامعه کاملا آگاه باشند.
شاید بتوان گفت که جمع همه این شاخص‌ها را می‌توان در اصطلاحی مانند «علم کاربردی» جمع‌بندی کرد که البته باید با تهذیب و تزکیه هم به عنوان عامل همیشگی سعادت و موفقیت همراه باشد تا موجب سعادت روحانیون و در پی آن، عامل سعادت جامعه قرار گیرد.

 

*ضرورت تدوین طرح تحول برای حوزه علمیه
این نکته در بیانات راهبردی رهبر انقلاب با هدف پشتیبانی و تغذیه ارتباط با حکومت اسلامی بیان شده و البته بی‌ارتباط با نکته نخست اشاره شده نیست؛ اما جزئیات فراوان آن سبب می‌شود تا آن را در سرفصلی جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.
معظم‌له در این دیدار، این سرفصل را نیاز مهم حوزه در شرایط کنونی دانسته و آن را با این شاخص‌ها همراه ساخته‌اند:


ضرورت تدوین طرح تحول در حوزه همراه با برنامه‌ریزی بلندمدت، دقیق و زمان بندی شده، برنامه‌ریزی بر اساس اهداف کاملا مشخص، قابل دستیابی، قابل سنجش کمی و قابل انعطاف و برنامه‌ریزی توسط مرکز مطالعات راهبردی متشکل از نخبگان و فرزانگان هوشمند حوزوی.


بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این تدوین باید ضمن دقیق و بلندمدت بودن، دارای اهداف مشخص و قابل دستیابی باشد و بر این اساس نباید برنامه‌ای غیر زمان بندی شده، مبهم، غیر قابل دستیابی و غیر منعطف تدوین شود.
به همین دلیل است که رهبر انقلاب اسلامی دستور می‌دهند تا مرکز مطالعات راهبردی حوزه برای تدوین این طرح تحول و تدوین دیگر برنامه‌های راهبردی تشکیل شود و در این مرکز، از نخبگان و فرزانگان هوشمند حوزوی استفاده شود تا تدوین این طرح حیاتی، اولا به فراموشی سپرده نشود، ثانیا در گذر زمان و گرفتاری‌های اداری گیر نکند و ثالثا کاملا منضبط، بدون ابهام، قابل تحقق و دستیابی و البته با زمان‌بندی مشخص تدوین شود تا چیزی شبیه برخی طرح‌های گذشته شکل نگیرد و عملا بتواند نظام حوزه را متحول کند و به سمت علم کاربردی پویا و نوآورانه با نگاه جامع به پاسخگویی به مسائل و شبهات روز حرکت دهد.
در این دیدار توصیه‌های ویژه دیگری هم از سوی رهبر معظم انقلاب، به شورای عالی حوزه‌های علمیه انجام شد که سرفصل آن‌ها چنین است:


الف. ضرورت تسهیل و تسریع در امور طلاب
حضرت آقا این نکته را با بیان «پرهیز از دیوان سالاری شبه دولتی» بیان فرمودند تا نشان دهند که دست و پا گیر بودن روند اداری و دیوان سالاری، همچنان یکی از سرعت‌گیرهای پیشرفت و تحول در همه شؤون جامعه است.

ب. ضرورت بسط صمیمیت در حوزه بین مسؤولان و طلاب
رهبری این نکته را با بیان «نشست و برخاست مدیران حوزه با طلبه‌ها» بیان فرمودند؛ نکته‌ای که نشان می‌دهد با همه اهمیت وجود ساختار در تشکیلات، ارتباط مستقیم بین مسؤول و مردم ، هیچگاه نباید فراموش شود تا هم، نبض حقیقی مردم و جامعه در دست مسؤول باشد و هم اینکه بتواند بدون واسطه با مسائل رو به رو شود.


ج. ضرورت توجه بیشتر طلاب به قرآن و ترویج مطالعه آن
این نکته نیز بیانگر ضرورت توجه بیشتر به قرآن در برنامه‌ریزی‌های حوزوی است.


د. ضرورت تربیت مبلغ‌های قلمی و سخنور و البته مبلغ فضای مجازی
همینجا باید به این نکته توجه داد که شاید مهم‌ترین توصیه حضرت آقا در پایان این دیدار، «ضرورت شناسایی استعدادهای بر‌تر حوزوی» است؛ چراکه با این شناسایی، استعداد‌ها می‌توانند با حمایت اعضای شورای عالی، در تشکیل و راه اندازی «مرکز مطالعات راهبردی» سهیم باشند و عملا ساختار، محتوا و برنامه‌ریزی‌های حوزه‌های علمیه را به سمتی رهنمون شوند که همه این توصیه‌های کلیدی رهبر معظم انقلاب، جامه عمل بپوشد.
بدیهی است شناسایی استعداد‌ها و فعالیت زائدالوصف مرکز مطالعات راهبردی، زمینه را برای انتقال تجربیات مراجع معظم تقلید، پیشکسوتان و استادان حوزه‌های علمیه به نسل جوان حوزه و مبلغان بانشاط و نوآور آن هم مهیا می‌سازد تا از این رهگذر، حوزه علمیه قم به عنوان مرکز عالی مدیریت حوزه‌های علمیه، بیش از پیش بالنده شود و تاثیرات مثبت اقدامات و فعالیت‌های آن، در سطح جامعه، منطقه و جهان محسوس و ملموس شود.

انتهای پیام/78009/ز20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول