اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آیین رونمایی از کتاب کودک هه‌ناری عنوان شد

ضرورت به‌کارگیری اخلاقی‌ترین و حکیمانه‌ترین آموزه‌ها در ادبیات کودکان

یک کارشناس ادبیات گفت: ادبیات کودک را با کودکانه حرف زدن تمایز دهیم زیرا کودک باهوش است و باید حکیمانه‌ترین و اخلاقی‌ترین آموزه‌ها را در ادبیات کودک بگنجانیم.

ضرورت به‌کارگیری اخلاقی‌ترین و حکیمانه‌ترین آموزه‌ها در ادبیات کودکان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بهنام زارعی بعد از ظهر امروز در آیین رونمایی از کتاب کُردی "هه‌ناری" که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان برگزار شد، اظهار داشت: اینکه ادبیات کودک از کجا و از چه زمانی شروع شد موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود. 

زارعی گفت: ادبیات انگلیس در ابتدا برای کودکان داستان‌هایی آموزنده و اخلاقی را از زبان حیوانات بازگو می‌کردند و در ایران نیز بسیار پیش از انگلیس در کتاب‌هایی همچون مرزبان‌نامه و کلیه و دمنه به موضوعاتی اخلاقی در زمینه  آموزش اخلاقیات و نحوه صحیح زندگی کردن را از زبان حیوانات و برای تمامی سنین پرداخته شده بود.

این کارشناس ادبیات کردی اظهار داشت: ادبیات کودک جایگاه بسیار مهمی دارد و روانشناس معروف اریک فروم در تبین جایگاه آموزش به‌کودکان می‌گوید که اگر می‌خواهید جهانی موفق داشته باشید کودکان خود را از دوران جنینی تا 8 سالگی سالم و صحیح تربیت کنید جهانی سالم و موفق خواهیم داشت.

وی با اشاره به تربیت‌پذیری کودکان افزود: ناخودآگاه کودکان مانند دایره‌ای مدام در گردش است و ذهن را معطوف به چیزهایی می‌کند که در اطرافش مشغول انجام گرفتن هستند و آن‌را بدون اینکه بداند برداشت می‌کند پس ادبیات کودکان بدون اینکه خود کودک بداند بر روی ضمیر ناخودآگاهش اثر‌گذار است.

زارعی سپس افزود: برای اینکه جهانی سالم‌تر و موفق‌تر داشته باشیم باید به ذهن کودکان و جایگاه آنها در جهان اهمیت دهیم زیرا مهم‌ترین سنی که یادگیری در آن موثر بوده و  آموختنی‌ها همچون لوحی در آن حک می‌شود سنین کودکی است.

به گفته این کارشناس ادبیات کردی، یکی از بیشترین تیراژهای کتاب در دنیا به کتاب شازده کوچولو تعلق دارد زیرا در اروپا و آمریکا سعی شده ‌در دهه‌های گذشته کاراکترهای مهم و قدرتمند را در نقش کودکان ایفا کنند تا جذب و اثرگذاری آن برای مخاطب بیشتر شود.

زارعی خاطرنشان کرد: اولین تصویر متحرکی که درست شد مربوط به داستان شنل قرمزی بوده و بعد از آن نیز هر ساله میلیاردها دلار صرف ادبیات کودکان در سراسر دنیا شد و اکنون شاهد آن هستیم که کودکان اروپایی در هنگام بزرگسالی انواع خلاقیت‌های مهم و اختراعات مشهور دنیا را در دست گرفته‌اند.

وی عنوان کرد: ادبیات کودک، با کودکانه حرف زدن تفاوت دارد و باید بدانیم کودکان بسیار باهوش و دقیق هستند و باید حکیمانه‌ترین، اخلاقی‌ترین و فلسفی‌ترین آموزه‌ها را در ادبیات کودکان  8 تا 10سال بگنجانیم.

به گفته این دکترای ادبیات فارسی، اهمیت و جایگاه ادبیات کودک حیاتی و بنیادی است و قرار است جهانی را برمبنای این کتب درست کنیم.

زارعی با مخاطب قراردادن نویسندگان کودکان، اظهار داشت: نکات مهم و ضروری که باید در اینگونه نوشته‌ها و اشعار رعایت شود پایه و زیربنای موسیقی آن است یعنی ابیات و نوشته‌ها دارای موسیقی خاصی باشند تا کودک به سمت آن جذب شود و سعی در حفظ و یادگیری آن داشته باشد.

وی گفت: نکته مهم دیگر در نوشتن کتاب کودکان این است که حاوی یک نکته مهم و یک پیام مفید باشد و صرفا یک داستان را روای نکند.

وی افزود: در کتاب هه‌ناری به یک کهن الگو یا آرکیتایپ پرداخته شده است که چون ریشه در تاریخ و فرهنگ ما دارد بسیار تاثیرگذار و خواندنی است.

زارعی خاطرنشان کرد: قالب کتاب هه‌ناری ترجیع‌بند بوده و ویژگی‌های موسیقیایی اینکار بسیار برای کودک جذاب است و بدون پرداختن به قافیه‌های ثقیل به صورت روان و زیبا قابل خواندن و حفظ کردن است.

وی افزود: یکی دیگر از موارد مهمی که در این کتاب وجود دارد به کارگیری حس کودک است و در تمام مسیر ذهن کودک را درگیر حل مشکلاتی که پیش روی نقش اصلی داستان است خواهد کرد و سعی در حل مسئله و تحلیل موضوعات در آینده کودکان می‌تواند بسیار کارایی داشته باشد.

این کارشناس ادبیات کردی در پایان اظهار داشت: تاکید بر این است تا کتاب‌هایی که حاوی پیام اخلاقی و فلسفی برای کودکان است را در کمیته‌ای جمع‌آوری کرده و در چنین مکان‌هایی که کودکان بیشتر فعالیت را در آن دارند استفاده شود.

در پایان این مراسم باحضور مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری کردستان، رئیس حوزه هنری و معاونت آموزشی و ابتدایی اداره‌کل از کتاب هه‌ناری نوشته فردین حق‌بیان رونمایی شد.

انتهای پیام/79025/آ ۴۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول