اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

یادداشت مهمان/

احمد شهید گزارشگر ویژه ایران مزد خوش خدمتی خود را قبل از پایان مأموریتش گرفت!

اگر گرفتن یک میلیون دلار از سوی احمد شهید را کنار بگذاریم از این موضوع نمی‌توان چشم پوشید که گزارش‌های حقوق بشری این فرد بطور خلاصه نشان می‌دهد وی در میان 80 میلیون جمعیت کشور، مدافع حقوق همجنس‌بازان، بهائیان، قاچاقچیان موادمخدر، گروه‌های مخل امنیت ملی و اشرار مسلح بوده است.

احمد شهید گزارشگر ویژه ایران مزد خوش خدمتی خود را قبل از پایان مأموریتش گرفت!

به گزارش خبرنگار قضایی فارس در اواسط تابستان 1395 حدود هشت ماه مانده به پایان مأموریت احمد شهید خبر انتصاب او بعنوان گزارشگر موضوعی آزادی مذهب و عقیده در سایت شورای حقوق بشر منتشر شد و در پی آن جمعه نهم مهر ماه 1395مصادف با 30سپتامبر 2016 خانم عاصمه جیلانی جهانگیر در اجلاس سی و سوم شورای حقوق بشر بعنوان گزارشگر ویژه ایران معرفی شد.

مکانیزم انتخاب گزارشگر ویژه برای جمهوری اسلامی ایران که با اهداف سیاسی، تبعیض آمیز و استفاده ابزاری از حقوق بشر انجام می شود سابقه ای طولانی دارد و حدودا به سال 1984 (1363) بازمی‌گردد که کمیسیون حقوق بشر، آگوئیلار ونزوئلایی را به عنوان نماینده ویژه خود در زمینه حقوق بشر در ایران منصوب کرد. یکی از ماموریت‌های آگوئیلار بررسی جنایات رژیم پهلوی در کشور بود که در قالب «کمیسیون بررسی و تحقیق ملل متحد در ارتباط با جنایات شاه» به ایران سفر کرد و قصد داشت تحت این عنوان، با گروگان‌های آمریکایی پس از تسخیر سفارت این کشور در تهران، دیدار و گفتگو کند که با مخالفت ایران، به نیویورک بازگشت. آگوئیلار در گزارش خود پس از بازگشت از ایران، بدون اشاره به جنایات شاه که وظیفه اصلی کمیسیون مذکور بود، از تعدد موارد و وزن بالای نقض حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرد؛ در نهایت وی به دلیل عدم همکاری ایران، انجام مأموریت را غیرممکن اعلام و از سمت خود استعفا داد. لازم به ذکر است وی از جمله افرادی بود که در کنفرانس بین‌المللی حقوق بشر تهران در زمان رژیم پهلوی و به ریاست اشرف پهلوی، شرکت کرده بود.

پس از آگوئیلار، « گالین دوپل» السالوادوری در سال 1365 گزارشگر سازمان ملل در ایران شد، جمهوری اسلامی سه بار به گالین دوپل اجازه بازدید از ایران برای تنظیم گزارش داد اما نبود حسن‌نیت و تنظیم گزارش‌های خلاف واقع باعث شد تا ایران از ورود مجدد او به کشور ممانعت به عمل آورد و با درخواست ایران مبنی بر تغییر او، از سمت خود کناره‌گیری کرد. قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران در سال 2002 که حاصل فعالیت‌های گالین دوپل بود، در کمیسیون حقوق بشر رأی نیاورد و او به کار خود پایان داد.

گزارشگر بعدی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، موریس کاپیتورن کانادایی بود که از سال 1995 تا 2002 در این سمت بود و مأموریتش پس از آن تمدید نشد.

پس از آن احمد شهید از سال 2011 به عنوان گزارشگر ویژه ایران منصوب شد. نامبرده یک دیپلمات مالدیوی و متولد 1946میلادی می باشد وی سه بار ازدواج کرده و شش فرزند دارد. این مسلمان زاده مالدیوی با مدرک دکتری روابط بین الملل از یکی از دانشگاه های استرالیا از سال 1999 تا 2007 عناوینی همچون معاون وزیر امور خارجه، سخنگوی رئیس جمهور و وزیر امور خارجه جزیره مالدیو را دارا بوده است. بسیاری آغاز شهرت وی را مربوط به آغاز 2009 می دانند یعنی زمانیکه او بعنوان یک مسلمان، حد الهی قصاص در اسلام را مغایر با حقوق بشر دانست و به همین دلیل از اندیشکده آمریکایی مرکز مطالعات اسلام و دموکراسی جایزه مسلمان دمکرات سال را دریافت نمود.

اما شاید این اظهار نظر برای پست های مهم در شورای حقوق بشر کافی نباشد پس او این بار به عدم رعایت حقوق همنجس بازان اعتراض می کند و بالاخره تلاش هایش نتیجه می دهد و در سال 2011 بعنوان گزارشگر ویژه جمهوری اسلامی ایران انتخاب می شود؛ احمد شهید در طول پنج سال و نیم، حدود یازده گزارش علیه ایران به مجامع بین المللی ارائه کرد، گزارشات اولیه او با عناوین نقص سیستماتیک حقوق بشر آغاز شد ولی پس از اخذ جواب های منطقی و توجیه حضوری او توسط کارشناسان در حاشیه اجلاس های شورای حقوق بشر در این اواخر به موضوعات کلی و تعدادی مصداق اشاره می کرد که تماماً جواب های اصولی و قانونی در بر داشت.

پر واضح است از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه های دینی و قانون اساسی ارتقاء وضعیت حقوق بشر را از جمله تعهدات خود می داند و همواره همکاری روشن و مستمری با ساز و کارهای حقوق بشری سازمان ملل مانند upr ( گزارش ادواری جهانی ) گزارشگران موضوعی، گفت وگوهای فنی و تخصصی، جوابگویی به سؤالات مراجع بین المللی و با نهادهای معاهده ای سازمان ملل به عمل آورده لذا به رویه گزارشگر ویژه معترض است به همین دلیل طی پنج سال گذشته اجازه ورود گزارشگر ویژه به ایران را صادر نکرده است بر همین اساس پایه اغلب گزارشات احمد شهید در خارج از کشور تهیه و تنظیم شده است و اغلب آنها نامه های شخصی و بی سند و مدرک و ادعاهای منافقین و سلطنت طلبان، اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر می باشد. نکته جالب اینکه احمد شهید، مدعی استفاده از گزارشات مستدل و منابع گوناگون در داخل و خارج ایران است در حالیکه در ذیل عنوان منابع در این گزارش ها تنها عبارتی مغشوش مانند: منابعی که خواستند نامشان فاش نشود، قربانیان، اتباع ایرانی، دو نفر دانشجو، شاهدان عینی، 80نفر از قربانیان و شاهدان نقض حقوق بشر و... دیده می شود این در حالی است که وی وجود 17 هزار قربانی ترور در ایران را صرفاً یک ادعای بی پایه و اساس می داند که دلیلی بر صحت آن وجود ندارد.

شایان ذکر است چندی قبل یک روزنامه کویتی اعلام کرد احمد شهید یک میلیون دلار برای گزارشات جهت دار خود علیه ایران از عربستان گرفته هر چند از طرف او تکذیب شد و سند مستدلی در این خصوص ارائه نشد ولی این گونه اقدامات از طرف عربستان مسبوق به سابقه است.

در مجموع می توان گفت گزارش‌های حقوق بشری آقای گزارشگر ویژه بطور خلاصه نشان می‌دهد وی در میان 80 میلیون جمعیت کشور، مدافع حقوق همجنس‌بازان، بهائیان، قاچاقچیان موادمخدر، گروه‌های مخل امنیت ملی و اشرار مسلح بوده است.

با پایان دوران ماموریت احمد شهید به‌ عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، عاصمه جهانگیر، فعال پاکستانی حقوق بشر جایگزین وی شده است. خانم جهانگیر متولد1952 در لاهور پاکستان می باشد و در خلال سال های 2004 تا 2010 گزارشگر موضوعی آزادی مذهب و عقیده بود، از وی در پاکستان بعنوان فردی روشنفکر و در عین حال مدافع حقوق غربی ها یاد می کنند که با اجرای قوانین و حدود اسلامی مخالفت دارد. نکته حائز اهمیت است که انتخاب یک زن از کشور اسلامی همسایه با عقاید فمینیستی و ضد قوانین اسلامی حکایت از فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران دارد.

در پایان باید گفت انتخاب گزارشگران ویژه با این مشخصات از سوی شورای حقوق بشر تا حدودی پشت پرده سیاسی بودن این روند را مشخص می کند و نشان می دهد از ابتدا انتصاب گزارشگر ویژه برای وضعیت حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران اقدامی غیرسازنده و مغرضانه بوده و هست چرا که جمهوری اسلامی ایران همواره به مکانیزم های فنی شورای حقوق بشر سازمان ملل احترام گذاشته و از طرف دیگر هیچ گزارش، اتهام یا سندسازی علیه خود در مجامع بین المللی را بی پاسخ نگذاشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول