اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

گزارش فارس از متن و حاشیه نشست علنی امروز «خانه ملت»

هشدار «نفتی» رئیس پارلمان در روز موافقت با اصلاحیه قانون بودجه

خانه ملت امروز در صحن علنی خود، هشدار رئیس مجلس در رابطه با الگوی جدید قراردادهای نفتی همچنین موافقت نمایندگان با کلیات اصلاحیه بودجه 95 را زیر ذره‌بین برد.

هشدار «نفتی» رئیس پارلمان در روز موافقت با اصلاحیه قانون بودجه

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا 201 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس کرسی 85 نماینده مجلس خالی بود.

بررسی لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل دارای شرایط خاص اعاده شده از شورای نگهبان اولین دستور کار جلسه علنی صبح امروز پارلمان بود.

همچنین اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در جلسه صبح امروز پارلمان انتخاب شدند.

*لاریجانی: وزیر دفاع درباره مجلس درست صحبت نکرد/وی باید ادب حکمرانی را در مسائل رعایت می‌کرد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه،‌ با اشاره به اظهارات اخیر وزیر دفاع درباره مجلس گفت: لازم است به وزیر دفاع این تذکر را بدهم که درباره مجلس درست حرف نزده و باید ادب و حکمرانی را در این مسائل رعایت می‌کردند.

وی افزود: امام (ره) و رهبر معظم انقلاب بارها و بارها تاکید کردند که مجلس در رأس امور است و بنابراین در نظام باید هم در بیان مطالبات و هم در اجرا به این موضوع توجه داشت. 

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: لذا از همه دوستان می‌خواهیم که به این ساختار نظام و درجات نظام توجه کافی داشته باشند. 

لاریجانی با اشاره مسائل مطرح شده در روزهای اخیر در مورد پایگاه هوایی همدان اظهار داشت: ما هیچ پایگاهی به هیچ کشوری نداده‌ایم و حضور هواپیماهای روسی در پایگاه هوایی همدان امر موقتی برای سوخت گیری بود و به همین دلیل انجام این کار به اجازه از مجلس نیازی نداشت چون طبق قانون اساسی این کار ممنوع است و نظام همین کار را نکرده است. 

وی با تبریک فرا رسیدن هفته دولت به رئیس جمهور و هیات وزیران و همه کارکنان دولت گفت: یاد شهدای بزرگوار رجایی و باهنر و سایر شهدای دولت را گرامی می‌داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این دو شهید گرانقدر رجایی و باهنر را با سوابق مبارزاتی ارزنده‌ای که داشتند و روحیه وارستگی و شیفتگی به خدمت الگوی بسیار مناسبی برای مدیریت در نظام جمهوری اسلامی بودند و هستند و امرو زهم باید به این ساختار در مدیریت کشور توجه بیشتر کرد. 

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: برای این دو شهید گرانقدر آرزوی علو درجات را داریم و به خانواده‌های محترم آنان عرض ارادت داریم و به همه خدمتگزاران در دولت به ویژه فرهنگیان ارزوی توفیق داریم.

*حاجی‌دلیگانی: هیأت تطبیق در این 2 روز، چه زمانی به اشکالات قراردادهای نفتی رسیدگی کرد؟

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی پس از سخنان لاریجانی، در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس خطاب به علی لاریجانی که اداره جلسه را به عهده داشت، گفت: شما روز یکشنبه جلسه غیرعلنی گذاشتید. از 8 صبح تا 11 مباحثی علی‌الظاهر غیرعلنی مطرح شد که هیچ کدام به اعتقاد ما محرمانه نبود.

وی افزود: ما خواستار این بودیم که جلسه علنی باشد و بایستی غیرعلنی شدن را به رای می‌گذاشتید. حال اشکالی ندارد بالاخره تدابیر جنابعالی است.

حاجی‌دلیگانی گفت: در آن جلسه شما- لاریجانی- جمع‌بندی کردید که اشکالات الگوی جدید قراردادهای نفتی به هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین بروند؛ بررسی و کم و زیاد شود و بدون اشکالات به دولت رفته و مجدد مصوب شود. حال سؤال ما این است. از یکشنبه ساعت 11 که جلسه غیرعلنی تمام شد چه زمانی هیأت تطبیق موفق شد به این سؤالات رسیدگی کند؟ کی این جمع‌بندی به هیأت دولت داده شد؟ و کی هیأت دولت آنها را مصوب کرد که دیروز رسانه‌ها اعلام کردند همان الگوی نفتی توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینجا دانسته یا ندانسته مجلس دور خورده است. من با مصوبات قبلی کنترل کردم و دیدم هیچ تفاوتی نکرده است و اشکالات اساسی که در ین قوانین نفتی وجود داشته و به ضرر ملت ایران است مجددا در آن موجود است.

لاریجانی در پاسخ به تذکر حاجی‌دلیگانی:

الگوی جدید قراردادهای نفتی از تیررس مجلس خارج نیست

در ادامه آن، علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ تذکر شفاهی حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر مبنی بر ابهام در چگونگی رسیدگی به اشکالات قراردادهای نفتی از سوی هیأت تطبیق قوانین و ابلاغ آن به دولت گفت: ضابطه‌ای برای غیرعلنی شدن مجلس نداریم و یک جلسه غیرعلنی برای ارائه گزارش وزیر نفت بوده است تا توضیح دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه نظرات درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی متفاوت است، من گفتم از نظر من علنی بودن یا غیرعلنی بودن آن تفاوتی نمی‌کند اما اگر غیرعلنی باشد یک فوایدی دارد که راحت‌تر می‌توانید بحث‌های خود را انجام دهید.

لاریجانی با اشاره به اینکه منظور از غیرعلنی برگزار شدن جلسه نمایندگان با وزیر نفت نامحرم بودن مردم نیست، گفت: مردم محرم هستند اما اگر بعضی مطالب علنی گفته شود دیگرانی از دشمنان هم هستند که بشنوند؛ نمایندگان رأی دادند که جلسه علنی نباشد. 

وی خاطرنشان کرد: هیأت تطبیق قوانین کار خود را انجام می‌دهد و نظرات را گرفته و به دولت منتقل می‌کند؛ این مصوبه‌ای که شما می‌فرمایید مصوبه قبلی است نه دیروز. اما اگر فرض کنید همه اینها را هیأت تطبیق داد و اعمال نشد دوباره به هیأت تطبیق می‌آید و آنجا رد می‌کند یعنی از تیررس مجلس خارج نیست و مصوبه جدید هم به هیأت تطبیق می‌آید. آنجا نگاه می‌کنیم اگر قانون رعایت نشده باشد به آنها می‌گوییم قابل قبول نیست و باید اصلاح شود لذا نگران نباشید.

*مجلس ایراد شورای نگهبان در لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص را رفع کرد

نمایندگان لایحه کاهش ساعات کار بانوان شاغل دارای شرایط خاص اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار داده و با اصلاحاتی به منظور تأمین نظر آن شورا به تصویب رساندند.

بر این اساس، وکلای ملت جهت تأمین نظر شورای نگهبان تبصره 7 ماده واحده این لایحه را که عنوان می‌داشت بار مالی ناشی از اجرای این قانون برای کارفرمایان بخش‌های غیردولتی و خصوصی مشمول این قانون همه ساله در بودجه سالانه پیش‌بینی و پرداخت شوند، حذف کردند.

همچنین نمایندگان جهت رفع دیگر ایرادات شورای نگهبان تبصره‌ای به ماده واحده افزودند که مقرر می‌کند اعمال احکام این قانون برای آن دسته از کارکنانی که پیش از تصویب این قانون در بخش غیردولتی به کار گرفته شده‌اند، منوط به تأمین نظر کارفرما توسط دولت است.

*پورابراهیمی: ترکان باید از نمایندگان مجلس عذرخواهی کند

همچنین محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تذکری با استناد به بند 11 ماده 24 آئین‌نامه داخلی خانه ملت، نسبت به اظهارات اخیر ترکان درباره مناطق آزاد به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: آقای ترکان اخیرا صحبت‌های بسیار ناپسندی درباره مناطق آزاد و هجمه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین مجلس شورای اسلامی داشته که قابل برخورد است و باید از نمایندگان ملت در مجلس عذرخواهی کند.

وی همچنین گفت: به استناد بند یک سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حوزه عمل مناطق آزاد مشخص شده و ما آن را در کمیسیون اقتصادی بررسی و مصوب کردیم، اطلاعات نادرستی که آقای ترکان در رسانه ملی دادند، بی‌احترامی به مجلس و نمایندگان ملت است.

*لایحه الحاق اتکا به فهرست نهادهای عمومی غیر دولتی اصلاح شد

نمایندگان در ادامه، به بررسی لایحه الحاق سازمان تعاونی مصرف کادر نیروهای مسلح (اتکا) به فهرست موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی اعاده شده از سوی شورای نگهبان پرداختند.

بر این اساس نمایندگان تبصره دو ماده واحده لایحه مذکور را جهت تامین نظر شورای نگهبان به این شرح اصلاح کردند که:«سازمان اتکا برابر اساسنامه ابلاغیه سال 1393 که به تصویب فرماندهی معظم قوا رسیده است اداره می‌شود».

*لاریجانی: پروازهای روسیه در پایگاه همدان متوقف نشده/ پروازها با هدف سوختگیری است و ما پایگاهی به هیچ قدرتی ندادیم

سپس،‌ محمود صادقی نماینده مردم تهران در تذکری به هیات‌رئیسه مجلس گفت: مطابق اصل 69 قانون اساسی که می‌گوید در شرایط اضطراری در صورتی که رعایت امنیت کشور ایجاب کند به تقاضای رئیس‌جمهور یا یکی از وزرا یا 10 نفر از نمایندگان جلسه غیرعلنی تشکیل می‌شود.

وی افزود: در جلسه قبل تقاضایی را به امضای 20 نفر از نمایندگان به هیات‌رئیسه تقدیم کردیم تا برای ارائه توضیحات مسئولین ذیربط در خصوص دلایلی که ایجاب کرده است پایگاه نظامی خود را در اختیار یکی از قدرت‌های جهانی بگذاریم جلسه‌ای را داشته باشیم و در خود تقاضا نیز آورده شده بود که برای اینکه ما نمایندگان در جریان این ضرورت‌ها قرار بگیریم و این کار برای هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر و هم‌گرایی بیشتر بین قوا انجام شود. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: باید این تقاضا تعیین تکلیف شود و ما علی‌رغم اینکه اعلام شده است پرواز هواپیماهای روسیه از خاک ایران متوقف شده کماکان تقاضای ما برقرار است و تقاضای جلسه غیرعلنی برای این موضوع داریم. از آنجایی که آقای وزیر گفته است ممکن است این ضرورت اقتضا کند و مجددا این پروازها از سر گرفته شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم تهران اظهار داشت: پروازهای هواپیماهای روس از پایگاه هوایی همدان متوقف نشده و ما و روسیه در مبارزه با تروریست اتحادی با هم داریم و به اتحاد هم به نفع مسلمانان منطقه است و در پایگاه همدان هم در مبارزه با تروریست اتحادی با هم داریم که این اتحاد به نفع مسلمانان منطقه است و در پایگاه همدان هم پایگاهی به هیچ قدرتی داده نشده است.

*اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس انتخاب شدند

نمایندگان همچنین اعضای هیأت نظارت بر رفتار وکلای ملت را انتخاب کردند.

بر این اساس، داوود محمدی نماینده قزوین با کسب 142 رأی، اللهیار ملکشاهی نماینده کوهدشت با کسب 139 رأی، عزیز اکبری نماینده کرج با کسب 133 رأی، محمدجواد جمالی‌نوبندگانی نماینده فسا با کسب 130 رأی، علیرضا سلیمی نماینده محلات و دلیجان با کسب 129 رأی و محمدمهدی برومندی نماینده مرودشت با کسب 117 رأی از مجموع 169 آرای مأخوذه به عنوان اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس انتخاب شدند.

لاریجانی در پاسخ به تذکر ادیانی:

مجلس را بر اساس گزارش کتبی کمیسیون‌ها اداره می‌کنم نه گفته‌های شفاهی نمایندگان

در ادامه نشست، علی ادیانی نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس در تذکری با استناد به ماده 149 آیین‌نامه داخلی خانه ملت، نسبت به بررسی مجدد لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95 پس از رد آن، در کمیسیون برنامه و بودجه انتقاد کرد و آن را مغایر آیین‌‌نامه داخلی مجلس دانست.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر ادیانی توضیح داد: چه کسی گفته اصلاحیه بودجه رد شده است؟ بنده مجلس را بر اساس گزارش کتبی کمیسیون اداره می‌کنم نه گفته‌های شفاهی اعضای کمیسیون.

لاهوتی در مخالفت با کلیات اصلاحیه بودجه 95:

پرداخت بدهی‌های دولت به میزان 45 هزار میلیارد تومان از پولی که وجود ندارد مغایر قانون است

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز طی سخنانی به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95، اظهار داشت: طبق ماده 148 آیین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان پس از توزیع گزارش نهایی کمیسیون‌های تخصصی، 10 روز فرصت دارند پیشنهادات‌شان را برای بررسی به صحن علنی پارلمان ارائه دهند، اما گزارش اصلاحیه بودجه روز گذشته در کازیو نمایندگان قرار گرفته است و امروز در صحن علنی مطرح شده که این خلاف آیین‌نامه داخلی پارلمان است.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به لاهوتی گفت: گزارش اصلاحیه بودجه هفته گذشته در کازیو نمایندگان توزیع شده است.

در ادامه مهرداد لاهوتی به بیان مخالفتش با کلیات این اصلاحیه پرداخت و اظهار داشت: این دومین باری است که این اتفاق در مجلس مطرح می‌شود. یکبار دولت گذشته درخواست 74 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌‌هایش را تقدیم مجلس کرده بود که با مخالفت نمایندگان مواجه شد اما امروز می‌خواهیم به دولت یازدهم اجازه دهیم 45 هزار میلیارد تومان از پولی که اصلا وجود ندارد، بدهی‌هایش را بپردازد.

لاهوتی تأکید کرد: این خلاف قانون است، ما امروز باید حواس‌مان را جمع کنیم چرا که فردا روزی باید نزد خداوند و مردم پاسخگو باشیم.

*پاسخ لاریجانی به تذکر ذوالقدر درباره انتخاب نامزدهای عضویت در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان

در ادامه آن،‌ فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس گفت: هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی بی‌طرفی را در معرفی نامزدهای عضویت در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان رعایت نکرده است.

وی در توضیح اظهار داشت: به غیر از دو نفر که یک نفر از کمیسیون اصل نود و یک نفر نیز از کمیسیون قضایی هستند 4 نفر دیگر را همه از یک طیف سیاسی انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار فارس، لاریجانی بلافاصله در پاسخ گفت: طیف یعنی چه؟ چهل و خرده‌ای نماینده بودند که اسم نوشتند و خیلی‌ها مساوی رای آوردند و با قرعه انتخاب شدند.

ذوالقدر مجددا گفت: قرار بر این بود که در انتخاب، تعامل صورت گیرد و دو نفر از کمیسیون‌ها و 4 نفر از طریق تعامل انتخاب شوند که لاریجانی دوباره توضیح داد از کمیسیون حقوقی چند نفر اسم نوشتند و یک نفر انتخاب شد. و از کمیسیون اصل نود یک نفر اسم نوشت و یک نفر انتخاب شد و مابقی هم چهل و خرده‌ای نفر بودند. رای‌گیری شد و عده زیادی مساوی رای آوردند که به قرعه انتخاب شدند اگر شما راه بهتری دارید بفرمایید.

*دهقان: اصلاحیه قانون بودجه با اصول متعدد قانون اساسی مغایرت دارد/می‌خواهند با یک حساب‌سازی 75 هزار میلیارد تومان در اختیار دولت قرار دهند

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس شورای اسلامی نیز در اخطاری با استناد به اصول 52،53 و 55 قانون اساسی اظهار داشت: لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95 با اصول متعدد قانون اساسی مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه همه اقتصاددانان می‌دانند بودجه باید شفاف باشد، افزود: در این اصلاحیه قرار است 75 هزار میلیارد تومان در قانون بودجه 95 اصلاح شود در حالیکه اصلا وجود ندارد،‌این با اصول متعدد قانون اساسی در مغایرت است، می‌خواهند با این مصوبه مجلس پول پرقدرت و بدون پشتوانه چاپ کنند اما مجلس باید جلوی این اقدام دولت را بگیرد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه اصل 55 قانون اساسی کاملا مشخص است،‌گفت:‌دیوان محاسبات چگونه قرار است به این مصوبه رسیدگی کند در حالیکه ردیف مشخصی برای این رقم وجود ندارد، قوه مقننه اجازه ندارد اختیار خودش را به دولت واگذار کند.

دهقان ادامه داد:‌تک‌تک ردیف‌ها در بودجه باید در کمیسیون مربوطه مشخص شود. باید ردیف‌های مشخص دریافت‌ها و پرداخت‌ها مشخص شود اما شما می‌خواهید با یک حساب ‌سازی 75 هزار میلیارد تومان را در اختیار دولت بگذارید.

دهقان در بخش دیگری از سخنانش نسبت به مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه در حذف کارت سوخت، گفت: با حذف کارت سوخت راه قاچاق سوخت باز می‌شود، اصول قانون اساسی با لایحه اصلاحیه قانون بودجه زیر پا گذاشته می‌شود.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این اخطار دهقان گفت: 8 هزار میلیارد تومان از این رقم قرار است بابت بدهی سازمان بیمه سلامت ایرانیان پرداخت شود و 45 هزار میلیارد تومان هم بابت بدهی بانک مرکز به بانک‌ها یا بالعکس پرداخت خواهد شد. در واقع تهاتر انجام می‌شود.

*نمایندگان مجلس با کلیات اصلاحیه قانون بودجه 95 موافقت کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 1395 کل‌کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

وکلای ملت با 162 رأی موافق، 56 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در صحن علنی با کلیات این اصلاحیه بودجه موافقت کردند.

شهریاری در مخالفت با کلیات لایحه اصلاح بودجه 95

چاپ اوراق اسناد قرضه، پیش خور کردن بودجه سال‌های بعد است

سید کمال الدین شهریاری نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه اصلاح بودجه سال 95 کل کشور در صحن علنی مجلس گفت: این اصلاحیه در پی پیش خور کردن بودجه‌های سال آتی است.

وی افزود: کجای ارزیابی و تجدید ارزیابی از منابع به معنی درآمد است؟ مگر معنای بودجه پیش بینی درآمدها و هزینه ها نیست. 

شهریاری با یادآوری اینکه در دولت گذشته یک بار تلاش شد که بدهی دولت به بانک‌ها و صندوق‌ها از طریق تجدید ارزیابی ها صورت گیرد اما دولت نهم جلوی آن ایستاد گفت: چرا باید تجارب غلط گذشته را تکرار کنیم؟ 

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی چاپ اوراق اسناد قرضه را به معنای پیش خور کردن بودجه سالهای بعد عنوان کرد و اظهار داشت: اگر رئیس بانک مرکزی تورم یک رقمی را اعلام می‌کند که از افتخارات این دولت نیز است به واسطه انضباط پولی و مالی بوده که در نتیجه این اصلاحیه از بین خواهد رفت و نرخ تورم مجددا صعودی می‌شود.

کاتب در موافقت با کلیات لایحه اصلاح بودجه 95

بدون اوراق قرضه یک ریال نمی‌توان در بخش عمرانی هزینه کرد

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در ادامه در موافقت با کلیات لایحه یک فوریتی  اصلاح بودجه سال 95 کل کشور گفت: از یک طرف به دولت می‌گوییم کشور را از بحران خارج کند اما از یک طرف مانع انتشار اوراق اسناد قرضه شده و آن را پیش خور کردن بودجه سالهای بعد می‌خوانیم!

وی خاطرنشان کرد: آیا اوراق قرضه چاپ شده طبق این لایحه را می‌خواهیم خرج امور جاری کنیم و یا قرار است در امور عمرانی سرمایه گذاری شود؟ 

کاتب با اشاره به اینکه با گذشت 6 ماه از سال هنوز دولت نتوانسته‌ است یک ریال در بخش عمرانی هزینه کند گفت: اگر به دولت اجازه چاپ اوراق قرضه ندهیم تا آخر سال نیز نمی‌تواند یک ریال در بخش عمرانی هزینه کند.

وی به انباشت بدهی‌ها به بیمارستان‌ها و پزشکان اشاره کرد و افزود: اگر بیمه‌ها پول خود را دریافت نکنند آیا می‌توانند به عنوان کارفرما عمل کنند؟ 

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروز راهی جز تصویب لایحه اصلاح بودجه سال 95 نداریم گفت: داروخانه و ها پزشکان به قدری از بیمه‌ها طلب دارند که هیچ کدام نمی‌توانند به تعهد خود عمل کنند.

دلخوش در موافقت با کلیات لایحه اصلاحیه بودجه سال 95:

اصلاحیه بودجه مشکلات پیمانکاران و کشاورزان را حل می‌کند

همچنین کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه اصلاحیه بودجه سال 95 کل کشور در صحن علنی مجلس با اشاره به اینکه اشکالات لایحه اولیه در این اصلاحیه رفع و نحوه پرداخت بدهی‌های دولت مشخص شده است گفت: در عین حال پایه پولی کشورمان طبق این لایحه رشد نخواهد کرد.

وی موضوع اصلی امروز کشور را موضوع رکود خواند و با ذکر این نکته که بدهی دولت بالای 90 هزار میلیارد تومان است اظهار داشت: در سال 94 بودجه نظامی کشور 5 هزار میلیارد تومان تحقق یافت که اکنون در بودجه سال 95 می‌نشیند و این به آن معناست که این مبلغ هزینه نشده است.

دلخوش با طرح این سوال که چه کسی می‌گوید مردم در موضوع بیمه سلامت دچار مشکل نیستند؟ گفت: این 8 هزار میلیارد بدهی بیمه سلامت را چه کسی می‌خواهد بپردازد؟ 

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بصره‌های 35 و 36 لایحه اصلاحیه بودجه سال 95 مربوط به اوراق اسناد هستند و بار مالی ندارند از نمایندگان مجلس خواست قاطعانه به این اصلاحیه رای دهند تا مشکل خرید تضمینی محصولات کشاورزی و نیز مشکلات پیمانکاران حل شود.

برای رفع ایرادات و تعیین ردیف‌های مشخص

اصلاحیه قانون بودجه 95 پس از تصویب کلیات به کمیسیون برنامه و بودجه بازگشت

نمایندگان پس از تصویب کلیات لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال 1395 کل‌کشور، با ارجاع مجدد جزئیات این لایحه به کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان برای رفع ایرادات و تعیین ردیف‌های مشخص برای دریافت و پرداخت، موافقت کردند.

محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران و محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات این لایحه در صحن پارلمان، در اخطارها و تذکرات جداگانه‌ای نسبت به نداشتن ردیف‌های مشخص در این اصلاحیه بودجه انتقاد کردند.

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از تصویب کلیات، اخطار پورابراهیمی را به رأی وکلای ملت گذاشت که نمایندگان با 143 رأی موافق، 47 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در صحن علنی، اخطار پورابراهیمی را وارد دانستند.

سپس علی لاریجانی این لایحه را برای رفع ایرادات و البته تعیین ردیف‌های مشخص به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع داد و گفت: از کمیسیون می‌خواهیم همین امروز اصلاحیه بودجه را برسی کند تا در نشست علنی فردای خانه ملت، درباره جرئیات آن تصمیم‌گیری شود.

رجبی در موافقت با کلیات لایحه اصلاح بودجه 95:

اصلاحیه بودجه اعتماد پیمانکاران را برمی‌گرداند

فرج‌الله رجبی نماینده مردم شیراز نیز در موافقت با کلیات لایحه یک فوریتی اصلاح بودجه سال 95 کل کشور گفت: تصویب این لایحه موجب بازگشت اعتماد پیمانکاران و فعال شدن بخش عمرانی کشور می‌شود.

وی تصویب این اصلاحیه را موجب پرداخت بدهی‌های دولت و تحرک اقتصادی شهرها و روستاها خواند و اظهار داشت: تصویب لایحه اصلاحیه بودجه 95 موجب کاهش بدهی دولت به بانک‌ها می‌شود. 

رجبی خطاب به مخالفان لایحه اصلاح بودجه سال 95 گفت: اینکه ما دائم فقط منتقد باشیم چه مشکلی را حل می‌کند؟ آیا شما مخالفان تعهد می‌دهید از فردا پایتان را به سازمان برنامه و بودجه نگذاشته و از بیکاری، رکود و عدم فعالیت کارخانه‌ها در حوزه‌های انتخابیه خود گلایه نکنید؟

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی خطاب به مخالفان خاطرنشان کرد: طی هفته‌های گذشته چند تذکر راجع به پرداخت طلب کشاورزان در صحن علنی داده‌اید؟ چگونه دولت این بدهی را پرداخت کند؟ نمی‌توان مسئولیت‌پذیر نبود و انتظار حل مشکلات را داشت.

*نوبخت: اشتغال با تصویب اصلاحیه قانون بودجه 95 افزایش می‌یابد

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت در نشست علنی طی سخنانی در جریان بررسی لایحه اصلاحیه قانون بودجه 95، اظهارداشت: امروز همه شما نمایندگان مجلس در یک عبارت کلی اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی را از دولت مطالبه می‌کنید.

وی افزود: شما از تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان عزیز و گرانقدر گندم‌کار گلایه داشتید و تاکید می‌کردید که دولت باید به پرداخت این مطالبات اقدام کند و الان هم یادداشت‌هایی به این بنده حقیر دادید که نشان می‌داد نسبت به عدم پرداخت مطالبات پیمانکار در طرح‌های مختلف نگرانی دارید.

نوبخت گفت: تا به امروز همه شما با حجم عظیمی از مراجعات جوانان بیکار مواجه شده‌اید و از طرفی می‌دانید که باید فرصت‌های شغلی از طریق فعال کردن واحدهای شغلی نیمه فعال ایجاد شود بنابراین باید بدانید مصوبه امروز مجلس موجب می‌شود از طریق تقویت نظام بانکی، تسهیلات خوبی به مطالبات گندم‌کاران پرداخت شود و به دولت کمک می‌کند که مطالبات پیمانکاران راه‌های روستایی را بپردازد.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بنده باید شهادت دهم و اعلام کنم هیچ یک از طرح‌ها و لوایح گذشته تا این حد نمی‌توانستند باعث افزایش رشد کشور، افزایش اشتغال و امیدواری جوانان و جبران زحمات کشاورزان عزیز شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه مجلس همچنین تأکید کرد: این اصلاحیه قانون بودجه 95 حجتی است که بر ما و شما تمام شده و این فرصت فراهم است که دولت را موظف کنید تا این اقدامات را انجام دهد، شاهد باشید طرح‌های تولیدی و عمرانی پس از تصویب این اصلاحیه پیشرفت خواهند کرد.

*لاریجانی: خانم حسینی نگفته ما سهم خود را از سفره انقلاب می‌خواهیم

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه و در سخنان کوتاهی اظهار داشت: خانم سیده‌فاطمه حسینی نماینده تهران در مجلس، متنی را به ما داده بودند که آن را بررسی کنیم.

وی افزود: متن خانم حسینی این بود که ایشان اعلام کرده بودند در نطقی که پیش از این در صحن علنی داشتند نگفته‌اند که «ما سهم‌مان را از سفره انقلاب می‌خواهیم».

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بنده به یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس این مأموریت را دادم تا موضوع را بررسی کند و با بررسی‌های انجام شده مشخص شد که ایشان این صحبت را نداشتند و اگر در رسانه‌ها این مطلب منتشر شده، صحت ندارد.

*لایحه استخدام شهرداری‌ها اعلام وصول شد

علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رئیسه مجلس موارد اعلام وصولی قرائت کرد که به شرح ذیل است:

1- طرح الحاق یک بند به قانون پولی بانکی

2-  لایحه استخدام شهرداری‌ها

3- لایحه اصلاح قانون به کارگیری سلاح توسط ماموران نیروهای مسلح در موارد ضروری

4- لایحه تشکیل سازمان نظام تخصصی ورزشی کشور

5- لایحه موافقتنامه پاریس

6- لایحه موافقتنامه بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه درباره تامین اجتماعی

7- لایحه موافقتنامه همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان درباره ادامه ساخت و بهره‌برداری از منابع آبی و انرژی سدها و نیروگاه‌های برق آبی خداآفرید روی رودخانه ارس

8- لایحه موافتقنامه همکاری در زمینه رجایم سازمان‌یافته بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لهستان

9- لایحه همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در زمینه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی

موافقت نمایندگان با بررسی خارج از نوبت طرح اصلاحیه قانون استخدامی معلمین حق‌التدریس در صحن علنی مجلس

تذکر نمایندگان به وزیر صنعت

قراردادهای خودروسازی با طرف‌های خارجی به کاهش سهم تولید در داخل می‌انجامد

در ادامه تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور از سوی هیات‌رئیسه قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است.

سیدقاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در تذکری به وزیر آموزش و پرورش خواستار توضیح علت به کارگیری افراد غیرمتخصص در امور تعلیم و تربیت شد.

همچنین وی به رئیس‌جمهور لزوم تعیین تکلیف سرمایه‌گذاران شرکت پدیده شاندیز و توجه ویژه به مطالبات ایثارگران و بسیجیان معاصر را متذکر شد.

محمداسماعیل سعیدی، علیرضا محجوب، جبار کوچکی‌نژاد و سیدجواد ساداتی‌نژاد نمایندگان تبریز، تهران، رشت و کاشان به وزیر صنعت لزوم جلوگیری از قراردادهای جدید شرکت‌ها خودروسازی با طرف‌های خارجی که به کاهش سهم تولید داخلی منجر می‌شود را متذکر شدند.

حبیب‌الله نیک‌زادی نماینده مردم بم به وزیر صنعت در مورد عدم رعایت مسائل زیست‌محیطی مطابق اصل 50 قانون اساسی تذکر داد.

*بیگلری: اهمال‌کاری بانک مرکزی و مؤسسه ثامن‌الحجج را مال‌باختگان بیچاره نباید پرداخت کنند

محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان نشست علنی امروز (سه‌شنبه) پارلمان در تذکری شفاهی خطاب به وزیر اقتصاد اظهار داشت: آقای طیب‌نیا! آیا می‌دانید چند میلیون ایرانی درگیر مؤسسه ثامن‌الحجج هستند؟! مگر این مؤسسه تحت نظارت بانک مرکزی نبود؟! چرا اهمال‌کاری بانک مرکزی و این مؤسسه را مردم بیچاره باید پرداخت کنند؟!

وی افزود: هزاران خانواده تاکنون به دلیل مشکلاتی که برای این مؤسسه پیش آمده، دچار مشکل شدند و هم‌اکنون نیز هزاران خانوار دیگر در حال از هم پاشیدن هستند، چرا مجلس شورای اسلامی به این مسئله ورود نمی‌کند تا مشکل مردم حل شود.

نماینده سقز و بانه در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: آقای وزیر اقتصاد! هر چه سریعتر کمیته ویژه‌ای برای حل این مشکل تشکیل دهید.

*پاپان جلسه علنی امروز/ نشست بعدی فردا

جلسه علنی امروز با بررسی لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل دارای شرایط خاص اعاده شده از شورای نگهبان همچنین اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان با پایان رسید.

گفتنی است نشست بعدی پارلمان فردا چهارشنبه (3 شهریورماه 95) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول