اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

میرمرشدی در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

لزوم پاسخگویی شورای عالی نظارت بر برجام در قبال بدعهدی طرف‌های غربی/ کم‌تر از 5 درصد خواسته‌های ایران در برجام عملی شده است

نماینده اسبق ولی فقیه در نیروی هوایی سپاه گفت: اگر مشکلاتی در زمینه برجام در سیستم داخلی اتفاق افتاده شورای عالی نظارت بر اجرای برجام، مجلس و دولت همه مسؤول هستند که چرا در این زمینه عالمانه‌تر و محققانه‌تر عمل نکردند.

لزوم پاسخگویی شورای عالی نظارت بر برجام در قبال بدعهدی طرف‌های غربی/ کم‌تر از 5 درصد خواسته‌های ایران در برجام عملی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در چند سال گذشته بحث هسته‌ای و مذاکرات پیرامون آن خواسته یا ناخواسته یکی از موضوعات مهم در کشور بوده است. موضوعی که بعد از به روی کار آمدن دولت یازدهم از اهمیتی دوچندان برخوردار شد، چراکه این دولت شعار حل مشکلات اقتصادی و تنش‌زدایی را در ورای مذاکرات هسته‌ای می‌داد و صحبت از ارتباط با جهان بود.

از آذر 1392 که توافق ژنو امضا شد و بعد از آن بیانیه لوزان و سپس توافق بر روی برنامه جامع اقدام مشترک که برجام نام گرفت، مسأله هسته‌ای فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرد تا این‌که نوبت به اجرای برجام رسید، توافقی که در آن هر دو طرف ایرانی و غربی متعهد به انجام اقداماتی شده بودند.

می‌توان گفت که ایران به طور کامل به تعهدات خود عمل کرد ولی طرف غربی مدام در موارد مختلف بر سر عمل به تعهدات خود بهانه می‌آورد، بهانه‌گیری‌‌هایی که انگار تمامی ندارد و دقت و سرعت عمل طرف ایرانی را در مقابله با این بدعهدی می‌طلبد.

بدعهدی‌هایی که می‌توان گفت رهبر معظم انقلاب در اکثر سخنرانی‌های خود در جمع‌ اقشار مختلف به آن اشاره کرده و دشمنی دشمنان را به مردم و مسؤولان یادآور می‌شوند و از مسؤولان مربوطه در موضوع هسته‌ای مطالبه عمل جدی می‌کنند.

در همین راستا به گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سید احمد محی‌الدین میرمرشدی، نماینده اسبق ولی فقیه در نیروی هوایی سپاه پرداختیم و نقطه نظرات ایشان را با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد برجام جویا شدیم.

فارس: نظر شما درباره بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره برجام چیست؟

میرمرشدی: مقام معظم رهبری و کسانی که در طول این سال‌ها عنوان دلواپس پیدا کرده‌اند، از ابتدای موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای روی اصل مذاکره نظر مثبت داشتند و بر این باور بودند که ایران برای اثبات دو نکته اساسی باید مذاکره کند.

نخست اینکه نشان دهیم بر حق هستیم و جهانیان بر حق بودنمان را بپذیرند، دوم اینکه ثابت کنیم آن‌ها دشمن بوده و به تعهدات و قراردادهایشان پایبند نیستند و وفاداری نمی‌کنند.

در بخش اول در برجام به موفقیت رسیدیم، یعنی طرف‌های غربی حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناختند و ما را به عنوان یک جامعه دارای فناوری هسته‌ای پذیرفتند و 5+1 و سازمان ملل عملاً ما را در زمره آژانس و کشوری که توانمندی لازم در همه ابعاد هسته‌ای را در اختیار دارد، مورد تأیید قرار دادند، در این مذاکرات توانستیم خود را به دنیا ثابت کنیم و رسماً و قانوناً اعلام کنیم که یک جریان هسته‌ای هستیم.

در بخش دوم نیز از نظر بنده موفق شدیم، چون جامعه در مرحله‌ای بود که تردید اینکه شاید حل نشدن مشکلات کشور به دلیل عدم ارتباط با آمریکاست، در بین مردم و بعضی از مسؤولان دیده می‌شد.

همچنین در ذهن بعضی از مسؤولان و نخبگان و خبرگان کشور حلال مشکلات ارتباط با آمریکا و 1+5 بود و این تصور وجود داشت که مانع ارتباط با آمریکا و 1+5 برخورد متعصبانه بعضی از مدیران حاکمیتی نظام هست که اجازه ارتباط با آمریکا و اذناب او را نمی‌دهند.

فارس: مذاکرات هسته‌ای و سنگ‌اندازی‌های غربی‌ها در مسیر اجرای برجام بعد از امضای این توافق‌نامه چه اثراتی در جامعه داشته است؟

میرمرشدی: مذاکره ثابت کرد که کشور ایران هیچ سودی از ارتباط با آن‌ها نخواهد برد و هر قدر هم کوتاه بیاییم، آن‌ها عقب‌نشینی نمی‌کنند و چه بسا یک قدم جلو می‌آیند.

مذاکره به مردم، مدیران و نخبگان ثابت کرد که در عرصه دشمنیِ دشمنان باید دقت بیشتری کرد. مشکل دشمن مسأله هسته‌ای نیست، بلکه مشکل او اصل موجودیت جمهوری اسلامی بوده و به همین دلیل هر دفعه بهانه‌ای می‌آورد؛ یک روز مسأله حقوق بشر، یک روز دفاع از فلسطین، یک روز عدم ارتباط با رژیم صهیونیستی و بالأخره اصل اسلام و دفاع از اصل اسلام به عنوان پایه مخالفت و دشمنی آن‌هاست.

در این مذاکرات در حداقلی‌ترین مرتبه جامعه و بدنه اجتماعی کشور بیشتر آمریکا را شناختند. نسل سوم و چهارم که دشمنی‌های آمریکا را از 28 مرداد تا به امروز ندیده بودند دشمنی آمریکا کاملاً برایشان ثابت شد. البته امیدواریم نخبگان و دست‌اندرکاران سیاست داخلی و خارجی هم متوجه این موضوع شده باشند و خدای‌ نکرده هنوز حلال مشکلات را نشستن با آمریکا ندانند.

فارس: میزان عمل ایران و طرف غربی به برجام چه نسبتی با هم دارد؟

میرمرشدی: قرار بر این بود که مذاکرات به یک سری نتایج عملی هم برای ایران منتهی شود و دشمنان به تعهداتشان که از جمله آن‌ها برداشتن کامل تحریم‌ها در زمان اجرای توافق از طرف ایران، آزاد کردن پول‌های بلوکه شده ایران، معامله نفت ایران به راحتی در بازارهای بین‌المللی، جاری شدن پول‌های حاصل از فروش نفت در حساب‌ها و فعال شدن سیستم بانکی و سوئیفت بود، عمل کنند.

از دیگر تعهدات طرف غربی این بود که به محض اجرای برجام از طرف ایران امکان استفاده از دلار و ارزهای مختلف برای ما فراهم شود و شرکت‌های خارجی به راحتی بتوانند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و روابط اقتصادی مثبتی را برقرار کنند که با کمال تأسف شاید 5 درصد از همه این خواسته‌ها هم عملی نشده است.

اما در مقابل ایران رآکتور اراک را تخریب و در قلب آن بتون ریخت، غنی‌سازی 20 درصد را تعطیل کرد و از نطنز کوتاه آمد و سانتریفیوژها را به 5 هزار و 600 عدد کاهش داد و فردو را نیز تعطیل یا نیمه تعطیل کرد.

فارس: نقش دستگاه‌های نظارتی و قانونی برای مقابله با این نقض عهد طرف غربی چیست؟

میرمرشدی: به نظر من در این مرحله شورای نظارت بر برجام باید به اینکه چرا نظارت قوی و محکمی بر اجرای برجام از دو طرف نداشته و مدیران را تحت کنترل عمیق نظارتی خود قرار نداده، پاسخگو باشد.

از طرفی مسؤولان اجرایی کشور باید به این سؤال که چرا بلافاصله همه خواسته‌های دشمن را قبل از عمل به تعهداتش پیاده کردند و این که چرا برجام را مرحله به مرحله اجرا نکردند، پاسخ دهند.

همچنین سیستم قانون‌گذاری و مجلس ایران باید پاسخگوی این مسأله باشد که چرا وظیفه خودش را درباره برجام آن‌طور که باید انجام نداده و دست و پای دولت را برای اقدامات خودسرانه در اجرای برجام نبسته است.

بنابراین اگر مشکلاتی در زمینه برجام در سیستم داخلی ما اتفاق افتاده شورایعالی نظارت بر اجرای برجام، مجلس شورای اسلامی و دولت همه مسؤول هستند که چرا در این زمینه عالمانه‌تر و محققانه‌تر عمل نکردند.

فارس: به نظر شما محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب خطاب به مسؤولان چیست؟

میرمرشدی: این نحوه اجرای برجام موجب شد که فریاد رهبر معظم انقلاب بلند شود و ایشان رسماً به رئیس سازمان انرژی هسته‌ای گفتند که حق ندارید خواسته‌های طرف مقابل را بیش از این عملیاتی کنید.

از طرفی مسؤولان نظام را بیداری دادند که مراقب باشید در مقابل این‌ها دور نخورید و تأکید کردند که حواستان را جمع کنید چرا که دشمن قصد زدن و زمین‌گیر کردن ما را دارد.

همچنین ایشان جلوی برجام‌های مختلفی را که گفته می‌شد، بستند و گفتند به هیچ وجه امکان تحقق برجام 2 و 3 نیست و ما با غربی‌ها هیچ مذاکره‌ای غیر از بحث هسته‌ای نداریم و در زمینه مسائل منطقه‌ای هم به هیچ وجه با این‌ها مذاکره نمی‌کنیم. این تأکید در حالی بود که بعضی سیاستمداران داخلی در عرصه سیاست خارجی به این جمع‌بندی رسیده بودند که باید گام به گام و قدم به قدم برجام‌ها را با آمریکا پیش ببریم.

 فارس: مهم‌ترین مسأله در بحث برجام به نظر شما چیست؟

میرمرشدی: مسأله مهم این است که دشمن عدم صداقتش را اثبات کرده ولی متأسفانه دوستان ما همچنان ساده‌لوحی و ساده‌اندیشی می‌کنند به‌ گونه‌ای که احساس خطر می‌شود که مبادا زد و بندهایی پشت‌ صحنه توسط بعضی صورت گیرد، که این می‌تواند برای کشور بسیار خطرساز باشد.

برجام در واقع یک کلاف سردرگمی را ایجاد کرده که متأسفانه مسؤولان هم اقتصاد را به برجام گره زده و برجام را نیز به توجه خارجی‌ها به کشور گره‌زده‌اند و این باعث شده اقتصاد مقاومتی که مطالبه رهبر معظم انقلاب بوده و هست قدری نادیده گرفته شود و قدری کند و سفت با آن برخورد شود. متأسفانه به کاغذ پاره‌هایی که این‌ها به ما در برجام دادند دل خوش کردیم و بسیاری از فرصت‌ها را جهت تحقق اقتصاد مقاومتی از دست دادیم.

فارس: یکی از مواردی که همواره در سخنرانی‌های انتخاباتی رئیس جمهور شنیده می‌شد، بازگشت عزت و اعتبار به پاسپورت ایرانی بود. به نظر شما آیا این گفته محقق شده است؟

میرمرشدی: با اجرای برجام و ارتباط با طرف‌های غربی قرار بود که پاسپورت‌های ایرانی قیمت و ارزش پیدا کند، ولی متأسفانه حتی نماینده ایران را در سازمان ملل نپذیرفتند.

همچنین درباره حج با سعودی‌ها مشکلات عدیده پیدا کرده‌ایم. در اوج قدرت آل سعود حج تعطیل نشد و با قدرت با سعودی‌ها برخورد کردیم، اما متأسفانه دیدیم که در این عرصه به خاطر ضعف در دیپلماسی مشکلاتی پیدا شد و حج امسال هم متوقف شد.

متأسفانه آن‌قدر به دشمنان ما جرأت داده شد که اردنی‌ها یا کشور امارات هم اعلام کردند که باید با ایران وارد جنگ شد.

همچنین به طرف ما این‌قدر جسارت داده شده که جرأت کردند حتی در عرصه سیاست داخلی ایران مداخله کنند و نظرهای بیهوده‌ای بدهند.

به نظر من اگر فقط به تجربه ترکیه و کودتایی که در ترکیه اتفاق افتاد، توجه کنیم این فهم را پیدا می‌کنیم که اعتماد به بیگانه و دشمن به جز ضربه‌پذیر شدن کشور هیچ ثمره دیگری ندارد.

فارس: همان‌طور که مستحضر هستید در سال جاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیش رو داریم، آیا در این که کاندیدای کدام حزب آمریکا رأی بیاورد برای ایران و برجام تفاوتی می‌کند؟

میرمرشدی: آمریکایی‌ها در حال حاضر در انتخابات ریاست جمهوری شعارهای کاملاً محسوسی می‌دهند. این شعارها، شعار تهدید، ادامه تحریم و حتی بر کوس جنگ زدن است.

چیزی به نام جنگ از تصمیم‌سازی‌های کلان آن‌ها دور نشده است، هر چند جرأت جنگیدن با ایران را ندارند ولی شعار جنگ را همچنان مطرح می‌کنند.

به نظر من در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چه جمهوری خواهان روی کار بیایند و چه دموکرات‌ها، دشمنی عملی آمریکایی‌ها توسعه پیدا خواهد کرد و می‌تواند گفت که این دشمنی عمیق‌تر و قوی‌تر ادامه خواهد داشت؛ بنابراین باید مجهزتر، آماده‌تر و فهیم‌تر با این دشمن مقابله کنیم و برخورد داشته باشیم.

فارس: اگر نکته پایانی مدنظر دارید، بفرمایید.

میرمرشدی: ممکن است در این فرصت باقی‌ مانده تا انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1396 آمریکایی‌ها با آزاد کردن مبلغی از پول‌های بلوکه‌ شده یا دادن اجازه فروش هواپیما به ایران، فرصت کوچکی به ما بدهد که به نظر من در واقع آب نبات چوبی در اختیار گذاشتن است. باید مراقب باشیم که فریب نخوریم و در انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 فردی را انتخاب کنیم که بازی دشمنان را نخورد و بتواند آمریکا را دور بزند و مدیریت قوی جمهوری اسلامی را در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا و حتی نهادهای بین‌المللی ثابت کند و ایران را از این ضعف در دیپلماسی خارج کند.

امیدوارم که ملت ایران نسبت به تحرکات دشمن بیدار و هوشیار باشند و با حضور در صحنه در همه ابعاد به اقدامات دشمن عکس‌العمل نشان داده، اجازه سوء استفاده به دشمن ندهند و نگذارند که دشمن کشورمان را درگیر جنگ‌های داخلی و خارجی کند.

انتهای پیام/63088/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول