اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست کتاب‌خوان شهدای شازند صورت گرفت

معرفی کتاب «خواجه تاجدار» و «سفر زندگی»

با هدف آشنایی با بهترین آثار کتابخانه شهدای شازند نشست کتاب‌خوان ویژه بانوان در این کتابخانه برگزار و 6 کتاب به حاضرین معرفی شد.

معرفی کتاب «خواجه تاجدار» و «سفر زندگی»

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، ظهر امروز نشست کتاب‌خوان بانوان کتابخانه شهدای شازند با حضور علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی برگزار و چندین کتاب به حاضرین معرفی شد.

کتاب «خواجه تاجدار» نوشته ژان گوره از جمله کتاب‌هایی بود که در این نشست توسط سارا نظامی معرفی شد.

این کتاب رمانی تاریخی است که به رخدادهای تاریخی ایران از قتل نادرشاه افشار در قوچان خراسان تا قتل آقا محمدخان قاجار در شوشی قفقازیه را در بر می‌گیرد.

آقا محمدخان قاجار از سال 1193 تا 1211 هجری قمری یعنی نزدیک به 18 سال پادشاه ایران بود، او پایه‌گذار سلسله قاجاریه بود.

آقا محمدخان در جنگاوری توانا بود، اما بیشتر شهرتش در تاریخ را به خاطر ظلم، ستم، بی‌رحمی، سنگدلی و جنایاتش به دست آورده است.

شیوه کشتن آخرین شاه زند و قتل عام مردم کرمان و جنایات و غارت‌هایی که در گرجستان انجام داد از جمله اقداماتی است که از او به یادگار مانده، گرچه بسیاری در طول تاریخ به کفایتش گواهی داده‌اند.

در این کتاب به تمامی ابهامات زندگی آقا محمدخان قاجار پاسخ داده شده به گونه‌ای که اسناد مختلفی که مورخین اروپایی و شرقی در باره این خواجه نوشته‌اند، در کتاب آورده شده و سپس تک به تک این نظریه‌ها به صورت بسیار دقیق بررسی شده و در نهایت نظریه مورخی که قابل قبول‌تر است، را تایید کرده است، از جمله دلیل خواجه شدن آقا محمدخان و چگونگی آن و اینکه از طرف چه کسی این عمل انجام گرفت که البته مورخینی که در این باره اظهار نظر کرده‌اند اظهاراتشان در این کتاب آمده و با یک بررسی کلی منطقی‌ترین جواب را برای خواجه شدن آقا محمدخان آورده است.

یا مثلاً ابهام دیگری راجع به خسیس بودن خواجه با ارائه روایت‌ها و مثال‌های متعددی این امر را رد کرده و یا دلیل واقعی کشته شدن آقا محمد خان را آورده که به نظر اکثریت خربوزه بوده، اما بنا به نظر مورخین اروپایی این امر صحت نداشته و به تفضیل در کتاب شرح آن آمده است.

دومین ویژگی مثبت حالت داستان گونه بودن آن است که باعث می‌شود خواننده کتاب خسته نشود، چون کتب تاریخی اکثراً حالت کسل کننده‌ای پیدا می‌کنند، اما در این کتاب روایت‌های واقعی تاریخی را به زبان یک داستان نوشته که خواننده را خسته نکند.

سومین ویژگی مثبت این کتاب متن بسیار شیوا و روان و ترجمه بسیار جذاب آن است، مخصوصاً این ویژگی در جلد دوم کتاب به صورت بسیار بارزی مشهود است.

شاید مهم‌ترین ویژگی کتاب همین ترجمه روان و متن شیوای آن باشد و قدری کتاب را جذاب کرده که خواندن کتاب را بسیار دلچسب و لذت بخش می‌کند.

در مجموع کتاب یک کتاب تاریخی قابل قبول و خوب است، البته نباید از نکات منفی آن گذشت اما اگر به دنبال یک رمان تاریخی جذاب هستید که بتوانید اوقات فراغت خود را بگذرانید یا به دنبال یک منبع قابل اطمینان راجع به پیرامون زندگی آقا محمد خان هستید، برای پروژه‌های دانشجویی و دانش آموزی این بهترین کتاب در این مورد است.

کتاب «بعد از او» اثر تکین حمزه‌لو نیز کتابی بود که توسط زهرا آقاجانی معرفی شد.

محبوبه دختری 17 ساله که به همراه خانواده‌اش به محل جدیدی برای زندگی می‌رود و در آنجا کاملاً اتفاقی با پسر جوانی به نام یوسف آشنا می‌شود که در همسایگی آنها زندگی می‌کند، پس از مدتی خانواده یوسف برای خواستگاری دختر می‌آیند، ولی برخلاف انتظار محبوبه برادر بزرگ‌تر یوسف (یونس) خواستگار او بوده است.

در اینجا است که او فکر می‌کند عشق یک‌طرفه به یوسف داشته است و به خاطر راضی بودن پدر و مادرش از خانواده و خود یونس با او ازدواج می‌کند.

همه این مسائل در بحبوحه جنگ تحمیلی رخ می‌دهد، همسر و برادر محبوبه در جبهه شهید می‌شوند، ولی یوسف زنده می‌ماند و...
در این نشست همچنین کتاب «سفر زندگی» اثر محمدرضا سنگری توسط زینب حاجی‌حاجی ارائه شد.

کتاب «سفر زندگی» مجموعه گفتارها، دیدگاه‌ها، رویداد‌ها و مشاهدات نزدیک حوادثی را ارایه کرده است که امکان دارد اغلب نوجوانان و جوانان در طول زندگی آن‌ها را تجربه کنند.

نویسنده در این نوشتار پس از ارایه موضوع‌های مختلف مربوط به نوجوانان و جوانان، اندیشه‌ها و روش‌های برخورد با این موضوع‌ها را به شیوه کاربردی بیان می‌کند.

کتاب «مسئله حجاب در غرب» نوشته علی غلامی نیز کتابی بود که توسط آزاده کائیدانی معرفی شد.

کتاب «مسئله حجاب در غرب، بررسی حقوقی- جامعه شناختی» نوشته علی غلامی است که انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) در موضوع فرهنگ آن را چاپ و منتشر کرده است.

پوشش و حجاب که ابتدا باید در یک بررسی رویکرد شناختی به تصور مردم و نظام‌های غربی از آن پرداخت، پدیده‌ای چند بُعدی است که از سویی مقوله‌ای دینی، اخلاقی و معرفتی و از سوی دیگر پدیده‌ای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و حقوقی را در بردارد، بنابراین برای تبیین دقیق دلایل رساننده جوامع غربی به نوع حجاب رایج در آن‌ها بحث را از دو منظر به صورت هم‌زمان مورد بررسی قرار می‌گیرد، اول جامعه شناختی و دوم تاریخی.

از منظر جامعه شناختی توجه به عواملی همچون دین، تعاملات اجتماعی، مکاتب و نظریات مختلف خصوصاً در علوم انسانی و روابط اجتماعی، انقلاب و رشد صنعتی، تحرکات اقتصادی، جنگ‌های جهانی مدنظر است و در منظر تاریخی توجه به تحولات بعد از رنسانس تغییرات ایدئولوژیک ایجاد شده در غرب، نظرات جدید در مورد انسان، ماهیت او و مکاتب جدید انسان شناسی ضروری است.

در غرب مسئله حجاب و پوشش وضعیتی جدا از سایر مناطق دنیا ندارد و حدود 1500 سال قبل از تولد حضرت عیسی(ع) نشان‌دهنده التزام مردمان به حجاب و پوشش است.

در مورد اهمیت و ضرورت بحث باید گفت که پدیده حجاب را می‌توان چه از حیث زمان و چگونگی شروع آن و چه از نظر سیر تطور آن در بستر تاریخ به خصوص در مغرب زمین مورد توجه و تأمل قرار داد.

فصل اول کتاب تحت عنوان «مفهوم، چرایی و سیر تطور حجاب» نام گذاری شده، ابتدا مفهوم حجاب را تبیین می‌کند و سپس مفهوم شرعی حجاب تشریح و سیر تطور حجاب ارائه می‌شود. در ابتدا سیر تطور بحث در غرب در چهار بازه زمانی مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن سیر موضوع در سایر ادیان و در میان بقیه ملل تبیین شده و در نهایت ریشه‌ها و فلسفه حجاب بررسی شده است.

در فصل دوم که عنوان «دلایل رویگردانی و مخالفت با حجاب در غرب» برای آن انتخاب شده است، عوامل ضد حجاب در سه حوزه شناختی، گرایشی و رفتاری مورد تحلیل قرار گرفته است.

فصل سوم نقطه مقابل فصل دوم است با عنوان «دلایل اقبال به حجاب در غرب» که سه حوزه شناختی، گرایشی و رفتاری و عوامل رساننده مردم غرب به حجاب تبیین شده است.

در فصل چهارم که آخرین فصل این کتاب است، ابتدا عملکردهای قانونی برخی کشورهای غربی و در رأس آن فرانسه علیه حجاب توضیح داده شده و در ادامه آن روند قانونی و امنیتی با استفاده از مبانی خود آن‌ها و مبانی حقوق بشری، عقلی و نظری مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

کتاب «استاد عشق» اثر ایرج حسابی نیز کتابی بود که فاطمه رضایی به معرفی آن پرداخت.

کتاب «رویای نیمه شب» نوشته مظفر سالاری ارائه توسط معصومه خاکی نیز از دیگر کتاب‌های معرفی شده در این نشست بودند.

انتهای پیام/87014/ط40
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول