اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از جشنواره موسیقی «ایران در نصف جهان»

آثار هنری، پایدارترین آثار هستند/ ریشه هنر ایران، اقوام مختلف این سرزمین است

جشنواره موسیقی مقامی «ایران در نصف جهان» از 23 تا 27 مردادماه با حضور اقوام مختلف ایران زمین از سوی هنرسرای خورشید در محل باغ غدیر و هنرسرای خورشید در حال برگزاری است.

آثار هنری، پایدارترین آثار هستند/ ریشه هنر ایران، اقوام مختلف این سرزمین است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، دومین شب از جشنواره موسیقی مقامی به مناسبت دهه کرامت با حضور گروه موسیقی خراسان برگزار شد و شبی زیبا را برای طرفداران موسیقی آفرید که در ابتدای برنامه با قسمت‌هایی از مستند کوهبانگ آغاز به کار کرد.

گروهی از دیار عشق و صفا به روی صحنه می‌آید

پس از اتمام نمایش مستند کوهبانگ، گروه «فردای جام» از استان خراسان با لباس‌های محلی خود به روی صحنه آمدند. با شروع نواختن و خواندن اعضای گروه متوجه نزدیکی بسیار زیاد گویش محلی این گروه با گویش عامه مردم می‌شدیم و این باعث شد که مردم بیشتر مفهوم و معنی ترانه‌های در حال خواندن را بفهمند.

گروه «فردای جام» شامل 6 نوازنده بود و نوازندگی کمانچه این گروه از سوی محمود پناه، بم دوتار به نوازندگی منصور رضایی، دوتار توسط سعید غفاری و حسینعلی مردان‌شاهی، دف و دایره توسط مرتضی رضایی و به خوانندگی عبدالبصیر احمدی صورت می‌گرفت که با صدای گیرا و رسای خود مردم را به شور و نشاط واداشته بود.

این گروه در سال 1384 تأسیس شد و از منطقه جنوب خراسان رشد کرد اما به علت خشکی آن منطقه، فرم‌های آوازی آن‌ها نیز متناسب با این منطقه و بیشتر ترانه‌های این گروه با درون‌مایه عرفانی به شمار می‌رود. شعار این گروه نیز «خلاقیت در راستای حفظ اصالت»است.

اجرای زیبای ترانه‌های خراسانی با درون‌مایه‌ای از عشق و عرفان

این گروه ابتدا با ترانه‌ای با موضوع درون‌گرایی و عرفانی و موسیقی غمناک شروع به نواختن کرد که این نوع موسیقی غمناک برگرفته از سنت‌ها و آداب و رسوم مذهبی منطقه خراسان بود ولی بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته از سوی برگزارکنندگان جشنواره، قرار نبود که شب با موسیقی غم‌انگیز ادامه پیدا کند. ترانه بعدی این گروه با نام «یار گلکم» با موسیقی شادتر و درون‌مایه عشق بود و باعث همراهی مردم با این قطعه شد.

حسینعلی مردان‌شاهی، سرپرست و نوازنده دوتار گروه قبل از اجرای این قطعه به موضوع ترانه بعدی اشاره کرد و گفت: ترانه بعدی برگرفته از مراسم حنابندان در منطقه خراسان است که در آن‌هم موسیقی غمناک و هم موسیقی شاد را در خود دارد و همراه با رقص محلی این مراسم اجرا خواهد شد.

پس از صحبت‌های سرپرست گروه، سازهای مختلف به اجرای برنامه پرداختند و دو نفر از اعضای گروه همراه با موسیقی و ترانه در حال نواختن شروع به رقص محلی کردند که بسیار مورد توجه حاضران قرار گرفت و باعث همراهی آن‌ها با این قطعه شد.

عشق به هنر، سرلوحه کار مردی است که موسیقی محلی را حفظ می‌کند

مراسم تجلیل از استاد محمدرضا حاجی‌پور، بخش دیگری از این برنامه به شمار می‌رفت که در حضور علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر اصفهان برگزار شد.

استاد محمدرضا حاجی‌پور، نوازند پیانو و سنتور، عکاس و خوشنویس و هم‌چنین تهیه‌کننده‌ای که در کارنامه خود 10 فیلم کوتاه از جمله دوز بیل، وارگر و مالکنون را دارد. این هنرمند فاخر ایران هم‌اکنون در حال ساخت مجموعه‌ای به نام «از پارس تا پاریس» است که نگاهی به میراث فرهنگی ایران در موز لوور پاریس انداخته است.

پس از پایان معرفی این استاد بزرگ، با تشویق حاضران از وی درخواست شد تا به روی صحنه بیاید و برای حاضران چند لحظه‌ای سخنرانی کند.

ریشه هنر ایران، اقوام مختلف این سرزمین است

محمدرضا حاجی‌پور، در حاشیه مراسم تقدیر خود هنر ایران زمین را به یک درخت تشبیه کرد که ریشه‌های آن هنر اقوام مختلف این سرزمین است. این هنرمند فاخر بیان کرد: برای ماندگاری هنر باید هویت و اصالت خود را بشناسیم و از آن استفاده کنیم. عشق به هنر تنها چیزی است که باعث می‌شود یک هنرمند امروزی به کار خود ادامه دهد زیرا هنر با اقتصاد یا به زبان ساده‌تر، با پول میانه خوبی ندارد.

پس از پایان صحبت‌های این استاد ارجمند، از استاد کوروش اسدپور، علیرضا بوژمهرانی، علی اصغر شاطوری و منصور قربانی درخواست شد که برای تجلیل از استاد حاجی‌پور به روی صحنه بیایند.

آثار هنری، پایدارترین آثار هستند

در این بین فرصتی پیش آمد که استاد اسدپور چند کلامی درباره پایداری هنر با حاضران صحبت کند. وی در صحبت‌های خود گفت: پایدارترین اثر، اثری است که همراه هنر باشد و ما در جهان کمتر اثری را می‌بینیم که همراه با انواع هنر نباشد. ما برای حفظ تمامیت ارضی کشور خود به سلاح نیاز داریم و به دنبال آن برای حفظ تمامیت هنری سرزمین خود هم به هنرمند نیاز داریم و باید گفت که هنرمند نیز به تسهیلات مالی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از آثار به دلیل نبود هزینه کافی از بین رفتند و به فراموشی سپرده شدند، تصریح کرد: به همین خاطر از مسئولان عزیز کشورم تقاضا دارم که قدم‌های استوارتری را در زمینه حمایت از هنر و هنرمند بردارند و ارائه تسهیلاتی جزئی هم که شده به هنرمندان این مرز و بوم دلگرمی و امیدواری ببخشند.

اجرایی دوباره و دوباره از گروه خراسان به علت درخواست حاضران

پس از پایان سخنرانی استاد اسدپور، گروه خراسان بار دیگر به روی صحنه آمد و با ترانه‌های طربناکی که اکثر حاضران با آن خاطره داشتند نظیر: «بیا بریم کوه»، «لیلا» و «نه نه گل محمد» را اجرا کردند و باعث شادمانی حضّار داخل سالن شدند. پس از پایان اجرا و به علت تشویق زیاد تماشاچیان و اصرار آن‌ها یک بار دیگر گروه «فردای جام»به نواختن پرداخت.

به گزارش فارس، جشنواره موسیقی مقامی «ایران در نصف جهان» از 23 تا 27 مردادماه با حضور اقوام مختلف ایران زمین از جمله خراسان، کردستان، مازندران، اذربایجان و بختیاری از سوی هنرسرای خورشید وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در محل باغ غدیر و هنرسرای خورشید در حال برگزاری است.

انتهای پیام/63064/صا40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول