اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای راه‌اندازی گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان اعلام کرد

پذیرش دانشجوی رشته زبان و ادبیات کردی برای دومین سال در دانشگاه کردستان

رئیس شورای راه‌اندازی گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان گفت: امسال برای دومین سال متوالی، دانشجوی رشته زبان و ادبیات کردی در مقطع کارشناسی در دانشگاه کردستان پذیرش می‌شود.

پذیرش دانشجوی رشته زبان و ادبیات کردی برای دومین سال در دانشگاه کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بختیار سجادی شامگاه یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران، اظهار داشت: سال گذشته و برای نخستین بار در طول تاریخ، رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان راه‌اندازی شد.

رئیس شورای راه‌اندازی گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: برای رشته زبان و ادبیات کردی، 136 واحد درسی در قالب 22 واحد عمومی، 20 واحد پایه‌ای، 64 واحد اصلی و 30 واحد تخصصی برنامه‌ریزی و سرفصل‌های آن تعیین شد که مورد موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم قرار گرفت.

سجادی اضافه کرد: سال گذشته 40 دانشجو در مقطع کارشناسی در این رشته پذیرش شد که امسال نیز برای دومین بار، 40 دانشجوی دیگر پذیرش می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به غنای ادبیات کلاسیک کردی و با توجه به قرابت‌های زبان‌شناختی و مضمونی میان زبان فارسی و کردی و همچنین مضامین انسانی و اسلامی زبان و ادبیات کلاسیک کردی، ما در داخل کشور ظرفیت تدریس زبان و ادبیات کردی را داریم.

سجادی خاطرنشان کرد: در برخی دانشگاه‌های لهستان، سوئد، روسیه و اخیرا دو دانشگاه امریکا، مراکز ایران‌شناسی و بخش کردشناسی وجود دارد و همچنین ایران‌شناسی و کردولوژی در سه دانشگاه ترکیه در سطح کارشناسی و ارشد و 7 دانشگاه دولتی کردستان عراق تدریس می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان گفت: اگر مقایسه‌ای با دانشگاه‌های خارج از کشور و بخصوص کردستان عراق داشته باشیم، هر چند سن ایجاد رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان کوتاه است اما کارهای خوبی انجام شده است.

وی صادرات فرهنگی و تولید آثاری برای استفاده در مراکز ایران‌شناسی و کردشناسی دانشگاه‌های خارج از کشور را از اهداف گروه ادبیات و زبان کردی دانشگاه کردستان نام برد و عنوان کرد: مراکز ایران‌شناسی خارج از کشور باید بعد از یک دوره 5 ساله از مواد درسی و آموزشی و کارهای تحقیقاتی ما استفاده کنند.

سجادی افزود: مرکزیت کردولوژی اکنون در خارج از کشور قرار دارد و ما می‌خواهیم این مرکزیت به داخل برگردد و دانشگاه کردستان مرکزیت تولید و صادرات فرهنگی داشته باشد.

وی ادامه داد: مراکز و موسساتی به شیوه غیررسمی در استان کردستان در بخش زبان و ادبیات کردی فعال هستند اما دانشگاه کردستان تنها مرکزی است که به شیوه رسمی دارای رشته زبان و ادبیات کردی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان یادآوری کرد: شهریورماه امسال فراخوان جذب چهار نفر هیأت علمی در رشته زبان و ادبیات کردی منتشر می‌شود که یک نفر در رشته ایران‌شناسی حوزه کردشناسی، یک نفر زبان و ادبیات کردی، یک نفر زبان‌شناسی کردی و یک نفر زبان و ادبیات فارسی مشروط به اینکه رساله دکتری آن مرتبط با ادبیات کردی باشد، براساس شرایط سامانه جذب هیأت علمی، جذب خواهند شد.

وی همچنین گفت: از مهرماه آینده، برای دانشجویان کارشناسی تمامی رشته‌ها دو واحد اختیاری زبان و ادبیات کردی گذاشته می‌شود که جزوات آن در یک کارگروه 6 نفره و در دو بخش آماده شده است.

رئیس شورای راه‌اندازی گروه زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان همچنین گفت: ارشد رشته زبان و ادبیات کردی از مهرماه 97 و دکترای آن از 1400 دانشجو پذیرش خواهد کرد.

انتهای پیام/79001/ق40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول