اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بازیگر بنام تئاتر و تلویزیون:

هنر تصویری بهترین راه‌ فرهنگ‌سازی است

بازیگر بنام تئاتر و تلویزیون گفت: هنر تصویری بهترین راه‌ فرهنگ‌سازی است باید با رجوع به فرهنگ غنی کشورمان خود را در مقابل تهاجم فرهنگی واکسینه کنیم.

هنر تصویری بهترین راه‌ فرهنگ‌سازی است

مهدی فقیه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: امام خمینی فرمودند انقلاب ما انقلاب فرهنگی است اما از این غافله عقب ماندیم و در مقابل تهاجم فرهنگی رویکرد مناسبی را اتخاذ نکردیم.

وی گفت: فناوری‌ستیزی راه‌حل مقابله با تهاجم فرهنگی نیست و ما باید با رجوع به فرهنگ غنی کشورمان خود را در مقابل تهاجم فرهنگی واکسینه کنیم.

این هنرمند ادامه داد: شیراز در قرن هفتم و قرن‌های 10 و 11 دو دوره بزرگ «مکتب نگارگری» داشته و نخبگان و فرهیختگان کشورمان در مورد آن به‌تفصیل بحث کرده‌اند و معتقدیم در دوران ما نیز دوره سوم این مکتب قابل تحقق است.

بازیگر بنام تئاتر و تلویزیون افزود: اندیشمندان جهان نگارگری را به‌عنوان هنر اسلامی می‌شناسد و پس از پرداختن به هنر هخامنشیان و ساسانیان به نگارگری به‌عنوان سرآمد هنرهای تاریخ ایران نگاه می‌کنند.

فقیه در ادامه اضافه کرد: نگارگری بخشی از مطالب کتاب‌های هنر ایران و جهان را در برگرفته و به بسیاری از موزه‌های مطرح دنیا که سفر کنید نگارگری زینت‌بخش موزه‌های آن‌ها است.

وی بیان کرد: نگارگری نشانه پیوند اسلام و هنر است و شما به معماری مساجد نگاه کنید گذر از درون مساجد خود به‌تنهایی به نمازگزار معنویت می‌بخشد و بازگشت به هنر دوره اسلامی به ما در امر فرهنگ‌سازی کمک می‌کند.

این هنرمند تصریح کرد: با برگزاری سخنرانی نمی‌شود هنر را اسلامی کرد و تحقق این امر در حوزه فیلم، تئاتر و هنرهای تجسمی امکان دارد و شهرداری‌ها باید در این امور فعالیت کنند وگرنه سازمان‌های دیگر توانایی برگزاری سخنرانی را دارند.

بازیگر بنام تئاتر و تلویزیون خاطرنشان کرد: جهان ما تصویری است و بهترین مجاری رسانه‌ای برای فرهنگ‌سازی رسانه‌های تصویری است به‌طوری‌که شیواترین سخنرانی‌ها نیز تأثیر یک دقیقه فیلم را ندارد.

فقیه بیان داشت: یک فیلم خوب این تأثیر را دارد که در دورترین نقاط این کره خاکی به نمایش درآید و مردم برای دیدن آن پشت در سینماها صف بکشند و در دل همین فیلم‌ها می‌توانیم ارزش‌ها و هنجارهای خود را به مردم انتقال دهیم.

وی گفت: اگر می‌خواهیم فرهنگ شهروند را به مردم بیاموزیم باید فیلم بسازیم و این اراده بین هنرمندان وجود دارد اما بازگشت منابع مالی در عرصه فرهنگ به‌سختی صورت می‌گیرد و به همین دلیل سازمان‌های مختلف باید به هنرمندان کمک کنند.

این مسؤول ادامه داد: پیشنهاد من به خیّرین این است که در حوزه فیلم‌سازی به هنرمندان متعهد کمک کرده تا فیلم‌ها و آثار هنری باارزش تولید کنند و ساخت فیلم و فرهنگ‌سازی تنها راه‌حل برای مقابله با ناهنجاری‌های اجتماعی است.

فقیه افزود: در عصر ما جنگ در میدان فرهنگ در حال وقوع است و برای برخی مسؤولان هزینه کردن در حوزه فرهنگ معنا ندارد و علاقه دارند در حوزه‌هایی فعالیت کنند که دیده شود.

 انتهای پیام/2448/ن40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول