اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

فعالان مدنی افغانستان خواستار تشکیل وزارت جوانان شدند

سخنرانان گرامیداشت روز جهانی جوانان با بیان اینکه افغانستان دومین کشور جهان است، خواستار ایجاد وزارت ویژه برای جوانان شدند.

فعالان مدنی افغانستان خواستار تشکیل وزارت جوانان شدند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، همایش «گرامیداشت روز جهانی جوانان» عصر روز گذشته به همت «سازمان نسل امید»، «ماهنامه سایه روشن» و برخی نهاد‌های مدنی در کابل برگزار شد.

افغانستان دومین کشور جوان جهان

«حمید سالنگی» رئیس سازمان نسل امید در این همایش گفت: 70 درصد جمعیت افغانستان را نسل جوان تشکیل می‌دهد، اما این نسل ضعیف‌ترین قشر جامعه محسوب می‌شوند.

سالنگی با بیان اینکه افغانستان دومین کشور جوان در دنیا است، افزود: بیکاری، فقر و جنگ در کشور سبب ناامیدی جوانان شده که در نتیجه آنها افغانستان را ترک و به کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

وی با بیان اینکه دولت وحدت ملی در امور مختلف بخصوص امنیت از جوانان اسفاده نمی‌کند تصریح کرد: جوانان افغانستان انتظار فردای روشن برای خود متصور نیستند.

این فعال حقوق جوانان تأکید کرد: دولت وحدت ملی باید به خون جوانان کشور ارزش قایل شده و به آنها توجه کند.

وزارت جوانان ایجاد شود

در همین حال «نصرت‌الله رحیمی» مدیر مسئول ماهنامه سایه روشن در این نشست گفت: تاریخ جهان شاهد بوده که جوانان عامل تغییر در هر کشور هستند، اما این قشر در افغانستان به فراموشی سپرده شده است.

رحیمی جوانان را مدافعان اصلی افغانستان عنوان کرد و افزود: دولت افغانستان در 15 سال اخیر هیچ‌گونه توجهی به نسل جوان نکرده، در حالیکه وعده ایجاد وزارت جوانان را داده بودند.

وی با تأکید بر اینکه معاونت امور جوانان به وزارت جوانان تبدیل شود، تصریح کرد: حضور گسترده جوانان در انتخابات برای افغانستان سرنوشت‌ساز بود، اما مدیران دولت به این نسل بی‌توجه هستند.

مدیر مسئول ماهنامه سایه روشن دولت افغانستان را صرفاً نظاره کننده مشکلات جوانان خواند و اظهار داشت: چالش‌های موجود در کشور از جمله فقر و بیکاری سبب شده تا جوانان موج سیل آسای از مهاجرت را رقم بزنند، اما دولت تنها ناظر این حرکت بوده است.

نصرت‌الله رحیمی با بیان اینکه برخی جوانان به دلیل چالش‌های موجود دچار بیماری‌های روانی شده‌اند از دولت وحدت ملی خواست تا در حوزه اشتغال‌زایی جوانان توجه کند.

این فعالان خطاب به جوانان ابراز داشتند که برای تغییر افغانستان از نیروی جوانی خود استفاده کرده و اصلاحات را آغاز کنند.

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که سال 2015 بدترین سال برای جوانان افغانستان محسوب می‌شود که صد‌ها هزار جوان تحصیل کرده به دلیل نبود فرصت‌های شغلی به کشور‌های اروپایی مهاجرت کرده‌اند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول