اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

رویترز:

«ماهاتیر محمد» برای برکناری نخست‌وزیر هم‌حزبی‌اش تلاش می‌کند

نخست‌وزیر پیشین مالزی در اعتراض به مواضع نخست‌وزیر کنونی و هم حزبی خود، رایزنی با سران ائتلاف مخالفان به منظور تلاش برای برکناری او از نخست‌وزیری را آغاز کرده است.

«ماهاتیر محمد» برای برکناری نخست‌وزیر هم‌حزبی‌اش تلاش می‌کند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اقدامات نخست‌وزیر پیشین مالزی علیه نخست‌وزیر کنونی این کشور تشدید شده و او به مبارزات خود جهت کنار زدن او از قدرت شدت بخشیده است.

در حالی که قرار است در دو منطقه مالزی انتخابات برگزار شود، نخست‌وزیر این کشور که با مخالفت‌های داخلی به ویژه بر سر بحران ناشی از فساد اقتصادی مواجه است، با چالشی از سوی حامی سرشناس خود مواجه شده است.

به گزارش رویترز، «ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر پیشین مالزی که تا سال 2003 و زمان کناره‌گیری از منصبش، به مدت 22 سال ریاست حزب «سازمان ملی مالزیایی‌های متحد» را برعهده داشت، با نخست‌وزیر و رئیس کنونی این حزب دچار تقابل شده است.

گفته می‌شود ماهاتیر محمد در مخالفت با مواضع نجیب رزاق، برای شکست حزب سابق خودش در انتخاباتی که هفته آینده در دو منطقه مالزی قرار است برگزار شود، اقدام به رایزنی و فعالیت‌های مبارزاتی کرده است.

او در اعتراض به مواضع رزاق در زمینه مسائل حزبی و به ویژه موضوع بحران ناشی از فساد اقتصادی در مالزی، با رهبران ائتلاف مخالفان «پاکاتان هاراپان» دیدار داشته تا زمینه برای کنار زدن نخست‌وزیر کنونی از قدرت فراهم شود.  

نخست‌وزیر سابق و 90 ساله مالزی روز شنبه (دیروز) در میان گروهی از حامیانش گفت: «اگر مردم می‌خواهند شاهد دزدی از این کشور توسط نخست‌وزیر باشند، کسی که اکنون قانونی وضع کرده که او را از حتی از آگونگ (پادشاه مالزی) قوی‌تر می‌کند، اگر مردم این را می‌خواهند خوب آن‌ها به چیزی که شایسته آن هستند، خواهند رسید».

فروردین ماه امسال بود که وکیل نخست‌وزیر پیشین مالزی اعلام کرد که وی رزاق را به فساد و سوءاستفاده از اختیارات قانونی و نقض عهد و پیمان در اداره دولت متهم کرده است.

نجیب رزاق به علت سوءاستفاده مرتبط با هزینه دولتی متعلق به یک شرکت مالزیایی و واریز سپرده‌ها به حساب شخصی خود به ارزش 680 میلیون دلار ، تحت فشار قرار دارد.

البته آقای رزاق هرگونه انجام کار خلاف را انکار کرده و گفته که از این سرمایه‌ها برای اهداف شخصی خود استفاده نکرده است.

ماهاتیر محمد چندی قبل با پیوستن به چندین رهبر اپوزیسیون مالزی، متنی را با عنوان «بیانیه شهروندی» امضا کرده و خواستار استعفای نجیب شده است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول