اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان مطرح کرد

لزوم اختصاص اعتبار برای خریداری کتب مؤلفان بومی کردستان / 22 هزار مترمربع فضای کتابخانه‌ای در حال ساخت است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان گفت: به دلیل سبقه فرهنگی کردستان و انتظاراتی که وجود دارد، می‌طلبد اعتبار برای خرید کتب مؤلفان بومی استان کردستان در حوزه ادبیات کردی و دینی و مذهبی اختصاص یابد تا به این حوزه کمک بیشتری شود.

لزوم اختصاص اعتبار برای خریداری کتب مؤلفان بومی کردستان / 22 هزار مترمربع فضای کتابخانه‌ای در حال ساخت است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، اسماعیل احمدی شامگاه چهارشنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کردستان که با محوریت فرهنگ و هنر در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، اظهار داشت: در استان کردستان 49 کتابخانه نهادی و 31 کتابخانه مشارکتی در  فعال است ضمن اینکه 6 کتابخانه نهادی و 7 کتابخانه مشارکتی نیز در مرحله ساخت و صدور مجوز ساخت است.

وی با یادآوری عضویت 25 هزار و 467 نفر در کتابخانه‌های عمومی استان کردستان، افزود: 807 هزار و 467 جلد کتاب در کتابخانه‌های استان در دسترس جامعه کتابخوان قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان خاطرنشان کرد: براساس چشم‌انداز 1404 باید 35 درصد جمعیت استان عضو کتابخانه‌های عمومی باشند که اکنون این میزان 1.7 درصد است.

احمدی همچنین افزود: در حال حاضر به ازای هر یک هزار نفر، 1.36 مترمربع فضای کتابخانه‌ای در کردستان وجود دارد در صورتی که طبق سند چشم‌انداز باید این میزان به 8 مترمربع افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: اکنون به ازای هر شهروند کردستانی نیم جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد که در سند چشم‌انداز به ازای هر نفر 4 جلد کتاب تعریف شده است.

احمدی تصریح کرد: 142 نفر نیرو در کتابخانه‌های عمومی کردستان مشغول فعالیت هستند که 68 نفر آنها تخصص کتابداری دارند و 15 نفر مجموع نیروهای این اداره از سال 92 اضافه شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان از سال 92 تاکنون، چهار باب کتابخانه روستایی و یک باب کتابخانه نهادی بر آمار کتابخانه‌های استان افزوده شده و همچنین در این مدت دو کافه کتاب در سنندج راه‌اندازی شده و 4 مورد دیگر در مرحله صدور مجوز و راه‌اندازی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه‌های در حال ساخت کتابخانه عمومی کردستان اشاره کرد و با یادآوری 22 هزار و 80 مترمربع فضای کتابخانه‌ای در حال ساخت، گفت: اتمام این پروژه‌ها نیازمند 30 میلیارد تومان است.

احمدی یادآوری کرد: کتابخانه مرکزی کردستان با 3 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و کتابخانه قروه 6 درصد، کتابخانه دهگلان 12 درصد، کتابخانه بلبان‌آباد 8 درصد، کتابخانه روستایی سراب‌قامیش سنندج 20 درصد و کتابخانه شهری نایسر 33 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی اضافه کرد: در صورتی که اعتبار لازم تامین شود، آمادگی راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در روستاها و محورهای شاخص استان را داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان ادامه داد: نخستین همایش تجلیل از مترجمان کرد در سال 92 و با پیام ریاست جمهوری برگزار شد، برگزاری این همایش برای دومین بار در اسفندماه امسال برنامه‌ریزی شده است که به معرفی نخبگان و فرهیختگان استان در سطح ملی کمک می‌کند.

احمدی همچنین برگزاری نشست‌های کتابخوان و دومین فستیوال بهار کتاب کردستان را از دیگر برنامه‌های در دست اجرای اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی کردستان عنوان کرد.

وی در پایان گفت: سال گذشته 5 هزار جلد کتاب در 100 عنوان از پدیدآورندگان استان خریداری شد که هر چند ناکافی است اما امید است به دلیل انتظارات و سبقه فرهنگی کردستان، اعتبار برای خرید کتب مؤلفان بومی استان کردستان در حوزه ادبیات کردی و دینی و مذهبی اختصاص یابد تا به این حوزه کمک بیشتری شود.

انتهای پیام/79001/ر40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول