اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اندر حکایت کنکور اولی‌ها

از تجمع دانش‌آموزان قائم‌شهری تا سهم 25 درصدی سوابق تحصیلی در نتایج کنکور

دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه سوم قائم‌شهر امروز مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کرده و به نحوه طراحی سؤال امتحانات نهایی امسال اعتراض کردند.

از تجمع دانش‌آموزان قائم‌شهری تا سهم 25 درصدی سوابق تحصیلی در نتایج کنکور

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائم‌شهر، هرساله با فرارسیدن فصل تابستان و بعد از تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان سال آخر بعد از گذراندن روزهای امتحان چشم‌انتظار آزمون بزرگ‌تری به‌نام کنکور هستند.

قبولی در این امتحان مهم و سرنوشت‌ساز گاهی لبخند را بر لب دانش‌آموز می‌نشاند و خستگی را از تن او و خانواده به‌در می‌برد و یا گاهی میلیون‌ها میلیون پول بی‌زبان در کوچه پس‌ کوچه‌های کلاس‌های کنکور هزینه و با زمان‌های اتلاف‌ شده همراه می‌شود و آبی سرد توأم با آه بر دل فرد شرکت‌کننده و خانواده‌اش می‌نشاند.

تا قبل از این، قبولی در دانشگاه‌ها منوط به پاسخ پرسشنامه‌های روز کنکور می‌شد و هر دانش‌آموز بسته به استعداد، توانایی و آگاهی علمی خویش چهارگزینه‌ای‌ها را پُر می‌کرد.

بعد از گذشت تقریباً یک‌ ماه و اندی جواب کنکور می‌آمد و به قول معروف هر کسی به اندازه پولی که می‌داد آش نوش جان می‌کرد.

* سهم 25 درصدی سوابق تحصیلی در نتایج کنکور

اما چندسالی است که این رویه کمی تغییر یافته و سوابق تحصیلی نیز در نتایج کنکور دخیل است و تقریباً سهم 25 درصدی در گزینش نهایی آزمون سراسری داراست و گاهی سخت‌گیری در امتحانات نهایی، نگرانی و تشویش خاصی را در بین دانش‌آموزان ایجاد می‌کند.

دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه سوم شهرستان قائم‌شهر امروز مقابل اداره آموزش و پرورش تجمع کرده و به نحوه طراحی سؤال امتحانات نهایی امسال اعتراض کردند.

این دانش‌آموزان، خواستار یکسان‌سازی سطح دشواری و آسانی سؤالات نهایی برای همه شدند و دلیل اعتراض خود را طرح سؤالات سخت و دشوار در امتحان نهایی امسال برشمردند.

* ما بچه‌های عادی که از سهمیه خاصی بهره‌مند نیستیم راه به جایی نمی‌بریم

یکی از این دانش‌آموزان با بیان اینکه شرط معدل امتحان نهایی در کنکور امسال لحاظ می‌شود، افزود: با وجود سهمیه‌بندی‌های مختلف در کنکور ما بچه‌های عادی که از سهمیه خاصی بهره‌مند نیستیم راه به جایی نمی‌بریم.

یکی دیگر از آنها بیان کرد: وقتی امتحانات نهایی سخت و دشوار باشد در نتیجه معدل‌مان کم می‌شود و نمی‌توانیم در رشته خوبی قبول شویم.

* اگر در کنکور قبول نشوم انگیزه‌ای برای شرکت در سال‌های بعد را ندارم

این دانش‌آموز دختر اضافه کرد: با وجود شرکت در کلاس‌های متعدد کنکور و صرف هزینه‌های هنگفت، اگر در کنکور قبول نشوم انگیزه‌ای برای شرکت در سال‌های بعد را ندارم.

بعد از گذشت یک ساعت دانش‌آموزان معترض، نمایندگانی از میان خود انتخاب کرده و نزد مدیر آموزش و پرورش قائم‌شهر فرستادند و منتظر ماندند تا جواب قانع‌کننده‌ای دریافت کنند.

*اعتراض دانش‌آموزان به‌دلیل فشردگی برنامه‌های امتحانی و نحوه طراحی سؤال

مدیر آموزش و پرورش قائم‌شهر در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان به‌دلیل فشردگی برنامه‌های امتحانی و نحوه طراحی سؤالات در مقابل این اداره تحصن کردند، اظهار کرد: این تحصن در حدود یک‌ساعت به طول انجامید.

محمد رسولی افزود: همه این دانش‌آموزان معترض خواستار ملاقات با بنده بودند که با این تعداد انبوه این امر میسر نبود و به ناچار از هر مدرسه یک نماینده برای بازگو کردن مشکلات معترضان انتخاب شدند.

* طرح سؤال و برنامه‌ریزی سراسری است و جنبه شهرستانی ندارد

وی تصریح کرد: ما در فضایی دوستانه با نمایندگان این مدارس به گفت‌وگو پرداخته و آنها به‌صورت انفرادی مشکلات را بیان کرده و قانع شدند که طرح سؤال و برنامه‌ریزی سراسری است و جنبه شهرستانی ندارد.

رسولی بیان کرد: بعد از شنیدن نکته نظرات، طرح جلسه و بررسی راهکارها به دانش‌آموزان قول دادیم که مشکلات و نظرات آنان را به اداره‌کل و وزارت آموزش و پرورش انتقال داده تا شاید در تصحیح سؤالات قدری مهربانانه‌تر برخورد کنند.

به گزارش فارس، این تجمع علاوه بر قائم‌شهر در چندین شهر استان و کشور نیز برگزار و دانش‌آموزان خواهان رسیدگی به این مشکل شدند.

انتهای پیام/86017/چ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول