اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تأثیر تجمل‌گرایی در تلخی کام خانواده‌ها طی نوروز/ لزوم ترویج فرهنگ خرید کردن در جامعه

با ورود فرهنگ‌ها و آداب غلط در سنت دیرینه نوروز چند سالی است که با معضل تجمل‌گرایی در میان خانواده‌ها روبرو هستیم.

تأثیر تجمل‌گرایی در تلخی کام خانواده‌ها طی نوروز/ لزوم ترویج فرهنگ خرید کردن در جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، روزهای پایانی سال فرصت خوبی است که تغییر و تنوعی را در زندگی ایجاد کنیم و برای ورود به سال جدید آماده شویم، اما این آماده شدن به معنای این نیست که به هر قیمتی آرامش خانواده‌ها به هم ریزد.

نوروز می‌آید و با خود طراوت و شادابی را همراه می‌کند و ما غافل از این همه یک رنگی هستیم، زیرا در روز‌های پایانی جو نامناسبی در خانواده مبنی بر تغییر دکوراسیون و خرید‌های غیر ضروری حاکم و اصل و اساس نوروز در این موضوعات گم می‌شود.

فرهنگ صحیح خرید کردن باید در جامعه به وجود آید و مانع از تجمل‌گرایی شود، اما اکثراً از اهمیت این موضوع غافل هستند، خرید کردن و نو شدن به شرط اینکه با میزان حقوق دریافتی خانواده همسانی داشته باشد خوب است، اما باید از خرید‌های غیرضروری اجتناب کرد.

گاهی اوقات فرهنگ‌های کشور‌های دیگر در رسوم ما رخنه می‌کنند و سنت‌های دیرینه خود همانند نوروز را به دست فراموشی می‌سپاریم، با فرهنگ‌سازی می‌توان از بروز تجمل‌گرایی و تبعیت از الگوهای غربی در جامعه جلوگیری کرد.

ریشه‌یابی رسم و رسوم نشان می‌دهد که نوروزی بر پایه ارزش‌ها و معنویات است، تغییر در رفتار از بدی به خوبی‌ها، کمک به زیردستان و رفع کدورت‌ها و گرفتن گرد و غبار نخوت، غرور، تکبر، و... در سایه پاکیزگی ظاهری مانند خانه تکانی و نو شدن از اسرار نوروز است که باید به این ابعاد بیشتر توجه کرد و در مراسمی ساده به این ارزش‌ها بها داد تا در میان تجملات فراموش نشود اصل و اساس این آیین زیبا.

*یکی از ره‌آورد‌های نوروز تزریق نشاط و شادمانی است

مشاور و مدرس دانشگاه فرهنگیان گفت: عید نوروز که یادآور رسم باستانی مردم ایران زمین است در کنار پاسداشت سنتی قدیم ره‌آورد‌های متعددی هم به دنبال دارد که یکی از مهم‌ترین آنها تزریق نشاط و شادمانی به زندگی مردم جامعه است.

ابراهیم فراهانی بیان کرد: یکی از رسوم نوروزی ایرانی‌ها از باستان تا به امروز، خرید لباس نو برای آغاز سال جدید بوده است و ایرانی‌ها همواره سعی می‌کردند در لحظه تحویل سال نو، جامه‌ای به تن کنند و با ردایی جدید به استقبال نوروز روند.

وی ادامه داد: بیشتر مردم از چندین هفته به آغاز نوروز با خانه تکانی، خرید عید، پختن شیرینی و... به استقبال نوروز می‌روند، این هیجان‌های مثبت بزرگ‌تر‌ها، بی‌تردید کودکان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، همچنین تعطیلی مدارس و سفر‌ها و دید و بازدید‌های نوروزی خاطرات خوبی را در ذهن بچه‌ها باقی می‌گذارد و کودکان نیز دوست دارند در انجام آداب نوروزی با بزرگ‌ترها همراه شوند.

رئیس مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی استان مرکزی افزود: وقتی تعطیلات مربوط به عید و سال نو مطرح باشد، مسلماً بحث خرید کردن و هدیه دادن و هدیه گرفتن هم پیش می‌آید به طوری که رفتن به بازار و انتخاب اجناس مورد نیاز می‌تواند از سویی شادی‌آور و لذت بخش باشد و از طرف دیگر خسته کننده و عذاب‌آور.

فراهانی با اشاره به تأثیر مثبت و منفی خرج کردن در ایام نوروز اظهار کرد: هدیه دادن، هدیه گرفتن، احترام گذاشتن به نظر بچه‌ها، آموزش مدیریت مالی، اقتصادی و پس‌انداز کردن در خانواده، آموزش روش‌های تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، انتخاب، لذت بردن از کنار هم بودن، کاهش اضطراب، استرس و افسردگی از طریق تعامل و گفت‌وگو با دیگران از تأثیرات مثبت خرید کردن است و فخر فروشی، مصرف گرایی، تجمل گرایی، خودنمایی و چشم و هم چشمی و خودشیفتگی نیز از تأثیرات منفی در این ایام به شمار می‌آید.

*پدر و مادرها در هنگام خرید نظر فرزندانشان را جویا شوند

وی با بیان اینکه در هنگام خرید نوروزی باید به نظر بچه‌ها احترام قائل بود، گفت: بیشتر والدین عقیده دارند بسیاری از کودکان فاقد قدرت تشخیص و انتخاب هستند، در حالی که این نظر همیشه صحیح نیست و بهتر است پدر و مادر در هنگام خرید وسایل لازم برای فرزندانشان نظر وی را جویا شده و با ارایه راهنمایی بهتر به او در انتخاب کمک کنند.

مشاور و مدرس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به همدلی، مهربانی و ارزش قائل شدن برای نظر یکدیگر در ایام نوروز، بیان کرد: باید سعی کنیم با رفتار‌های صمیمانه منطقی و عاطفی الگوی مناسبی برای فرزندان باشیم تا آنان هم این کار‌های نیکو را بیاموزند و در زندگی آینده همواره بکار گیرند.

فراهانی ادامه داد: با ورود فرهنگ‌ها و آداب غلط در سنت دیرینه نوروز چند سالی است که با معضل تجمل‌گرایی در میان خانواده‌ها روبرو هستیم که این سنت زیبا و دیرینه را به کام برخی خانواده‌ها به ویژه افراد بی‌بضاعت تلخ کرده است.

*تجمل‌گرایی یکی از پدیده‌های نابهنجار اجتماعی است

وی با بیان اینکه تجمل‌گرایی یکی از پدیده‌های نابهنجار اجتماعی و یکی از بیماری‌های روان شناختی بوده که منجر به گسترش فقر در جامعه و همچنین فاصله گرفتن افراد از یکدیگر می‌شود، اظهار کرد: یک زندگی اقتصادی و سالم از درآمد شخص یا جامعه کمتر نیست یا دست کم با آن برابر است.

فراهانی گفت: ائمه اطهار (ع) در ایام عید به مسلمانان توصیه کردند که در طول این ایام لباس تمیز و پاکیزه به تن کنند و در هیچ روایتی سفارش نکردند که حتماً لباس نو خریداری کنند.

*خرید وسایل عید و لباس بر اساس بضاعت و توان سرپرست خانواده

وی بیان کرد: خرید وسایل عید و لباس باید بر اساس بضاعت و توان سرپرست خانواده انجام گیرد و اعضای خانواده با توجه به اصول تربیتی و اخلاقی موجود در خانواده باید به این موضوع توجه داشته و اعتراض نکنند، نباید به این دلیل خانواده تحت تأثیر فشار‌های بیش از حد اقتصادی قرار گیرد، زیرا در این صورت نو پوشی جای خود را به فخرفروشی و مصرف گرایی می‌دهد و لذت بردن از اصل مراسم از یاد می‌رود.

*تنوع‌طلبی یک واقعیت انکارناپذیر است

مشاور و مدرس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: تنوع طلبی یک واقعیت انکارناپذیر است که اشتیاق به داشته‌های بیشتر و متمایزتر را به همراه دارد تا جایی که گاهی از خرید‌های ضروری فراتر رفته و در صورت مهار نشدن به تجمل‌گرایی، چشم و هم چشمی، فخر فروشی، خرید‌های غیر ضروری، تعویض وسایل کاملاً نو و سالم می‌رسد که این مهم مصداق بارز اسراف است.

*اسراف به سرمایه‌های ملی خسارات می‌زند

فراهانی افزود: تعویض لوازم خانه در روز‌ها و ماه‌های پایانی سال به یک اپیدمی در میان مردم به ویژه اقشار متوسط به بالا تبدیل شده و اگر اسراف به صورت یک امر عادی تلقی شود، در آینده‌ای نزدیک خسارات زیادی به زندگی‌ها و سرمایه‌های ملی خواهد زد.

وی با اشاره به اینکه در این روز‌ها خانم‌ها بیشترین متقاضی تعویض لوازم منزل هستند، اظهار می‌کند: زنان در اصلاح الگوی مصرف به دلیل اینکه بیشترین هزینه‌ها را در خانواده مدیریت می‌کنند، نقش مهمی دارند.

مشاور و مدرس دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: در گذشته مردم بر اساس سنتی پسندیده نزدیک عید خانه‌های خود را نو و آراسته می‌کردند و به جای کنار گذاشتن وسایل قدیمی و به زحمت افتادن و صرف هزینه‌های هنگفت برای کالاهای جدید به تمیزی و پاکیزگی فرش‌ها دیوارها و حیاط خانه‌ها اکتفا می‌کردند، اما در سال‌های اخیر این رسم جای خود را به خرید‌های اضافه، غیر ضروری لباس، کیف، کفش، پرده، مبل و کابینت‌های آشپزخانه داده است.

فراهانی بیان کرد: تنها با تغییراتی در محیط منزل می‌توان شور و نشاط طبیعت را به خانه‌ها منتقل کرد، تبلیغات و فیلم و سریال‌های تلویزیون و شبکه‌های ماهواره‌ای تصور مردم را نسبت به سنت‌های نوروز تغییر داده و فرهنگ اسراف را جایگزین پاکیزگی ظاهر و باطن مردم کرده است.

یک جامعه‌شناس آسیب‌های اجتماعی نیز گفت: موضوع مالی در خرید افراد بسیار تأثیرگذار است به طوری که کارمند و کارگر و طبقه بالاتر هر یک حقوق و درآمد خاصی دارند و در خرید نیز این تفاوت‌ها دیده می‌شود.

مجتبی دانش‌فر افزود: با تغییر فصل، نو شدن هم در بین افراد مشاهده می‌شود، اما باید توجه داشت این یک کنش اجتماعی است و در آن تمام گروه‌ها و بسیاری از افراد در فشار اجتماعی مجبور به خرید می‌شوند.

وی ادامه داد: خرید کردن در ایام نوروز نوعی نشاط اجتماعی را در افراد به وجود می‌آورد و اگر این نو شدن همراه با تجمل نباشد از دیدگاه جامعه پسندیده است.

این جامعه‌شناس افزود: تجمل‌گرایی که در خرید مردم به وجود می‌آید بخش مفقود شده فرهنگ است که به این موضوع به صورت کافی پرداخته نشده است.

دانش‌فر اظهار می‌کند: برای جلوگیری از بروز تجمل‌گرایی باید فرهنگ پس انداز در بخش‌های فرهنگی دستگاه‌های اجرایی در اولویت قرار گیرد.

انتهای پیام/87008/ط30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول