اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

چهارشنبه‌سوری را به کام مردم تلخ نکنیم

از اوایل اسفندماه صدای ترقه‌ها از هر گوشه‌ای به گوش می‌رسد، متاسفانه امروزه تنها چیزی که از چهارشنبه‌سوری، کهن‌ترین آیین ایرانی‌ها برجای می‌ماند، خاطرات غم‌انگیز آن است.

چهارشنبه‌سوری را به کام مردم تلخ نکنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، چهارشنبه‌سوری از آیین سنتی ما ایرانیان است که این سنت در میان مردم مازندران نیز رواج بسیاری دارد، متأسفانه طی چند سال اخیر جشن چهارشنبه‌سوری از حالت کهن خود خارج شده و بیشتر به چهارشنبه‌سوزی تبدیل شده، به‌جای اینکه در این روز به فکر ماندگاری این کهن آیین باشیم تا آن را بدون کم و کاست به فرزندان‌مان بیاموزیم، از حالت واقعی آن خارج شدیم و تنها شاهد حوادث تلخ و ناگوار آن هستیم.

* ضرورت مدیریت هیجان برای نوجوان و جوانان

معاون توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: هیجان‌های مختلفی مانند اندوه، شادی و غم در افراد و در هر سنی وجود دارد، اما آنچه بسیار مهم است خطر برانگیختگی در بروز هیجانات از فردی به فردی دیگر و از موقعیتی به موقعیت دیگر در انسان‌ها متفاوت است.

رمضان‌علی گلچوبی بیان کرد: برخی افراد ناراحتی و شادی خود را در موقعیت‌های اجتماعی به‌طور روشن و واضح‌تری نمایان کرده و برخی دیگر به‌دلیل ویژگی‌های شخصیتی هیجانات خود را کنترل می‌کنند.

وی با بیان اینکه معمولاً در سنین نوجوانی و جوانی خطر بروز هیجانات از شدت بیشتری برخوردار است که به‌دلیل شور و نشاط جوانی است، تصریح کرد: مهارت مدیریت هیجانات و کنترل خشم فرد را قادر می‌سازد که هیجانات خود و دیگران را تشخیص داده و چگونگی اثرگذاری آن را بر رفتار خود بداند.

معاون اداره‌کل بهزیستی مازندران یادآور شد: معمولاً در مراسم‌ خیابانی چهارشنبه‌سوری رفتار خارج از کنترل و عرف اجتماعی، کسانی شرکت می‌کنند که از سطح برانگیختگی هیجانی بالاتری برخوردار هستند و به‌اصطلاح عموم زود جَوگیر می‌شوند.

گلچوبی با بیان اینکه مدیریت هیجانات برخی نوجوانان دچار ضعف و ناآگاهی است، احتمال هرگونه حادثه ناشی از عدم کنترل هیجانات از سوی نوجوانان در مراسم چهارشنبه‌سوری وجود دارد، اضافه کرد: هیجان‌پذیری زیاد، فشار هم‌سالان و هم‌رنگی اجتماعی موجب تشدید رفتارهای تکانشی و متهورانه در جشن‌های خیابانی چهارشنبه‌سوری می‌شود.

وی اظهار کرد: در برخی افراد به‌دلیل مشکلات رفتاری و اجتماعی از جمله شخصیت‌های نمایشی و افراد دچار رفتارهای ضداجتماعی معمولاً بیشتر در جمع‌های چهارشنبه‌سوری خود را نشان می‌دهند که این افراد نه‌تنها قادر به کنترل هیجانات خود نیستند، بلکه با رفتارهای متهورانه، پرخاشگرانه و تهاجمی گاهاً با خودنمایی و هیجانات کاذب از خود نشان داده که موجبات برهم خوردن نظم و آسایش دیگران و صدمات جسمی و روحی به دیگران را فراهم می‌کنند.

معاون اداره‌کل بهزیستی مازندران خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که مسئولان جامعه با ایجاد شرایط لازم بسترهای مناسبی برای بروز هیجانات سالم و هدفمند فراهم کنند و در واقع جشن‌های مراسم چهارشنبه‌سوری براساس عرف اجتماعی برنامه‌ریزی و مدیریت شود.

گلچوبی با تأکید بر اینکه نقش والدین و خانواده‌ها در جشن چهارشنبه‌سوری بسیار حیاتی است، گفت: والدین باید با آموزش مدیریت هیجانات فرزندان خود را در کنترل هیجانات آماده کنند، نظارت بر فرزندان و برنامه‌ریزی برای مراسم‌ بومی و محلی چهارشنبه‌سوری با حضور خانواده‌ها، متناسب با عرف و رسوم اجتماعی پیشنهاد می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین خانواده‌ها باید از حضور فرزندان در مراسم خیابانی چهارشنبه‌سوری که احتمال هر اتفاقی وجود دارد، پرهیز کرده و والدین نیز بتوانند در زمینه آموزش مدیریت هیجانات و نظارت بر فرزندان اقدام عملی انجام دهند.

معاون اداره‌کل بهزیستی مازندران اظهار کرد: در واقع با برگزاری مراسم‌ سنتی و بومی و محلی متناسب با عرف اجتماعی در محیط خانه، باغ‌ها هم می‌توانیم فضای پرنشاطی را برای خانواده فراهم کرده و هم به فرزندان آموزش دهیم که چگونه هیجان خود را کنترل کرده و به‌صورت غیرمستقیم نظارت عملی بر فرزندان خود داشته باشیم.

* آماده‌باش نیروهای اورژانس مازندران

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: طی سال گذشته 63 نفر بر اثر حوادث چهارشنبه‌سوری در مازندران مصدوم شدند که از این تعداد 50 نفر مَرد و 13 نفر زن بودند.

فرهاد مصدری با بیان اینکه 60 درصد مصدومان سال گذشته در مازندران در فاصله سنی 15 تا 30 سال بودند، افزود: 70 درصد این مصدومان از ناحیه دست، صورت و چشم دچار آسیب شدند.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران با اشاره به آماده‌باش کامل پایگاه‌ها و نیروهای اورژانس مازندران، تصریح کرد: انتظار ما این است که در وحله نخست حادثه‌ای پیش نیاید، افراد در صورت مشاهده مصدوم بر اثر حادثه فرد را آرام و از خوددرمانی پرهیز کنند و با شماره 115 تماس گرفته تا اقدامات درمانی انجام شود.

مصدری با اشاره به اینکه نقطه سوختگی را با آب سرد تمیز شسته و در صورت مشاهده تاول آن را نترکانند، افزود: اگر لباس بدن مصدوم به نقطه سوختگی چسبیده، دست نزنند تا عوامل اورژانس اقدامات درمانی لازم را انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین مسئولیت به خانواده‌ها برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید نظارت بیشتری بر فرزندان خود داشته باشند.

مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران با اشاره به اینکه چهارشنبه‌سوری آیین سنتی برای آشتی‌کنان بود و کسی با این آیین مخالف نیست، اظهار کرد: در حال حاضر این آیین کهن به چهارشنبه‌سوزی تبدیل شده که عواقب ناگواری به همراه دارد و باید بیشتر مورد توجه همگان قرار گیرد.

* برخورد جدی با هنجارشکنان چهارشنبه‌سوری

فرمانده انتظامی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: برابر ماده 618 قانون مجازات اسلامی، با هنجارشکنان جشن آخر سال به‌صورت جدی برخورد می‌شود.

سردار مسعود جعفری‌نسب بیان کرد: با متخلفانی که قصد هنجارشکنی، ایجاد مزاحمت برای مردم و اختلال در نظم و آرامش عمومی داشته باشند، برابر قانون برخورد می‌شود.

وی اضافه کرد: نظارت ویژه بر واحدهای صنفی و برخورد جدی با فروشندگان مواد محترقه، سارقان و هنجارشکنان در روزهای پایانی سال و چهارشنبه آخر سال به‌صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد.

فرمانده انتظامی مازندران یادآور شد: همچنین خودروی افرادی که دستگیر شدند تا 15 فروردین توقیف می‌شود.

جعفری‌نسب در پایان از مردم خواستار شد؛ با هوشیاری خود، پلیس را در برخورد شدید با افراد متخلف یاری کنند.

* دانش‌آموزان با حفظ حقوق دیگران شادی کنند

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به اینکه جشن چهارشنبه از آیین سنتی ما ایرانیان بوده، توصیه ما این است دانش‌آموزان شادی را البته با حفظ سلامتی و رعایت حقوق دیگران داشته باشند.

سیدعلی قاسمی افزود: البته خانواده‌ها نیز باید در این بحث به‌صورت جدی ورود پیدا کرده و ما را همراهی کنند.

وی با اشاره به اینکه آگاهی‌بخشی درباره این موضوع در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد، تصریح کرد: این موضوع در کتاب‌های درسی نیز گنجانده شده و معلمان به این بحث ورود پیدا می‌کنند.

به گزارش فارس، لازم است همه افراد جامعه به‌ویژه خانواده‌ها توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند تا با خاطره‌ای خوش در این روز به استقبال نوروز 95 برویم و سالی خوب و خوش را برای خانواده خود رقم بزنیم.

انتهای پیام/86034/ب40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول