اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

سالگرد تاسیس نهادکتابخانه های عمومی کشور/2

خبر خوش مختارپور از وصول نیم درصد شهرداری/ محمدیان: درصدی از اعتبارات را به تبلیغ کتاب اختصاص دهیم

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه گفت: ما که بین برنامه‌های صداوسیما آگهی‌های بازرگانی می‌بینیم، چه ایرادی دارد چند آگهی کتاب ببینیم؟ درصدی از اعتبارات را به تبلیغ کتاب اختصاص بدهیم.

خبر خوش مختارپور از وصول نیم درصد شهرداری/ محمدیان: درصدی از اعتبارات را به تبلیغ کتاب اختصاص دهیم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم گرامیداشت دوازدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که پیش از ظهر امروز 16 اسفند در سالن پیام تهران برگزار شد.

* متولیان و گزارشی از فعالیت ها

در این مراسم امین متولیان به عنوان معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با ارائه گزارشی، اظهار داشت: در سال‌های گذشته در قالب نظام جامع تشویق پژوهشگران، آثار پژوهشی، علمی و ارزشی همکاران شناسایی و مطابق معیارهای مصوب امتیاز‌گذاری و نهایتاً تجمیع می‌گردید و در سال جاری پیرو پیشنهاد دبیرکل نهاد بنا شد تا دامنه پذیرش آثار گسترده شود و مجال و محمل برای شناسایی محتواهای عمومی علاوه‌بر آثار علمی فراهم آید.

متولیان اعلام کرد: 666 اثر در سامانه ثبت شد که این آمار بعد از فراخوان و تمدید تا بهمن‌ماه بود. از این میان 295 اثر پذیرفته شد. درصورتی که در سال 91، 73 اثر و در سال 92، 119 اثر واصل شده بود که از مجموع دو دوره پیش آثار افزون‌تری را شاهد هستیم. تهران با 30 اثر بیش‌ترین آمار را داشته و خوزستان و مازندران در مرتبه دوم و سوم هستند. سهم آقایان همکاری 154 عنوان و بانوان 141 اثر است. بیش‌ترین آثار در قالب انتشار مقاله در نشریات علمی و پژوهشی با 45 اثر و بعد از آن انتشار مقاله در نشریه علمی‌، تخصصی با 44 اثر و سپس کتاب تألیفی با 32 عنوان بوده است.

معاون پژوهشی نهاد کتابخانه‌ها در ادامه ضمن اشاره به اینکه تعداد آثار مورد تقدیر در دوره سوم نسبت به سال پایه بیش از 400 درصد رشد و نسبت به سال گذشته 247 درصد افزایش داشته، ابراز داشت: تغییراتی که امسال در سامانه برای گسترش دامنه دریافت آثار اندیشیده شد، عبارتند از امکان بهره‌مندی از مزایای نظام برای آثار فاقد وابستگی سازمانی و دیگری برداشتن سقف تعداد آثار قابل پذیرش است. در این دوره مانند دوره‌های پیشین داوری با تأکید و ابتنا به مؤلفه‌های فرمی و شکلی انجام شد.

در این مراسم سیدحمیدرضا برقعی به شعرخوانی پرداخت و علی‌اکبر قلیچ چند قطعه را اجرا کرد.

* محمدیان: درصدی از اعتبارات را به تبلیغ کتاب اختصاص بدهیم/نهاد کتابخانه‌ها نهالی 12 ساله است

حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ضمن اشاره به جایگاه کتاب، افزود: برخی انسان‌ها از ابتدا تا انتهای عمر با خود زندگی می‌کنند، برخی با نباتات، برخی با گیاه، برخی با حیوانات و عده‌ای با آهن و فلزات، اما کتابداران عمر خود را با کتاب سپری می‌کنند، این توفیق و زیستن با کتاب، خود ارزشمند است.

حجت‌الاسلام محمدیان به معجزه ارزشمند پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: خداوند به قلم قسم می‌خورد. در محیطی که 10 نفر نمی‌توانستند قلم به‌دست بگیرند و بنویسند،‌ اما خدا قسم می‌خورد معجزه پیامبر(ص) خویش را کتاب قرار دهد.

وی افزود: کتابداران این توفیق را دارند که منبع فیض خدا هستند. مراجعین به کتابخانه‌ها هر یک عبد خدایند که تشنه یک جرعه معنویت‌اند و کتابداران می‌توانند دست افراد را بگیرند و از چشمه‌های زلال سیراب کنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با ابراز امیدواری از حل شدن مشکلات معیشتی کتابداران، قدر و قیمت کار آنها را بالا و والا برشمرد و ابراز داشت:‌ جایگاه کاری شما قابل مقایسه با بحث‌های معیشتی شما نیست. شما در محیطی کار می‌کنید که می‌توانید راهی بیابید به دل‌های این جوانانی که به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

به گفته وی اینکه می‌گویند سطح مطالعه در جامعه ما کم است و کم به کتاب توجه می‌شود،‌ شاید دور از تحلیل‌های عمیق باشد. باید دید چقدر توانسته‌ایم کتاب‌های خوب را در معرض دید و اطلاع مردم قرار دهیم تا در برابر آن استقبال را ببینیم. در تهران کم‌تر از هزار کتاب‌فروشی وجود دارد و آمارها نشان می‌دهد در کل ایران، 8 هزار کتاب‌فروشی وجود دارد که زیر هزار کتاب‌فروشی فعال داریم.

حجت‌الاسلام محمدیان ضمن بیان اینکه در میانه برنامه صداوسیما باید تبلیغ و توجه به کتاب را ببینیم، به عیدی دادن کتاب اشاره کرد و گفت: باید به تبلیغ کتاب توجه کنیم و از اهل فرهنگ و کسانی که دغدغه فرهنگی دارند، بخواهیم هدایا را به سمت اهدای کتاب ببرند. به هم کتاب اهدا کنیم و سعی در ترویج کتابخوانی داشته باشیم. ما که بین برنامه‌های صداوسیما آگهی‌های بازرگانی می‌بینیم، چه ایرادی دارد چند آگهی کتاب ببینیم؟ درصدی از اعتبارات را به تبلیغ کتاب اختصاص بدهیم.

وی در پایان سخنان خود نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را نهالی جوان دانست و ابراز داشت: 12 سال زمان زیادی برای درختی که قرار است تنومند شود،‌ نیست. 12 سال از تاریخ تأسیس نهاد می‌گذرد که امیدواریم تبدیل به شجره طیبه گردد.

* مختارپور: یش از بودجه یکسال توانستیم از شهرداری وصول کنیم

علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در سال 1394 بیش از بودجه یکسال توانستیم از شهرداری برای سال 93 وصول کنیم. نه این پول‌ها حجم زیادی از درآمد شهرداری هاست و نه کافی است.

وی در ادامه با اشاره به انتشار یادداشت‌ها و ارتباط از طریق ایمیل با کتابداران ابراز داشت: در سالی که گذشت اقداماتی انجام شد.135 کتابخانه به مجموع کتابخانه‌های کشور افزوده ششد. بهبود نسبی در وضع معیشت کتابداران صورت گرفت.

وی از ایجاد شان برای همکاران خود یعنی کتابداران اشاره کرد و پرداخت نیم‌درصدها را مهم دانست و گفت: امروز با افتخار از کتابدران دعوت می‌شود و در این زمینه ارتباطات خوبی صورت می‌گیرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها همچنین به نظرسنجی صورت گرفته اشاره و مرتبه دوم آن را در دست انجام دانست و افزود: نقش کتابداران ما در انتخاب منابع مهم است و در حال پررنگ شدن است.

مختارپور برخی اقدامات از جمله مدرسه خواندن  و مهارت قصه‌گویی را برشمرد و از ارسال لوح فشرده دوره مقدماتی و پیشرفته آن خبرداد.

دبیرکل نهاد اما در ادامه اشاره‌ای هم به نشست‌های کتابخوان و پرسش‌های بسیار رسانه‌ها پیرامون اهمیت آنها اشاره کرد و متذکر شد: اگر در هر نشست 50 نفر نشسته باشند 50 هزار نفر حضور داشته و کتاب در مجموع شنیده اند. حتی کتابداران ما جرات یافته‌اند تا کتاب معرفی کنند بنابراین باید بتوانیم در 7 دقیقه کتاب را معرفی و مخاطب را جذب کنیم.

دبیرکل نهاد ضمن اشاره به سفرهای استانی و اینکه تاکنون موفق شده‌ام به 21 استان سفر کنم و 10 استان باقی است که ذر ابتدای سال آینده آنها را به انجام خواهم رساند گفت: 41 هزار ایمیل از کتابداران دریافت کرده‌ام. آنها را شخصا خوانده و باز می‌کنم. این ارتباط کمک کرد بدون پرده متوجه شویم در اقصی نقاط کشور چه مشکلاتی وجود دارد. از طریق این ایمیل‌ها 100 ها نمونه اطلاع رسانی شده است.

مختارپور بیان داشت: آزمون 94 کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از بی‌حاشیه‌ترین آزمون‌ها بود. تمام این کارها به همت مجموعه صورت گرفت تا امروز بتوانیم بگوییم وضعیت بهتری نسبت به گذشته داریم. البته هنوز نقص‌هایی باقی مانده است.

وی در پایان گفت: خدارا شاکرم امروز با افتخار می گویم نهاد به وضع بهتری نسبت به سالهای قبل رسیده است. اما بابت قصور عذرخواهی می‌کنم.

در این مراسم با حضور لاله افتخاری، علیرضا مختارپور و حجت‌الاسلام محمدیان از تمبر دوازدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌ها رونمایی شد.

برگزیدگان سومین دوره نظام جامع تشویق کارکنان نهاد، نفرات برتر بر اساس امتیاز آثار در حوزه‌های عمومی و تخصصی غیرکتابداری عبارت‌اند از: مهدی خطیبی (تهران)، رضا کریمی (کرمانشاه)، محرمعلی دودانگه (البرز)، علی‌محمد جهانی (خراسان‌شمالی)، علیرضا شاه‌حسینی (سمنان)، مسلم شاهرخی (تهران)، پروین دریکوند (خوزستان)، اسحاق ترکاشوند (همدان)، بهروز حیدری (زنجان)، مهشید مجتهدزاده (تهران)، عبدالله فاضلی (خوزستان)، حوا خیرخواه (خراسان‌جنوبی)، مسلم میرزاوند (خوزستان)، سیدعلی حسینی‌قمصری (اصفهان)، معصومه آرین‌والا (خوزستان)، محمد مبینی (اداره کل منابع نهاد)، علیرضا صغیر (خراسان‌رضوی)، سکینه‌خاتون مهدوی (مازندران)، حامد محققی (اداره کل منابع نهاد)، هادی قاسمی (یزد) و علی چراغی (ایلام).

برگزیدگان سومین دوره نظام جامع تشویق کارکنان نهاد مربوط به حوزه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی، همچنین کتابخانه عمومی و مطالعه اختصاص داشت که اسامی آنها عبارت است از: فاطمه پازوکی (اداره کل پژوهش و نوآوری)، معصومه عبدالهی (فارس)، لیلا پرتوی‌مقدم (آذربایجان‌شرقی)، هادی قاسمی (یزد)، کبری محمدی(خراسان‌رضوی)، مهدی شقاقی (اداره کل پژوهش و نوآوری)، منصوره  حسینی‌شعار (همدان)، بدرالسادات میراحمدی (اصفهان)، خدیجه قنبری‌مهرنیت (همدان)، شیوا یاری (کرمانشاه)، سیده‌زینب صفوی (تهران)، نورالله عباداللهی (ایلام)، مهردخت وزیرپور کشمیری (تهران)، محمد جوانمرد (تهران)، علیرضا رستمی‌گومه (کرمانشاه)، بهرام بشیری‌خطیبی (آذربایجان‌شرقی)، مجتبی بابائی (مازندران)، مریم دیودار (مازندران)، عذرا دائی (مازندران) و سیدمهدی نارمنجی (خراسان‌جنوبی).

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول