اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

/نشست نقد‌ و بررسی یکسالگی سایت افغانستان/

موسوی: سایت افغانستان برای مقابله با نگاه‌های منفی رسانه‌‌ای راه‌اندازی شد

مدیرعامل خبرگزاری فارس با تأکید بر اینکه سایت افغانستان برای مقابله با موج منفی علیه این کشور راه‌اندازی شد، گفت: از زمان راه‌اندازی این سایت نگاه‌های منفی به افغانستان تغییر کرده است.

موسوی: سایت افغانستان برای مقابله با نگاه‌های منفی رسانه‌‌ای راه‌اندازی شد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «سید نظام‌الدین موسوی» مدیرعامل خبرگزاری فارس در مراسم جشن یک سالگی سایت افغانستان این رسانه گفت: بین دو ملت ایران و افغانستان سابقه طولانی وجود دارد، هیچ دو کشوری در دنیا وجود ندارد که اشتراکات فرهنگی و مذهبی به این نزدیکی داشته باشد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه با وجود فاصله جغرافیایی بین دو ملت ایران و افغانستان هیچ تفاوت فرهنگی بین دو کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در سفری که در سال 92 به کشور افغانستان داشتم تصویر متفاوتی از آنچه شنیده بودم از کشور افغانستان دیدم، در کشور افغانستان احساس غربت نمی کردم و بستر فرهنگی مشترکی را بین دو کشور احساس کردم.

کمتر تصویر مناسبی از افغانستان در رسانه‌ها مشاهده می‌شود

وی با بیان اینکه اشتراکات بین دو ملت به خاطر تاریخ مشترک و وجود چهره‌های فرهنگی و شاعران مشترک بین دو ملت ایران و افغانستان است، خاطرنشان کرد: این اشتراکات ایجاد می‌کند که ارتباطات این دو کشور در این عصر تداوم یافته باشد، این بستر فرهنگی مشترک زمینه را برای همکاری فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بین دو کشور ایجاد می کند.

موسوی با اشاره به ایده راه‌اندازی سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت: برای راه اندازی این سایت با کارشناسان بسیاری از افغانستان و ایرانی‌های افغانستان شناس مشورت شد، در بسیاری رسانه های غربی آنچه از کشور افغانستان به تصویر در می‌آید، نمایش خشونت و ترور است و کمتر تصویر مناسبی از این کشور در رسانه‌ها به نمایش در می‌آید، حتی این موضوع درباره کشور ایران و سایر کشورهای اسلامی صدق می کنند، رسانه های بیگانه تصویر نادرستی از کشورهای شبه قاره به نمایش می گذارند.

 نمایش زیبایی های افغانستان توسط سایت افغانستان

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به این شعر سهراب سپهری که چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید، گفت: باید به سمت دیگری حرکت کرد، در نمایشگاه عکسی که در موسسه فرهنگی اکو برگزار شد، هنرمندان عکاس افغانستان تصاویر زیبایی از آداب و رسوم و مناظر زیبا و کم نظیر کشور افغانستان بود به نمایش گذاشته بودند، اما اینکه اخبار شانس ورود به رسانه‌های دنیا را پیدا کند، کم است.

وی افزود: به نوعی این برنامه ها توسط برخی کشورها طراحی شده است، تصویری که از دو کشور ایران و افغانستان به نمایش در می‌آید، تصویر نادرستی است، دست های پشت پرده در به نمایش در آوردن این تصاویر نادرست دامن می زند.

موسوی با بیان اینکه اخبار افغانستان توسط رسانه ها به اشتباه موج منفی داده می شود، اظهار داشت: برای مقابله با رسانه های بیگانه سایت افغانستان خبرگزاری طراحی شد، یک سال از شروع به کار سایت می گذرد و تیم خبره ای مسئولیت سایت افغانستان را به عهده دارد اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله ای وجود دارد، جهت شناختن ظرفیت های افغانستان و تغییر نگاه منفی به افغانستان در ایران و حتی منطقه تا حدودی این اتفاق مثبت بوده است.

تغییر نگاه‌ها با راه اندازی سایت افغانستان

موسوی با بیان اینکه در گذشته نوع نگاه خبرگزاری‌ها به کشور افغانستان نگاه نادرستی بوده است، گفت: از زمان راه اندازی سایت افغانستان خبرگزاری فارس نوع نگاه ها تغییر کرده است، تلاش شد به جای واژه افغانی از واژه افغانستانی استفاده شود و بسیاری رسانه ها تلاش می کنند با نگاه منفی درباره مردم افغانستان صحبت نکنند، هدف سایت افغانستان خبرگزاری فارس  تلاش برای نشان دادن جاذبه ها و زیبایی های کشور افغانستان بوده است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به گزارش ‌هایی که از نخبگان افغانستانی از طریق سایت شناخته می شود، گفت: بیش از 20 نشست مختلف با جامعه پزشکی، تجار، دانشجویان، مهاجرین، انجمن‌های مختلف افغانستانی، پزشکان و ورزشکاران موفق افغانستان برگزار شده است، این برنامه ها باعث ایجاد تغییر نگاه شده است که هیچ مسئول ایرانی بدون احترام و تأمل در واژگانش با مردم افغانستان صحبت نکند و این به دلیل تغییر نگاه‌ها بوده است اما باید به سمت نقطه مطلوب رفت و با ایجاد روابط بین نخبگان دو کشور به دنبال توسعه باشیم، نگاه های که وجود دارد سطح پایین است و باید روابط در سطح نخبگان را توسعه داد.

عدم پرداختن به اختلافات قومی مذهبی در افغانستان

وی با بیان اینکه سایت افغانستان خبرگزاری فارس در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت می کند و به مشکلات داخلی افغانستان ورود پیدا نمی کند، گفت: سایت افغانستان به آتش اختلافات داخلی در افغانستان دامن نمی زند، در این سایت تمام روزنامه های افغانستان قابل مشاهده است و فردی که علاقه مند باشد می‌تواند با همه نگاه‌ها و سلایق از اخبار افغانستان آشنا شود.

موسوی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه حتی رسانه هایی که منتقد خبرگزاری فارس هستند برای ما یاداشت می نویسند و از رویکرد این سایت راضی هستند، خاطرنشان کرد: باید بر روی اشتراکات بین دو کشور متمرکز بود.

 انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول