اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اجلاس نماز بر آستانه دروازه بهشت قرار گرفت/ اهمیت مشارکت اندیشمندان در اجلاس نماز

بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز به میزبانی قزوین در آستانه برگزاری است.

اجلاس نماز بر آستانه دروازه بهشت قرار گرفت/ اهمیت مشارکت اندیشمندان در اجلاس نماز

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، قزوین، شهری است که نام به دروازه بهشت شهرت داشته و اکنون در آستانه برگزاری یکی از مهمترین نشست‌های سالانه کشور قرار دارد و میزبان مسئولان و اندیشمندان متعدد از سراسر جمهوری اسلامی ایران است.

اجلاس سراسری نماز طی 23 سال گذشته به صورت مستمر برگزار شده و یکی از مهمترین نشست‌های گسترده بوده که مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری بوده است.

مطابق اظهارات مسئولان امور فرهنگی، رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند دهه اخیر تنها برای اجلاس سراسری نماز و کنگره عظیم حج، به صورت مستقیم پیام ارسال می‌کنند که این مهم بیانگر توجه و اهتمام ویژه ایشان را به توسعه فرهنگ نماز در جامعه نشان می‌دهد.

برای برگزاری بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز استان قزوین که از سال‌های گذشته آمادگی خود را اعلام کرده بود، رقبای دیگر خود را کنار زد و به عنوان میزبان برگزاری این اجلاس خود را آماده می‌کند.

در چند هفته گذشته، استان قزوین محل حضور تعدادی از مسئولان ستاد اقامه نماز کشور که برگزاری اجلاس سراسری نماز را بر عهده دارند، بوده و برای این مهم نشست‌ها و جلسات تخصصی متعدد صورت گرفته است.

گستردگی خدمات اجرایی و فعالیت‌هایی که در اجلاس سراسری نماز قابل بررسی و پیگیری است، ایجاب می‌کند که دستگاه‌های متخصص به صورت ویژه به کمیته‌های مربوطه وارد شوند و فعالیت‌هایی که پیش از زمان برگزاری این مهم نیاز دارد را مورد بررسی قرار دهند.

با توجه به نیازهای مختلفی که برای برگزاری اجلاس نماز مورد نظر مسئولان قرار گرفته، تعداد 6 کمیته طراحی شده است تا امور گوناگون پیش از اجلاس و فعالیت‌های مورد نیاز هنگام برگزاری را هماهنگ و برنامه‌ریزی کنند.

این کمیته‌ها به کمیته‌های فرهنگی، علمی، پشتیبانی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، حفاظت و حراست و ارزشیابی تقسیم می‌شوند که هر یک از دستگاه‌های اجرایی توانمند در این امور، مسئولیت یکی از کمیته‌ها را بر عهده داشته و سایر دستگاه‌های اجرایی استان قزوین نیز متناسب با توان و ظرفیت خود در این راستا مشارکت دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش، مدیرکل تبلیغات اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قزوین، مدیرکل صدا و سیمای مرکز قزوین، فرماندهی انتظامی استان قزوین به ترتیب مسئولیت کمیته‌های نخست تا پنجم را بر عهده گرفتند که از سوی استاندار قزوین نیز احکام جداگانه‌ای برای آن‌ها صادر شده است.

کمیته ارزشیابی این اجلاس نیز مطابق اظهارات مسئولان تا چند روز آینده تشکیل می‌شود.

در چند هفته گذشته نشست‌های متعددی در قالب کمیته‌های مختلف اجلاس سراسری نماز در دستگاه‌های گوناگون استان برگزار شده و تصمیمات اجرایی برای توسعه امور مورد نظر را به همراه داشته است.

ماندگاری اجلاس نماز، نیاز به محتوای مناسب دارد

رئیس کمیته فرهنگی بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین در مورد ضرورت محتوا بخشیدن بیش از پیش به روند برگزاری اجلاس نماز اظهار کرد: ماندگار شدن این اجلاس، اقداماتی که صورت گرفته و هزینه‌هایی که صرف شده، وابسته به برخورداری از یک محتوای مطلوب است.

سالار قاسمی بیان کرد: اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین تلاش دارد در مناسبت‌های مختلف زمینه شکوفایی دانش‌آموزان را فراهم کرده و با ارائه راهکارهای گوناگون، موجب گرایش آن‌ها به برپایی نماز شود.

این مسئول تأکید کرد: معلمان و مربیان آموزشی، مدیران و کارکنان مدارس، خانواده‌ها و مسئولان در این راستا می‌توانند ایفای نقش کرده و با مسئولان آموزش و پرورش همکاری داشته باشند.

اهمیت مشارکت اندیشمندان در اجلاس نماز

رئیس کمیته علمی بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اقدامات کمیته علمی پیش از برگزاری اجلاس سراسری نماز صورت می‌گیرد، تصریح کرد: کمیته علمی تلاش می‌کند محتوای مورد نیاز اجلاس به صورت مطلوب و ویژه در اختیار مدعوین قرار گیرد.

حجت‌الاسلام علی نعمت‌اللهی بیان کرد: داوران استانی و کشوری که به بررسی آثار ارائه شده از سوی اندیشمندان سراسر کشور می‌پردازند، بخشی از فعالیت‌های کمیته علمی را شامل می‌شود که انتظار می‌رود زمینه‌ساز رشد کیفی بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز باشد.

وی یادآور شد: مشارکت بیش از پیش اندیشمندان داخل و خارج قزوین موجب می‌شود تا کیفیت محتوای اجلاس نماز ارتقا یابد و موجب نهادینه کردن فرهنگ این فریضه ارزشمند در جامعه شود.

اقدامات لازم برای اسکان و تردد مدعوین صورت گرفته است

رئیس کمیته پشتیبانی بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه برگزاری مطلوب و اجرای هماهنگ فعالیت‌های اجلاس سراسری نماز می‌تواند در توسعه اقدامات فرهنگی و امور دینی جامعه نقش فراوانی داشته باشد، تأکید کرد: عموم مسئولان باید به چگونگی برنامه‌ها و اقدامات برنامه‌ریزی شده توجه کافی داشته باشند.

عباسعلی درافشانی بیان کرد: برای برگزاری اجلاس سراسری نماز بسیاری از مسئولان استان‌های کشور، به قزوین سفر می‌کنند که بیانگر گستردگی این اجلاس است و هماهنگی روزافزون مدیران اجرایی را می‌طلبد به نحوی که پیش از آغاز اجلاس تمامی امور برنامه‌ریزی شده و در قالب یک برنامه مشخص باشد.

وی خاطرنشان کرد: کمیته پشتیبانی ضمن اینکه خدمات مورد نیاز اجرایی مانند سرویس ایاب و ذهاب مسئولان و تأمین زیرساخت‌های اجرایی اجلاس را بر عهده دارد، مسئولان این عرصه تلاش می‌کنند تا از بروز هر گونه کمبود، نقص و مشکل در روند برگزاری اجلاس، پیشگیری شود.

رئیس کمیته پشتیبانی بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز مطرح کرد: اقدامات و هماهنگی لازم برای اسکان و تردد مسئولان و افراد دعوت شده صورت گرفته است تا مشکلی در هنگام برگزاری اجلاس بروز پیدا نکند و مانع از برنامه‌های شتابزده شود.

تلاش برای پخش زنده اجلاس نماز از شبکه‌های استانی و ملی

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی عموم مردم از اقدامات فرهنگی و غیره اظهار کرد: مزایای برگزاری اجلاس نماز در صورتی که به صورت برجسته و کامل از سوی رسانه‌ها منعکس شود می‌تواند زمینه اثربخش شدن اقدامات صورت گرفته را به همراه داشته باشد.

ابوالفضل معصومی‌فر بیان کرد: اجلاس نماز یکی از مهمترین نشست‌های برجسته سالانه کشور محسوب می‌شود که هر سال به صورت گسترده از سوی رسانه ملی در قالب برنامه‌های زنده و تولیدی، منعکس می‌شود.

این مسئول با اشاره به عظمت اجلاس نماز در استان قزوین تصریح کرد: این اجلاس می‌تواند یک موقعیت و رویداد برجسته برای استان باشد چراکه تلاش می‌شود علاوه بر صدا و سیمای استانی، در عرصه ملی و فرا استانی نیز این اجلاس پوشش داده شود.

رئیس کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز با بیان اینکه توجه به امر نماز باید در جامعه نهادینه شود، عنوان کرد: می‌توان با برگزاری نمازهای پرشور در کنار تدوین فیلم‌های فاخر از این نمازها، جایگاه قزوین را در این زمینه ارتقا بخشید.

وی افزود: تبیین توانمندی‌های استان قزوین در حوزه نماز جایگاه قزوین را برای مسئولان استان‌های دیگر به صورت برجسته نمایان می‌کند و در روند برگزاری اجلاس نماز نیز تأثیرات مطلوبی به همراه دارد.

رئیس کمیته ارزشیابی اجلاس نماز تا چند روز آینده تعیین می‌شود

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به ویژگی‌های کمیته ارزشیابی بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز اظهار کرد: این کمیته اقدامات خود را پس از پایان یافتن مراحل اجرایی و اتمام فعالیت‌های دستگاه‌های گوناگون، آغاز می‌کند.

ایوب رحیمی عنوان کرد: در حال حاضر مسئول متولی برای این جایگاه تعیین نشده است چراکه همچنان ضرورت خاصی ندارد؛ اکنون در حال بررسی توانمندی‌های مدیران و مسئولان مختلف هستیم تا فرد مناسبی مسئولیت انجام وظایف این امر را بر عهده گیرد.

وی ادامه داد: کمیته ارزشیابی بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز در استان قزوین دارای سه نفر از مسئولان دستگاه‌های این استان در حوزه ارزشیابی و دو نفر از ستاد برگزاری اجلاس نماز کشور هستند که برنامه‌های گوناگون این عرصه را پیگیری و اجرا می‌کنند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین با بیان اینکه تلاش می‌شود در روزهای آینده رئیس کمیته ارزشیابی بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز تعیین شود، یادآور شد: انتظار می‌رود با تعیین مسئول این جایگاه، زمینه توسعه اقدامات مورد نیاز برای اجلاس فراهم شده و تمامی کمیته‌های برنامه‌ریزی شده به صورت برجسته اقدامات خود را پیگیری کنند.

نهادینه کردن فرهنگ نماز در سایه همکاری دستگاه‌ها و مردم

رئیس ستاد اقامه نماز استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به روند رو به رشد اقدامات دستگاه‌های اجرایی استان قزوین برای برگزاری مطلوب اجلاس سراسری نماز اظهار کرد: نهادینه کردن فرهنگ نماز در جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و این مهم تنها در سایه همکاری دستگاه‌های مختلف و اقشار مردمی امکان‌پذیر است.

سید قریش موسوی بیان کرد: در کنار اجلاس به فعالیت‌های گوناگون در محیط شهر و مکان‌های مورد توجه شهروندان، مسیر تردد مسئولان کشوری و استان‌های دیگر باید به گونه‌ای فضاسازی و برنامه‌ریزی شود تا از توان عموم دستگاه‌ها در توسعه فرهنگ نماز بهره‌برداری شود.

این مسئول ادامه داد: نمایشگاه که مقرر شده همزمان با برگزاری اجلاس سراسری نماز مورد بازدید عموم افراد قرار گیرد می‌تواند نقش گسترده‌ای در فراگیر شدن فرهنگ نماز و گرایش گروه‌های مختلف سنی و اقشار مردمی به این فریضه مهم دینی داشته باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز استان قزوین اضافه کرد: با توجه به حساسیت گروه‌های سنی پایه لازم است از اقدامات ابتکاری برای کودکان، نوجوانان و جوانان استفاده شود تا اطلاعات و آگاهی لازم در خصوص اهمیت و ضرورت توجه به نماز را فرا گیرند.

تاریخ قزوین گره خورده با فعالیت‌های دینی

مطابق این گزارش، استان قزوین که از دیرباز دارای تاریخ و فرهنگ غنی و یک منطقه فعال در امور دینی و مذهبی محسوب می‌شود، مطابق اظهارات مسئولان دستگاه‌های متولی در اجلاس نماز، می‌تواند با برگزاری مطلوب این اجلاس زمینه رشد و شکوفایی برنامه‌های حوزه نماز را محقق سازد.

همکاری بیش از پیش مسئولان در توسعه امور فرهنگی می‌تواند نقش سازنده در رفع کمبودهای فرهنگی و ارتقای شاخص‌های اجتماعی شود و گرایش روزافزون اقشار مردمی به خصوص گروه‌های سنی پایه را به فرهنگ نماز به دنبال داشته باشد.

در صورتی که محتوای فرهنگی و علمی در خصوص جایگاه و اهمیت نماز به جامعه منتقل شود، می‌تواند نقش مطلوبی در همراهی اذهان عمومی با فرهنگ نماز بر جای گذارد.

تاریخ استان قزوین که مطابق اظهارات بسیاری از مورخان با فعالیت‌های دینی گره خورده است می‌تواند در برنامه‌های حوزه نماز نیز جایگاه برجسته‌ای را کسب کند و زمینه رشد بیش از پیش را در این زمینه محقق سازد.

==============

گزارش از محمد مدرسی

==============

انتهای پیام/77017/آ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول