اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

محمدی در گفت‌وگو با فارس:

لاپوشانی بدعهدی آمریکا برجام را به سرنوشت الجزایر دچار خواهد کرد/آمریکا در تدارک سرایت دادن تحریم‌ها به سایر حوزه‌هاست

کارشناس مسائل هسته‌ای گفت:‌ نظارت دقیق، سخت‌گیرانه، شفاف و بعضاً فرادولتی به برجام از راهکارهای پیشگیری عاقبت قرارداد الجزایر درباره برجام است اما متاسفانه دوستان دولت سابقه بدی در لاپوشانی بدعهدی‌های آمریکایی‌ها دارند.

لاپوشانی بدعهدی آمریکا برجام را به سرنوشت الجزایر دچار خواهد کرد/آمریکا در تدارک سرایت دادن تحریم‌ها به سایر حوزه‌هاست

مهدی محمدی کارشناس مسائل هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس درباره  بدعهدی آمریکا در قرارداد الجزایر و جلوگیری از تکرار این مسئله در برجام گفت: نمونه‌های بدعهدی آمریکایی‌ها بسیار فراتر از موارد ذکر شده در معاهده الجزایر است.

وی با تاکید بر اینکه اساساً نگاه آمریکا به تعهداتش در مقابل ایران و بلکه در مقابل تمام جهان این است که تعهداتش را تا زمانی قابل اجرا می‌داند که تامین کننده منافعش باشد، به ذکر منافع مورد نظر آمریکا از برجام پرداخت و کنترل افکار عمومی ایران، ایجاد مدلی برای مهار راهبردی ایران در حوزه‌های غیر هسته‌ای در داخل کشور و منطقه و کنترل برنامه امنیت ملی ایران در حوزه هسته‌ای را از جمله این موارد دانست.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه تا زمانی که این منافع به طور نسبی تامین شود آمریکا به برجام عمل خواهد کرد به ارائه راهکارهایی برای نیفتادن در این دام پرداخت و افزود: در گام اول باید نظارت بر برجام دقیق، سخت‌گیرانه، شفاف و بعضاً فرادولتی باشد زیرا متاسفانه دوستان دولت سابقه بدی در لاپوشانی بدعهدی‌های آمریکایی‌ها دارند.

به گفته این کارشناس مسائل هسته‌ای در گام دوم، باید با افکار عمومی درباره برجام صحبت کنیم تا آنها آگاه شوند موضوعی که در سال 92 مطرح شد که اگر با کدخدا بنشینیم همه مشکلاتمان حل می‌شود از اساس غلط بوده است به نظر من این مهم‌ترین اتفاقی است که درحال حاضر باید روی آن تمرکز کرد.

محمدی تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند با برجام افکار عمومی ایران را کنترل و شرطی کنند که اگر این اتفاق بیفتد آن وقت برجام تبدیل به مدلی برای کنترل رفتار ایران در سایر حوزه‌ها خواهد شد که مهمترین آنها مسئله نفوذ است بدین صورت که عده‌ای در داخل کشور بخواهند آن آدرس غلط سال 92 را درباره موضوعات دیگر بازتولید کرده و نتیجه بگیرند که ماهیت رفتار آمریکا با ایران تغییر کرده است.

 این کارشناس مسائل هسته‌ای در پاسخ به این پرسش که آیا مختصات دشمنی ایران و آمریکا در شرایط جدید تغییر خواهد کرد، گفت: این دشمنی عمیق‌تر خواهد شد زیرا از دید آمریکا برجام زیرساخت ایجاد تغییرات سیاسی در داخل ایران و همچنین مهار قدرت منطقه‌ای ماست آمریکایی‌ها درصدد هستند با همین مدل امتیازهای بیشتری از ایران بگیرند.

وی با اشاره به این مطلب که همین حالا آمریکا در تدارک سرایت دادن تحریم‌ها به سایر حوزه‌هاست، تصریح کرد: علت این است که تجربه برجام به آمریکایی‌ها می‌گوید فشار تحریمی یک فشار تا حدودی موثر است. علاوه بر این، لابیست‌های خارجی تلاش می‌کنند شرایطی ایجاد کنند که برجام تبدیل به عامل شکاف بزرگ درون ملت ایران شود. شکاف‌هایی که در مدیریت موضوعاتی مانند انتخابات از آن بهره ببرند.

محمدی ادامه داد: درحال حاضر می‌بینیم فشار برای درگیر شدن ایران در مذاکرات منطقه‌ای هم دارد جدی‌تر می‌شود. همه اینها نشان دهنده این است که برجام شرایط جدیدی ایجاد کرده است که اگر کنترل نشود تبعات جدی در حوزه‌های امنیت ملی برایمان به بار خواهد آورد بنابراین راه حل این است که ایران به گونه‌ای رفتار کند که آمریکا به این درک برسد که برجام برای ایران یک نه یک استراتژی و مدل بلکه تاکتیک و مصداق است.

این فعال رسانه‌ای درباره افزایش ضریب نفوذ دشمن در سایه برجام، گفت: نفوذ همواره وجود داشته است و برجام شکل نفوذ را تغییر خواهد داد بنابراین آنچه اکنون اهمیت دارد این است که ببینیم با برجام شکل تلاش آمریکا برای تاثیرگذاری بر معادلات داخلی ایران به چه نحو تغییر خواهد کرد.

وی اظهار کرد: اصلی‌ترین چیزی که آمریکایی‌ها روی آن حساب کرده‌اند این است که برجام پای آنها را به شکل‌های مختلف به درون ایران باز خواهد کرد. در واقع به تعبیر خودشان برجام برای آنها دری را باز کرده و آنها می‌خواهند این در باز نگه داشته شود بنابراین من فکر می‌کنم کلید واژه اصلی در اینجا مفهوم تعامل است البته هر نوع تعاملی منفی نیست ولی پروژه‌های تعاملی باید با نگاه به استراتژی دشمن مدیریت شود تا خطرهای احتمالی قابل پیش بینی باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول