اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بحران هویت اجتماعی سرانجام تلخ جابه‎جایی روستاهای در معرض سیل گلستان

با گذشت چند سال از جا‎به‎‎جایی روستاهای در معرض سیل گلستان، این مناطق در شرایط فعلی جدا از بحران هویتی، مشکلات تلخ اجتماعی را نیز تجربه می‎کنند.

بحران هویت اجتماعی سرانجام تلخ جابه‎جایی روستاهای در معرض سیل گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گلستان، مشکلات اقتصادی، خودکشی، طلاق و دیگر ناهنجاری‎های اجتماعی مسایلی که در مناطق جدید، زندگی افراد کوچ یافته را تحت تاثیر خود قرار داده است.

طی سالیان گذشته و به ویژه در اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 با وقوع سیل‎های متعدد، جابه‎جایی روستاهای در معرض سیل به عنوان یک گزینه مهم، پیش روی مسئولان گلستانی قرار گرفت، موضوعی که در آن زمان برای کنترل افکار عمومی و به عنوان یک عامل پیشگیرانه عملی، راهکار خوبی تلقی می‎شد.

این موضوع در سال‎های بعد هم تداوم یافت تا آن جا که نام 50 روستا به عنوان روستاهای در معرض خطر سیل در مصوبه سفر دولت نهم درج شد، هر چند به دلایل متعددی این مصوبه کاملا اجرا نشد و بسیاری از روستائیان نیز از جابه‎جایی خودداری می‎کردند.

چندی قبل با هدف آسیب‎شناسی موضوع جابه‌جایی روستاهای در معرض خطر سیل گلستان مورد نقد و بررسی قرار گرفت، اما گویا تبعات اجتماعی این موضوع همچنان دامن‎گیر گلستانی‎هاست.

*بحران هویت و تبعات منفی اجتماعی ناشی از جا‎به‎‎جایی‎ روستاها

فرماندار شهرستان مراوه‌تپه گفت: نتایج جابه‎جایی روستاهای در معرض خطر سیل این شهرستان نشان داد که جابه‎جایی آخرین راه حل نیست و نتیجه مطلوبی نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اسماعیل تاجی، در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان اظهار کرد: این جابه‎جایی‎ها تبعات اجتماعی منفی بسیاری داشته و آمار این مشکلات چند برابر تلفات سیل بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آمار طلاق و خودکشی جامعه انتقال یافته افزایش یافته و با توجه به فشارهای روانی حاصل از این جابه‎جایی و بحران هویت در این منطقه، شرایط برای ناهنجاری اجتماعی مساعد شده است.

*عجولانه و غیر کارشناسی خواندن برخی از جابه‌جایی‎ها

تاجی با اشاره به فقدان توجیه برای جابه‌جایی برخی روستاهای منطقه افزود: روستای «قپان» را که کوچ دادیم سه‌هزار و 100 دام سبک و 708 دام سنگین داشت و مقام اول تولید گندم منطقه را دارا بود و اکنون این روستای فعال را تبدیل به یک جامعه مصرف‌کننده در شهر فراغی کرده‎ایم.

وی یادآور شد: بسیاری افراد جابه‌جا شده به دلیل فقدان پیش‌بینی محیط مناسب برای امکانات کشاورزی و دام در سکونت‎گاه‎های جدید، به روستاهای قبلی خود بازگشته‎اند و تاکنون بابت این رفت و آمد به سرزمین‎های قبلی در مجموع هشت نفر به دلیل حوادث جاده‎ای جان باخته‎اند.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان مراوه‎تپه ضمن عجولانه و غیرکارشناسی خواندن برخی از این جابه‌‎جایی‎ها تصریح کرد: برخی از روستاهای انتقال یافته همچون روستاهای «چاتال» و «قپان‌علیا» در محدوده سیل هم قرار نداشته و بی‎دلیل جابه‎جا شدند.

*نشست برخی از منازل احداثی در شهر تازه تاسیس فراغی

تاجی خاطرنشان کرد: تعداد پنج هزار نفر از سکنه بخش روستایی گلیداغ را که تولیدکننده بودند به جای دیگر کوچ دادیم و به مصرف‌کننده مبدل ساختیم و با این کار به اقتصاد منطقه لطمه وارد کرده‎ایم.

وی یادآور شد: به نظر می‎رسد شهر جدید فراغی نیز بدون مطالعه ساختگاهی تاسیس شده و نشست سه باب از منازل احداث شده در این شهر می‎تواند موید این نظر باشد.

بیان مشکلات روستاهای جا‎به‎‎جا شده مراوه‎تپه از سوی فرماندار شهرستان مراوه‎تپه بخش‎هایی از واقعیت جامعه‎ای بود که به بحران هویت دچار شده و بر اثر سیاست‎های هیجانی زمان گذشته، حضور در منطقه دیگری را برای زندگی تجربه کرده‎اند.

*همه مشکلات را نباید به جا‎به‎‎جایی‎ها گره زد

با این وجود معاون عمرانی استاندار گلستان چندان با برخی از اظهارات فرماندار مراوه‎تپه موافق نیست و اعتقاد دارد نباید همه مشکلات شهر فراغی را به جابه‎جایی روستاهای در معرض خطر مرتبط دانست.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، رضا مروتی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان خاطرنشان کرد: نباید همه اتفاقاتی که در شهر و روستا روی می‎دهد را به جابه‎جایی‌ها گره بزنیم و چه بسا عواملی دیگر در این مشکلات دخیل باشد.

وی با تاکید بر اصل مطالعات در جابه‎جایی‎ها یادآور شد: در این بخش نیازمند مطالعه هستیم تا بر اثر هیجان همه روستاها را جا‎به‎جا نکنیم و نه اینکه همه معضلات روستاها را به اصل جا‎به‎جایی مرتبط بدانیم.

مروتی ادامه داد: ما تابع مطالعات هستیم و در این موضوع هم باید مطالعات ساختگاهی و دیگر مطالعات مرتبط در مورد روستاهایی که نامزد جابه‎جایی هستند، در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به نشست برخی منازل در شهر فراغی اضافه کرد: این چنین نشست‎هایی در گرگان هم وجود دارد و بهتر است کمک کرده و مشکلات موجود را مدیریت کنیم.

در این موضوع، می‌توان با معاون امور عمرانی استاندار گلستان موافق بود که همه مشکلات روانی و اجتماعی موجود در بین افرادی که جا‎به‎‎جا شده‎اند را نمی‎توان به فرآیند انتقال به محیط جدید پیوند داد هر چند با یک پژوهش علمی می‎توان درست یا غلط بودن این فرضیه را اثبات کرد.

*قیاس شهر گرگان و فراغی مع‌الفارق است

البته در مورد نشست‎ منازل، موضوع فرق می‎کند و قیاس شهر تازه تاسیس فراغی با شهر تاریخی گرگانی که سالیان سال از بنای آن می‎گذرد قیاس مع‎الفارق است، بدون شک مطالعات ساختگاهی به عنوان اولین اصل در بنای شهر جدید باید مد نظر قرار می‎گرفت، در عین حال این موضوع هم باید مورد بررسی قرار گیرد که آیا ساختگاه دچار مشکل بوده و یا احداث کننده بنا اصول فنی و معماری را رعایت نکرده است.

بدون شک این جابه‎جایی‌ها قابل نقد است و اگر چه ممکن است در روزگاری به عنوان یک راه حل مناسب دیده می‎شد، اما اکنون بدون مطالعه، این چنین جابه‎جایی‎ها هرگز عقلانی نیست.

انتهای پیام/83002/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول