اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فوتبال قم و نیاز به دگرگونی اقتصادی / باشگاه‌های بی‌پول در خطر انحلال

فعال شدن طرح آسیا ویژن در قم با وجود اینکه اهالی فوتبال را به سازماندهی شدن فوتبال قم امیدوار می‌کند اما بخش اعظم مشکلات فوتبال قم همچنان به قوت خود باقی است.

فوتبال قم و نیاز به دگرگونی اقتصادی / باشگاه‌های بی‌پول در خطر انحلال

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، خاطراتی که از فوتبال قم باقی مانده نشان‌دهنده دورانی پرشور و نشاط برای این رشته پرطرفدار در مقاطعی بود که هنوز خبری از رشد کیفی زیرساخت‌های فوتبال ایران نبود.

این فوتبال پرتماشاگر و جذاب با گذشت زمان هواداران پرشور خود را از دست داد و با کسادی بازار فوتبال قم در دهه 80 رفته‌رفته روزهای اوج را به دست فراموشی سپرد و این جریان سبب شد فوتبال از زندگی مردم قم تقریباً محو شود.

اگر پای صحبت قدیمی‌های فوتبال قم بنشینیم، این پیشکسوتان هنوز هم با عشق و ذوق از دورانی صحبت می‌کنند که در ورزشگاه غروی آن روز‌ها که بعد‌ها به ورزشگاه تختی تغییر نام داد برای تماشاگران فوتبال قم، جا برای سوزن انداختن نبوده است.

مقایسه آن دوران از نظر میزان اقبال عمومی به فوتبال قم با شرایط فعلی که در مهم‌ترین مسابقات فوتبال قم در لیگ بر‌تر جمعیت بسیار کمی در ورزشگاه حاضر هستند، به خودی خود نشان می‌دهد ارتباط بین فوتبال باشگاهی در قم و مردم قطع شده یا به‌شدت تضعیف شده است.

در این اشتراک و همکاری دوجانبه بین مردم و فوتبال، قطع ارتباط به معنای انزوای فوتبال است و نتیجه انزوای فوتبال، در ‌‌‌‌نهایت ضعف باشگاه‌ها، ورزشگاه‌های تهی از تماشاگر و مشکلات فنی و حاشیه‌ای باشگاه‌ها است.

تحرکات مثبت اما ناکافی

چهره کنونی فوتبال قم با وجود تمام تلاش‌های قابل ستایشی که در بخش پایه و نیز توسعه طرح ویژن در قم صورت گرفته برآورده نشدن انتظارات از وضعیت کیفی لیگ‌های بر‌تر و دسته اول و محو شدن افرادی از جامعه فوتبال است که عدم حضور آن‌ها فضا را برای مدیران و مربیان رده پایین‌تر باز کرده است.

اگرچه کمیته آموزش هیئت فوتبال استان قم در سال‌های اخیر اهتمام زیادی به برگزاری دوره‌های آموزشی مربیگری و دانش‌افزایی در فوتبال قم داشته است اما به نظر می‌رسد این دوره‌ها هنوز به‌طور شایسته نتوانسته است اثر خود را بر فوتبال قم تحمیل کند.

توجه به مقوله مدارس فوتبال و راه‌اندازی لیگ‌های نونهالان در فوتبال قم، از نکات مثبت کارنامه فوتبال به شمار می‌رود اما از سوی دیگر با توجه به ضعف سازوکار اقتصادی باشگاه‌ها، لیگ‌های پایه فوتبال قم در چند سال اخیر هرگز از نظر کیفی رشد نکرده‌اند.

گرچه طرح آسیا ویژن توسعه ساختارهای فوتبال قم را هدف خود قرار داده اما در فوتبالی که باشگاه‌های آن در طول سال درگیر تمرین و مسابقه نیستند و لیگ‌های پایه آن در فاصله زمانی کوتاه و با حداقل تعداد مسابقه به پایان می‌رسد نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

خطر کاهش باشگاه‌های استانی

کاهش تیم‌های فوتبال قم در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان و از آن مهم‌تر افت فاحش کیفی این مسابقات مشکل بزرگی است که نباید از سوی مسئولان فوتبال استان ساده تلقی شود چه‌بسا با تدوین برنامه‌هایی برای توسعه همگانی فوتبال در نقاط مختلف شهر، بتوان تعداد تیم‌های حاضر در لیگ‌های پایه را افزایش داد.

گرچه راه‌اندازی لیگ‌های نونهالان و یک رده بالا‌تر از نونهالان که فاصله میان رده سنی نونهالان تا نوجوانان را پر می‌کند اقدام بسیار خوبی است اما واقعیت این است که حرکت فوتبال قم در مسیر بازیکن سازی کافی نخواهد بود.

بخش اعظم این پروژه مربوط به باشگاه‌ها است بدین ترتیب که فوتبال قم به‌تدریج با خطر مرگ باشگاه‌ها مواجه شده و نگاهی به آمار باشگاه‌های منحل شده یا واگذار شده در فوتبال قم به خودی خود بیانگر وضعیت نابسامانی است که در مورد باشگاه‌ها وجود دارد.

عمر کوتاه باشگاه‌های فوتبال قم سبب سرگردانی بازیکنان جوان و در ‌‌‌نهایت افت کیفی فوتبال قم می‌شود و در مورد این عمر کوتاه، عدم وجود حامی مالی و اسپانسر و افزایش فشار‌های مالی پس از چند سال تیمداری نقش مؤثری دارد.

اگرچه چند باشگاه کم تعداد در قم از وجود حامی مالی بهره‌مند هستند اما بیشتر باشگاه‌ها در زمره باشگاه‌های بدون پشتیبان به شمار می‌روند که معمولاً در یک بازی زمانی دو تا پنج‌ساله امتیاز خود را واگذار می‌کنند.

اگر نگاهی به جدول رده‌بندی لیگ جوانان فوتبال قم در سال 89 و همین مسابقات در سال 94 داشته باشیم به آمار معناداری دست پیدا می‌کنیم.

در لیگ فوتبال جوانان استان قم در سال 89، 13 تیم حضور داشته‌اند که از این تعداد در حال حاضر و با گذشت پنج سال تنها دو تیم باقی مانده‌اند.

میلادی، پناه آفرین، سوهان گل‌محمد، ارم‌ساز، ستارگان دژبان، تی‌پاک، پردیس بهشت، البرز نوین، پردیس هنگ و صبای نوین تیم‌هایی بوده‌اند که هیچ‌یک از آن‌ها دیگر در لیگ جوانان فوتبال قم حضور ندارند و تنها تیم پناه آفرین پس از سه سال غیبت امسال در رده سنی بزرگ‌سالان تیمداری می‌کند.

از میان تیم‌های لیگ جوانان 89، تنها تیم‌های افشین و پیام کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهند که البته این دو باشگاه از باشگاه‌های قدیمی فوتبال قم محسوب می‌شوند و تداوم حضور آن‌ها حاصل ثبات مدیریتی و اعتباری این باشگاه‌ها است اگرچه فعالیت این باشگاه‌ها نیز محدود است.

رفیعی: اسپانسر‌ها تعاملی با فوتبال قم ندارند

سرمربی تیم فوتبال عقاب پردیسان معتقد است اسپانسر‌ها تعاملی با فوتبال قم ندارند و در چنین شرایطی حیات باشگاه‌ها با تهدید مواجه می‌شود.

موسی رفیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: فوتبال قم از نظر وجود مربیان کارآمد و بازیکنان با استعداد مشکلی ندارد و ظرفیت‌های بسیار خوبی در قم به چشم می‌خورد اما مشکل جایی است که ظرفیت‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: عدم اقبال حامی مالی و اسپانسر به سرمایه‌گذاری در باشگاه‌های فوتبال قم سبب می‌شود مشکلات مالی تیم‌ها به مربیان و بازیکنان سرایت کند برای مثال باشگاهی که در لیگ داخلی استان قهرمان شده و باید در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کند در صورت بی‌پولی و عدم توانایی اعزام به مسابقات کشوری، چگونه می‌تواند انگیزه بازیکنان خود را حفظ کند.

سرمربی تیم فوتبال عقاب پردیسان گفت: در چنین شرایطی آینده و حیات باشگاه‌ها پس از طی یک یا چند سال به‌تدریج با اما و اگر مواجه می‌شود و خطر واگذاری امتیاز و انحلال باشگاه‌ها را تهدید می‌کند که چنین شرایطی نه به سود مربیان است و نه بازیکنان.

رفیعی عنوان کرد: باشگاه‌هایی که برای پرداخت ورودی مصوب به فدراسیون برای حضور در مسابقات کشوری و حتی ورودی مسابقات استانی با مشکل مالی مواجه هستند و اغلب در زمره باشگاه‌های بازیکن ساز قرار دارند در چنین شرایطی خیلی زود به پایان کار می‌رسند.

وی تصریح کرد: برای حل این مشکلات، باید راه‌حلی برای رایزنی با بخش‌های اقتصادی در نظر گرفته شود به‌طوری که حداقل، باشگاه‌های فعال در پایه و بازیکن ساز بتوانند از مزایای حوزه اقتصادی قم بهره‌مند شوند.

افزایش هزینه‌ها و ضعف‌های زیرساختی

ضعف در زیرساخت‌های باشگاه‌ها و مشکلات مالی آن‌ها سبب شده است فعالیت این باشگاه‌ها به حداقل رسیده به نحوی که بسیاری از این باشگاه‌ها برای حضور در لیگ به حداقل‌ها بسنده می‌کنند و خبری از امکانات امروزی در این باشگاه‌ها نیست.

فوتبال با توجه به افزایش هزینه‌های باشگاه‌داری دیگر نمی‌تواند هزینه‌های خود را از منابع شخصی افرادی که پشتوانه مادی قابل‌توجهی ندارند تأمین کند و یکی از زمینه‌های بروز بی‌اخلاقی در فوتبال نیز مشکلات مادی باشگاه‌ها به شمار می‌رود.

در بخش تبلیغات و رسانه، فوتبال قم یکی از ضعیف‌ترین استان‌ها در سطح کشور است که به دلیل عدم تعامل با رسانه‌ها از فضای تبلیغاتی نیز محروم می‌شود و نمی‌تواند در بخش بازاریابی نیز فعال عمل کند.

تأمین هزینه‌های تیمداری در حال حاضر، مهم‌ترین چالش فوتبال است که سبب فراری شدن بسیاری از علاقه‌مندان به آن شده است که نیروهای کارآمدی نیز برای توسعه فوتبال هستند و می‌توان بار سنگینی از روی دوش فوتبال در قم بردارند.

در بخش زیرساختی، عدم بهره‌مندی قم از زمین‌های فوتبال کافی و استاندارد یکی از مشکلات فوتبال قم محسوب می‌شود و همین مسئله دست مسئولان فوتبال قم را برای توسعه لیگ‌ها بسته است چنان‌که مسئولان هیئت فوتبال استان قم در پاسخ به انتقاد در مورد عدم برگزاری لیگ‌های پایه به‌صورت رفت و برگشت، مشکل را در عدم وجود ورزشگاه‌های مناسب برای برگزاری مسابقات می‌دانند.

بهرامی: فوتبال قم در مسیر توسعه قرار گرفته است

رئیس هیئت فوتبال استان قم معتقد است فوتبال قم در مسیر توسعه قرار گرفته است اما رسیدن به استانداردهای مالی و تجهیزاتی در باشگاه‌ها نیازمند زمان و حرکت گام‌به‌گام است.

کریم بهرامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: به مشکلاتی که باشگاه‌های فوتبال قم با آن دست‌به‌گریبان هستند واقف هستیم اما هیئت فوتبال استان قم تمام تلاش خود را برای حرکت رو به جلوی فوتبال قم انجام داده است.

وی افزود: در حال حاضر در حال طی کردن مسیری صعودی و رو به پیشرفت هستیم اما این پیشرفت محتاج زمان است و عمده کار ما در حال حاضر بر روی آموزش سنین پایه قرار گرفته تا در آینده لیگ‌های باکیفیتی داشته باشیم.

رئیس هیئت فوتبال استان قم گفت: طرح آسیا ویژن گامی مثبت برای فرهنگ‌سازی و ساختارسازی برای باشگاه‌های فوتبال قم تلقی می‌شود و در حال حاضر در شرایطی وارد فاز سوم خود شده که خوشبختانه از برنامه معمول این طرح جلو‌تر حرکت کرده‌ایم.

بهرامی بیان کرد: امسال لیگ بر‌تر فوتبال قم به‌صورت میزبان و مهمان برگزار می‌شود که در تاریخ فوتبال قم بی‌سابقه است و سازمان‌دهی مسابقات و مشارکت باشگاه‌ها در امر برگزاری مسابقات همانند سطح حرفه‌ای در بلندمدت باشگاه‌های قم را از نظر ساختار مدیریت و برنامه‌ریزی تقویت خواهد کرد.

وی عنوان کرد: رسیدن به استانداردهای مالی و تجهیزاتی در باشگاه‌ها نیازمند زمان و حرکت گام‌به‌گام است و برای اینکه چرخ‌های توسعه فوتبال قم به حرکت درآید باید دست به اقدامات جدیدی زد و طبیعتاً در برابر اقدامات جدید مقاومت‌هایی نیز وجود دارد.

رئیس هیئت فوتبال استان قم تصریح کرد: با توجه به لیگ‌های پویایی که در رده‌های پایه در اختیار داریم به آینده فوتبال قم بسیار امیدوار هستیم و طی چند سال آینده فوتبال قم شرایط بسیار خوبی از نظر وضعیت بازیکنان و کیفیت تیم‌ها خواهد داشت.

انتهای پیام/2258/غ40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول