اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نگاه رسانه‌های جهان به افغانستان در هفته‌ای که گذشت

نابودی بزرگترین اردوگاه آموزشی القاعده در افغانستان، اوضاع نابسامان زلزله‌زدگان کابل و اسلام‌آباد و هزینه 43 میلیاردی برای ساخت یک پمپ گاز در «شبرغان» از مهم‌ترین اخبار انعکاس یافته افغانستان در رسانه‌های جهان طی هفته گذشته است.

نگاه رسانه‌های جهان به افغانستان در هفته‌ای که گذشت

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، نابودی بزرگترین اردوگاه آموزشی القاعده در افغانستان، اوضاع نابسامان زلزله‌زدگان کابل و اسلام‌آباد، هزینه 43 میلیاردی برای ساخت یک پمپ گاز در «شبرغان» و امضای 3 قرارداد مهم بین کابل و پکن، از مهم‌ترین اخبار افغانستان در هفته گذشته است.

رویترز: ایتالیا شمار نظامیان خود را در افغانستان افزایش می‌دهد

رویترز گزارش داد: «دومنیکو روسی» معاون وزارت دفاع ایتالیا در نشستی در مجلس نمایندگان این کشور گفت: دولت تصمیم گرفته است تا پایان سال جاری میلادی، شمار نظامیان خود را در افغانستان جهت جبران بازگشت نیروهای اسپانیولی از منطقه که نقش نیروهای حفاظتی را داشتند، افزایش دهد.

وی تاکید کرد: دولت برای تضمین ادامه ماموریت آموزشی در بخش هرات ، تصمیم به برنامه ریزی مجدد بازگشت برخی از ظرفیت‌ها و افزایش شمار نیروها تا پایان سال 2015 گرفته است تا بدین ترتیب بتواند به میران کافی بازگشت نیروهای اسپانیولی را جبران کند.(جزئیات بیشتر)

شورای روابط خارجی آمریکا: زنان افغانستان وضعیت متزلزلی دارند

شورای روابط خارجی آمریکا گزارش داد: در حالی که در حکومت فعلی، زنان در حال محکم کردن جای پای خود در بالای هرم قدرت هستند اما در پایین‌ترین سطح آن، هنوز با تبعیض، خشونت و زیر پا گذاشته شدن حقوقشان روبه‌رو هستند.(جزئیات بیشتر)

الجزیره: خونریزی در افغانستان پایان نمی‌یابد

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی الجزیره در گزارشی با بیان اینکه داعش اکنون با 2 گروه احیاشده طالبان و القاعده در حال رقابت است، نوشت: «ملااختر منصور» با نوشتن نامه‌ای به رهبران داعش از آنها خواسته از دخالت در افغانستان دست بردارند. (جزئیات بیشتر)

سیگار: ماموریت واشنگتن در کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان ناکام بود

بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان در گزارش جدیدی آورده است که آمریکا 8.4 میلیارد دلار برای مبارزه با موادمخدر در افغانستان هزینه کرده اما این کشور هنوز هم رتبه نخست تولید موادمخدر در جهان را دارد.

براساس گزارش «جان ساپکو» آمریکا از سال 2008 میلادی تاکنون 8.4 میلیارد دلار برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان هزینه کرده است.

در ماه دسامبر، سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد: از سال 2001 میلادی، زمین‌هایی که برای کشت تریاک استفاده می‌شود، 60 درصد گسترش یافته و به 209 هزار هکتار رسیده است و هروئین و مرفین افغانستان که ارزش آن سه میلیارد دلار تخمین زده شده است، حدود 15 درصد تولید ناخالص داخلی افغانستان را تشکیل می‌دهد.(جزئیات بیشتر)

واشنگتن پست: بزرگترین اردوگاه آموزشی القاعده در افغانستان نابود شد

واشنگتن پست به نقل از «جان کمپبل» فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان،نوشت: عملیات چند روزه ماه جاری در جنوب این کشور با مشارکت 200 نیروی ویژه و پشتیبانی ده‌ها حمله هوایی آمریکا احتمالا آنچه را که «بزرگترین کمپ آموزشی القاعده» بوده و طی 14 سال جنگ افغانستان یافت شده، نابود کرد.

کمپبل گفت: گفت، کمپ مذکور از سوی القاعده در شبه قاره هند استفاده می‌شد. تشکیل این گروه سال گذشته از سوی ایمن الظواهری، رهبر القاعده اعلام شد و گمان می‌رود که این گروه در پاکستان باشد و بر هند، پاکستان و سایر کشورها در جنوب آسیا تمرکز داشته باشد.(جزئیات بیشتر)

گاردین: فجایع پس از زلزله افغانستان و پاکستان 

روزنامه گاردین نوشت: سازمان‌های امداد رسانی در افغانستان و پاکستان اخطار داده‌اند که هوای سرد، جاده‌های مسدود شده، فقدان پناهگاه و تخریب بسیاری از خانه‌ها روند کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان را کند کرده و زندگی بسیاری از آنها را به خطر انداخته است.

نماینده سازمان پزشکان بدون مرز در پاکستان گفته که هوای سرد و راه‌های صعب العبور روند کمک‌رسانی به مناطق دور دست را با مشکل مواجه کرده است و در بسیاری از مناطق که خانه‌ها تخریب شده‌اند مردم سرمای شدید را تحمل می‌کنند.(جزئیات بیشتر)

داون: پاکستان برای زلزله زدگان افغانستان کمک ارسال کرد

روزنامه پاکستانی داون نوشت: یک فروند هواپیمای C-130 پاکستان حامل کمک‌های انسان دوستانه برای زلزله زدگان افغانستان، روز گذشته در فرودگاه کابل به زمین نشست.

بنابراین گزارش، این هواپیما حامل آرد و برخی دیگر وسایل ضروری زلزله‌زدگان، در اختیار سازمان ملی مدیدیت بحران افغانستان برای توزیع در مناطق زلزله زده قرار گرفته است. (جزئیات بیشتر)

فارن‌پالیسی: مسائل مالی بر ادامه حضور آمریکا در افغانستان موثر است

فارن پالیسی نوشت: هزینه‌های پیمانکاران ارتش آمریکا در مناطق مختلف دنیا که در برنامه‌های استراتژیک این کشور جایگاه ویژه‌ای یافته، نشان از تغییر در شیوه اندیشیدن رهبران این کشور است بنابراین پیامدهای مالی حضور نظامی در افغانستان برای واشنگتن تعیین کننده است.

«شان مکفی» استاد دانشگاه دفاع ملی آمریکا و نویسنده‌ی کتاب «مزدور مدرن، ارتش‌های خصوصی و اهمیت آن‌ها برای نظم جهانی» در مورد پیامدهای مالی حضور نظامی در یک کشور گفت که هزینه‌های قراردادها نشان‌دهنده‌ دگرگونی در شیوه‌ی اندیشیدن رهبران است.

وی افزود: در بیش از یک دهه گذشته هزینه‌ قراردادها یک فکر ثانوی بودند، اما اکنون بخشی از برنامه‌های استراتژیک به‌حساب می‌آیند زیرا بیشتر نیروها در منطقه قراردادی هستند.(جزئیات بیشتر)

فوربس: زلزله در افغانستان و پاکستان: آیا امروز یک آغاز است؟

مجله آمریکایی فوربس نوشت: چند روز از زلزله‌ ویران‌گر در افغانستان و پاکستان گذشته است و اکنون ما با این سوال مواجه هستیم که آیا می‌توان این زمین‌لرزه را به‌سادگی رویدادی ناشی از رشته‌ای طولانی از حوادث زمین‌شناسی دانست؟ یا مردم افغانستان و پاکستان می‌توانند واقعا باور داشته باشند که اگر این‌بار خانه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس خود را بازسازی کنند، این ساختمان‌ها بار دیگر با زمین‌لرزه‌ها فرو نخواهد پاشید؟(جزئیات بیشتر)

رویترز: اعزام 35 کماندوی تازه نفس هندی به افغانستان

رویترز نوشت: مقامات هند تصمیم گرفته‌‌اند تا برای تقویت امنیت سفارت و کنسولگری‌های این کشور 35 کماندو را به افغانستان اعزام کند.

بنابر این گزارش، «کریشنا چوهدری» رئیس پلیس مرزی هند با تبت گفت: تیم 35 نفره کماندوهای هندی به زودی به کابل اعزام خواهند شد تا با نیروهای فعلی در سفارت و چهار کنسولگری این کشور همکاری کنند.(جزئیات بیشتر)

کمک 300 میلیون دلاری یوساید به کشاورزی افغانستان

اداره توسعه‌ آمریکا برای بازسازی افغانستان اعلام کرده است که 300 میلیون دلار را برای بهبود کشاورزی این کشور اختصاص خواهد داد

مسئولان این نهاد گفته‌اند که این مبلغ تا 4 سال آینده به سیستم کشاورزی افغانستان تزریق می‌شود.(جزئیات بیشتر)

دویچه وله: مردم افغانستان را با رویای دموکراسی فریب دادیم

خبرگزاری دویچه‌وله آلمان نوشت: غرب باید اکنون هزینه بالاتری پرداخت کند و باید سر و کارمان با رویای بر باد رفته پناهندگانی باشد که در یک دهه گذشته آن‌ها را با رویای دموکراسی فریب دادیم.

در این گزارش آمده است: ممکن است تصمیم جدید دولت آلمان به منظور اخراج مهاجرین افغانستانی از این کشور، آنها را نگران کرده و به نفس نفس بیندازد.

مسلماً پناهجویانی وجود دارند که بدون اینکه هیچ تهدید زندگی آنها را به خطر انداخته باشد، درخواست پناهندگی داده باشند اما بیایید صادق باشیم، چه کسی واقعاً در این موضوع تردید خواهد کرد که زندگی مردم در افغانستان با خطر مواجه نیست؟(جزئیات بیشتر)

اسپوتنیک: عریضه 400 هزار امضایی برای تحقیق درباره حمله به بیمارستان قندوز

اسپوتنیک نوشت: عریضه ای که در آن حمایت از «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به منظور آغاز تحقیقاتی مستقل درباره بمباران مرگبار بیمارستانی در شهر «قندوز» افغانستان توسط نیروهای آمریکایی درخواست شده، تا کنون 400 هزار امضا جمع کرده است.(جزئیات بیشتر)

ان.بی.سی نیوز: هزینه 43 میلیون دلاری  برای ساخت پمپ‌ گاز در افغانستان

 اداره بازرسی آمریکا برای بازسازی افغانستان اعلام کرد: ساخت یک پمپ گاز برای خودروها در «شبرغان» افغانستان 43 میلیون دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه در برداشته است.

ان. بی. سی نیوز به نقل از «جان روپکو» بازرس کل امور مالی بازسازی افغانستان (سیگار) نوشت: این پمپ گاز آخرین نمونه از این سوء‌استفاده‌ها و تخلفات در استفاده از میلیاردها دلار کمک آمریکا به افغانستان است.(جزئیات بیشتر)

سرتاج عزیز: پاکستان موضع خود در برابر طالبان را روشن کند

تریبون نوشت: «سرتاج عزیز» مشاور نخست وزیر پاکستان در امور خارجی بیان داشت: موضع پاکستان در آماده سازی شرایط برای مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان مشخص است و ما برای ایفای نقش خویش در راستای تسهیل مذاکرات صلح و برقراری امنیت در افغانستان آماده ایم.

وی افزود: دولت پاکستان موضع خود را مشخص کند که آیا تصمیم به جنگ با طالبان دارد و یا اینکه خواستار برقرای مذاکرات صلح با آنها است.(جزئیات بیشتر)

  90 نظامی بلغار عازم افغانستان می‌‌شوند

خبرگزاری بلغارستان گزارش داد: با توجه به ناامنی‌های اخیر در افغانستان، تعداد 90 نظامی بلغارستان برای حمایت از ماموریت «حمایت قاطع» سازمان ناتو در به این کشور اعزام می‌شوند.

مراسم اعزام این نظامیان در شهر «یامبول» این کشور برگزار می‌شود و این واحد نظامی متشکل از 90 افسر بوده که فرماندهی آن را «پلامن پتروف» بر عهده دارد.(جزئیات بیشتر)

لس‌آنجلس تایمز: تداوم حضور سربازان آمریکایی، آرامش اندک پناهندگان افغانستانی

لس‌آنجلس تایمز نوشت: سال‌هاست که ساکنان ولایت «کاپیسا» در تبادل آتش میان طالبان و نیروهای حکومت افغانستان که توسط آمریکایی‌ها حمایت می‌شوند، گیر کرده‌اند.

 اما در ماه‌های اخیر جنگ تاحدی شدت یافته است که بسیاری از مزرعه داران انار و دامداران مناطق شمال شرقی احساس می‌کنند مجبورند به سرپناه‌های موقت در کابل نقل مکان کنند.(جزئیات بیشتر)

رویترز: باور به اینکه حمله به بیمارستان قندوز یک اشتباه بود، سخت است

رویترز گزارش داد: سازمان پزشکان بدون مرز روز پنجشنبه اعلام کرد باور اینکه حمله ماه گذشته آمریکا به بیمارستانی در افغانستان اشتباه بوده ، دشوار است زیرا گزارش‌هایی دریافت شده، مبنی بر اینکه یک فروند هواپیما به طرف افراد درحال فرار تیراندازی کرده است.

بنابر این گزارش، بسیاری از کارکنان این بیمارستان، هواپیمایی را مشاهده کرده‌اند که به طرف افراد در حال فرار از بیمارستان تیراندازی می کرده است.(جزئیات بیشتر)

شینهوا: جناح ناراضی طالبان سرکرده جدیدی برای خود انتخاب کرد

شیهنوا گزارش داد: براساس ویدئویی که یکی از خبرنگاران خبرگزاری فرانسه تهیه کرده است، برای نخستین بار از زمان انتصاب «ملا منصور» در راس طالبان افغانستان، ‌یکی از جناح‌های ناراضی به طور رسمی سرکرده خود را انتخاب کردند که به این ترتیب احتمال ازسرگیری گفتگوهای صلح دراین کشور کاهش می‌یابد.(جزئیات ببیشتر)

رویترز: شمار آوارگان افغانستان در نروژ، از شمار آوارگان سوری بالاتر است

رویترز نوشت: اداره مهاجرت نروژ روز پنجشنبه اعلام کرد شمار آوارگان افغان که از مناطق دورافتاده شمال نروژ عبور می کنند، از شمار آوارگان سوری بالاتر رفته است.

بنابر این گزارش، اداره مهاجرت نروژ در این باره اعلام کرد هجوم این پناهجویان افغان ستانی در حالی است که بسیاری از آنها به احتمال زیاد به کابل باز گردانده خواهند شد.(جزئیات بیشتر)

اسپوتنیک: آمریکا در آموزش ارتش افغانستان ناکام مانده است

پایگاه خبری اسپوتنیک در گزارشی با اشاره به ناکارآمدی نظامیان خارجی تحت آموزش مربیان آمریکایی در عملیات‌ها به ویژه در افغانستان و عراق، نوشت: این نظامیان قادر به دفاع از کشور خود نیستند و ایده آموزش نظامیان خارجی نادرست است.

در این گزارش آمده است: ارزیابی‌های صورت گرفته از نتایج آموزش نظامیان خارجی توسط مربیان آمریکایی‌ نشان می‌دهد که در اغلب قریب به اتفاق موارد، نظامیان خارجی پس از آموزش دیدن توسط آمریکایی‌ها قادر به دفع از کشور خود نیستند و مصداق بارز این امر را می‌توان در افغانستان و عراق به وضوح مشاهده کرد.(جزئیات بیشتر)

رویترز: افغانستان برای مقابله با طالبان از هند بالگرد تحویل می‌گیرد

خبرگزاری رویترز گزارش داد: در اقدامی به نشانه تغییر رویکرد افغانستان در ائتلاف با کشورهای همسایه ، گزارشها از تصمیم کابل مبنی بر دریافت چهار فروند بالگرد نظامی از دهلی نو برای کمک به مقابله با شبه‌نظامیان طالبان حکایت دارد.

 بنابر این گزارش، منابع آگاه افغان اعلام کردند «محمد حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان بزودی برای نهایی کردن توافق انتقال چهار فروند بالگرد نظامی ساخت روسیه از نوع ام -آی 25 با هند به دهلی نو سفر می‌کند.

وی قرار است در این سفر درباره راه‌های گسترش همکاری در مبارزه با تروریسم و نیز مسائل مربوط به تجهیز نیروها با مقامات هندی به گفتگو بپردازد.(جزئیات بیشتر)

گاردین: تلاش عاجزانه کارکنان بیمارستان قندوز برای توقف حمله هوایی بی‌نتیجه ماند

 روزنامه گاردین انگلیس در پایگاه اینترنتی خود نوشت: زمانی که یک فروند هواپیمای جنگی آمریکا بیمارستان قندوز را به توپ بسته بود، کارکنان این بیمارستان تحت اداره سازمان پزشکان بدون مرز در داخل ساختمان بیمارستان عاجزانه می کوشیدند به ستاد نظامی در کابل و واشنگتن هشدار بدهند.(جزئیات بیشتر)

داون: داعش در افغانستان و پاکستان وجود ندارد

روزنامه داون پاکستان نوشت: «جیمز‌ دیوس» سخنگوی پنتاگون روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران در واشنگتن اظهار داشت: برخی گروه‌های شبه نظامی با استفاده از نام داعش در حال گسترش عملیات‌های تروریستی در پاکستان و افغانستان هستند اما این گروه‌ها هیچ ارتباطی با داعش در سوریه و عراق ندارند.

وی افزود: داعش در سوریه و عراق جایگاه مستحکمی دارد اما حضور این گروه در پاکستان و افغانستان فقط ادعای برخی گروه‌های شبه نظامی است که ارتباطی با شاخه اصلی داعش ندارند.(جزئیات بیشتر)

صدای آمریکا: پاکستان هم مهاجرین افغانستانی را اخراج می‌کند

صدای امریکا گزارش داد: مقامات پاکستانی اعلام کردند که آنها هم علاوه بر آلمان قصد دارند برنامه بازگشت مرحله به مرحله مهاجرین افغانستانی از کشورشان را آغاز کنند.(جزئیات بیشتر)

غول اقتصادی جهان از دریچه بازسازی و صلح وارد افغانستان می‌شود

خبرگزاری شینهوا گزارش داد: جمهوری خلق چین در شصتمین سالگرد دوستی افغانستان و چین، 3 قرارداد مهم را در سه بخش امنیت فیزیکی، امنیت اجتماعی و قرارداد اجتماعی با افغانستان امضا کرد که نشان از حضور مستحکم این قدرت اقتصادی در قلب آسیا دارد. (جزئیات بیشتر)

نیویورک‌تایمز: سربازان افغانستانی در محاصره طالبان

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: بعد از راه‌اندازی حملات طالبان در شمال افغانستان، مقامات اعلام کردند که در هفته‌های اخیر حمله در چندین جبهه بر 2 ولایت جنوبی ادامه داشته و نیروهای امنیتی را تحت فشار قرار داده‌اند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول