اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و پژوهشگر مینابی:

نوحه‌خوانی نشسته یکی بهترین سبک‌های عزاداری سیدالشهدا (ع) است

یک محقق و پژوهشگر مینابی گفت: نوحه‌خوانی نشسته یکی از بهترین سبک‌های عزاداری برای سیدالشهدا (ع) است.

نوحه‌خوانی نشسته یکی بهترین سبک‌های عزاداری سیدالشهدا (ع) است

به گزارش خبرگزاری فارس از میناب در شرق مرکز هرمزگان، علی ریسانی‌نژاد صبح امروز در جمع نوحه‌خوانان در پنجمین سوگواره نوحه‌های محلی نشسته، اظهار داشت: امام حسین (ع) در تاریخ عاشورا یک حقیقت است و حقیقت هیچ‌گاه گم‌شدنی و فراموش‌شدنی نیست.

وی با اشاره به تخریب حرم امام سوم شیعیان طی دوره‌های مختلف، گفت: بارها در زمان برخی حکومت‌ها حرم و بارگاه سیدالشهدا (ع) تخریب و ویران شد اما همچنان نام و سیره و فرهنگ حسینی در دنیا کارآمدترین فرهنگ است.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه در فرهنگ عاشورا شور و شعور حسینی با هم آمیخته است، افزود: شور حسینی همین نمایش‌ها، سوگواره‌ها و نوحه‌هاست که هر روز بر رونق آن باید افزوده شود و شعور نیز باید در آنها پررنگ باشد.

وی گفت: کربلا و فرهنگ عاشورا مملو از صفات انسانی است چرا که از یک سو مظلومیت و از سوی دیگر شجاعت، معرفت و ایثار در کنار هم قرار دارد.

ریسانی‌نژاد اظهار داشت: نوحه‌خوانان و مداحان و ذاکران اهل‌بیت (ع) باید توجه کنند که عزاداری برای ائمه اطهار به ویژه سید و سالار شهیدان باید هوشمندانه و توام با بصیرت باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالب یک محقق آلمانی پیرامون قیام سید‌الشهدا (ع) به تشریح تاثیر امام حسین (ع) در انقلاب سایر ملل در دنیا پرداخت و گفت: نوحه‌خوانان و ارادتمندان به مکتب امام حسین (ع) باید ابعاد مختلف شخصیت سید و سالار شهیدان را مطالعه کنند.

ریسانی‌نژاد در ادامه مرثیه و مرثیه‌سرایی در میناب را مورد بحث قرار داد و گفت: میناب بنیانگذار مرثیه‌سرایی در جنوب ایران است و حسینعلی قضایی چهره شاخص مرثیه‌سرایی جنوب کشور محسوب می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: متاسفانه از آنجایی که آثار مکتوب زیادی برای معرفی شاعران و مرثیه‌سرایان میناب موجود نبوده و بیشتر تاریخ این حوزه به صورت شفاهی و نسل به نسل منتقل شده، معرفی شخصیت‌ها و چهره‌هایی همچون مرحوم قضایی و ملاحسین مسیحا به خوبی صورت نگرفته است.

وی گفت: منصف پدر مرحوم قضایی، جاریه نخستین زن مرثیه‌سرای کشور و دختر قضایی، ملا معروف، واعظ، لازم و دیگر مرثیه‌سرایان میناب با اشعار پر مغز خود شور و شعور حسینی را به مردم این دیار انتقال داده‌اند.

ریسانی صداقت، سادگی، صفا و صمیمت را مهمترین ویژگی اشعار شاعران و مرثیه‌سرایان مینابی دانست و گفت: اشعار و نوحه‌های موجود در میناب متعلق به 200 سال پیش است.

وی وجود تخلص در اشعار شاعران مینابی را وجه تمایز مرثیه‌های جنوب و میناب با سایر نقاط کشور ذکر کرد و اظهار داشت: اگر این تخلص‌ها نبود این اشعار از بین می‌رفت.

این محقق و پژوهشگر مینابی سوق دادن جوانان به سمت سنت‌ها و مطالعه پیرامون تاریخ میناب به ویژه در حوزه آئین‌ها را مهم‌ترین عامل حفظ سنت‌ها در میناب دانست و گفت: در این زمینه نیاز است که جوانان و علاقمندان هم به مطالعه بپردازند و هم آئین‌های میناب را ثبت و ضبط کنند.

وی نوحه‌خوانی نشسته را بهترین سبک عزاداری برای سیدالشهدا (ع) دانست و گفت: افتخار می‌کنیم که بنیان این شیوه عزاداری که خود گامی در جهت توسعه فرهنگ عاشورایی است، به مردم میناب تعلق دارد.

انتهای پیام/88004/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول