اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نگاه رسانه‌های جهان به افغانستان در هفته‌ای که گذشت

نگرانی سازمان ملل از فرار «مغزها»، افزایش نقش زنان در جامعه و حمایت سران واشنگتن و اسلام‌آباد از مذاکرات صلح از مهم‌ترین اخبار افغانستان در هفته گذشته است.

نگاه رسانه‌های جهان به افغانستان در هفته‌ای که گذشت

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، انتقاد از بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز «قندوز» توسط نیروی هوایی آمریکا، نگرانی سازمان ملل از فرار مغزهای افغانستان، انقلاب آموزشی زنان، حمایت آمریکا و پاکستان از مذاکرات صلح و نگرانی واشنگتن و اسلام آباد از رکود اقتصادی از مهمترین اخبار افغانستان در هفته گذشته است.

واشنگتن پست: تاخت و تاز داعش در افغانستان، بدتر از طالبان

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نوشت: روستانشینان گفتند وقتی جنگ ‌جویان داعش دره‌ «مهمند» را به تصرف خود درآوردند، بر زخم‌های دشمنانشان نمک پاشیدند. سپس، دستان آن‌ها را در روغن جوش فرو بردند.

اعضای داعش  در حالیکه چشم گروهی از روستاییان را بسته بودند، آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار داده و مواد انفجاری را  زیر پاهایشان جاگذاری و  منفجر کردند.

فارن پالیسی: نگرانی سازمان ملل متحد از «فرار مغزها» در افغانستان

«جان گینگ» مدیر عملیات سازمان ملل برای هماهنگی امور بشردوستانه، در مصاحبه‌ای تلفنی از نیویورک، به فارن پالیسی گفت که موجی از خشونت‌های طالبان، فعالیت‌های بشردوستانه را روزبه‌روز دشوارتر می‌کند.

وی افزود: از طرف دیگر، خطراتی که رکود اقتصادی در  افغانستان ایجاد کرده منجر به فرار مغزها در افغانستان شده است؛ از سوی دیگر تحصیل‌کردگان افغانستان، به‌طور گروهی  کشورشان را به مقصد اروپا ترک می‌کنند.(جزئیات بیشتر)

آسوشیتدپرس: چرا بیمارستان قندوز بمباران شد؟

آسوشیتدپرس نوشت: تحلیل‌گران بر این باورند که نظامیان آمریکایی روزها پیش از بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز درحال جمع‌آوری اطلاعاتی در  این رابطه بودند.

به باور آن‌ها این بیمارستان توسط عاملان پاکستانی به‌ عنوان مرکزی برای هماهنگی فعالیت‌های طالبان استفاده می‌شده است.(جزئیات بیشتر)

دویچه‌وله: آلمان کنفرانسی در مورد اوضاع افغانستان برگزار می‌کند

دویچه‌وله نوشت: «اورزولا فون دیر لاین» وزیر دفاع آلمان در گفت‌گو با روزنامه «بیلد ام زونتگ » اظهار داشت که کنفرانسی را در مورد افغانستان در برلین برگزار می‌کند، اما تاریخ دقیق آن را مشخص نکرده است.

وزیر دفاع آلمان گفته است: هدف من این است که ما همراه با متحدان خود پایگاه «مزار شریف» را حفظ کنیم چرا که به امنیت شمال افغانستان بسیار کمک می‌کند.(جزئیات بیشتر)

فارن‌پالیسی: استراتژی افغانستان- پاکستانِ ایالات متحده، دیوانگی محض است

فارن پالیسی نوشت: «دیوید گالولا»  محقق نامی فرانسوی که پدرخوانده‌ ایدئولوژیک عملیات ضدشورش ایالات متحده است، سال‌ها قبل به این درک رسیده بود حمایت از کشور همسایه می‌تواند به آسانی باعث حفظ شورش‌ها شود.

بنابر این گزارش، ماموریت ایالات متحده در افغانستان تازمانی که ارتش پاکستان به حمایت از طالبان افغانستان، شبکه‌ حقانی، و دیگر گروه‌های افراط‌گرا ادامه دهد، با موفقیت همراه نخواهد بود؛ موضوعی که سرویس اطلاعاتی واشنگتن نیز سال‌هاست که این مسئله را طرح می‌کند.

روزنامه داون: هند بدنبال ترور «نواز شریف» و «حافظ سعید»

روزنامه داون نوشت: پاکستان ادعا کرده که اطلاعاتی محرمانه‌ای در اختیار دارد که نشان می‌دهد سازمان اطلاعات و امنیت هند به دنبال فرصتی است تا نخست‌وزیر پاکستان و رهبر یکی از گروه‌های افراطی این کشور را ترور کند.(جزئیات بیشتر)

رویترز: امدادگر آلمانی ربوده شده در کابل آزاد شد

رویترز نوشت: سازمان توسعه آلمان از آزادی امدادگر آلمانی که در ماه اوت گذشته در افغانستان ربوده شده بود، خبر داد

این سازمان جزئیات بیشتری را در خصوص این آدم‌ربایی که در تاریخ 17 اوت گذشته در کابل روی داده بود، ارائه نداد.(جزئیات بیشتر)

آسوشیتدپرس: افغانستان و هند محور اصلی مذاکرات «اوباما» و «شریف»

آسوشیتدپرس نوشت: نخست وزیر پاکستان در دیدار با رئیس جمهور آمریکا درباره برنامه‌ هسته‌ای اسلام آباد، گسترش امنیت در افغانستان و همچنین نحوه روابط با دهلی‌نو گفت‌وگو خواهد کرد.(جزئیات بیشتر)

فارن پالیسی: افغانستان عراق نیست

نشریه آمریکایی فارن پالیسی نوشت:  3 دلیل اصلی وجود دارد که توضیح می‌دهد چرا بن‌بست‌های مبتنی بر قومیت در عراق، شباهتی به حوادث افغانستان ندارند و چرا آینده‌ای مشابه عراق، در افغانستان اتفاق نخواهد افتاد.

نخست: برخلاف عراق، دولت جدید افغانستان پیمان امنیتی با ایالات متحده را در اولین روزهای تشکیل این دولت امضا کرد که به ‌اتفاق‌آرا توسط مردم افغانستان حمایت شد.

دوم: نیروهای امنیتی افغانستان سطح قابل توجهی از حمایت و اعتماد مردم این کشور را با خود دارند.

سوم: علی‌رغم نگرانی‌های مردم افغانستان به‌ دلیل خروج نیروهای ایالات متحده، آن‌ها به‌شکلی شگفت‌آور در مورد آینده‌ کشور خود خوش‌بین هستند.(جزئیات بیشتر)

تریبون: مذاکرات صلح افغانستان و طالبان از سرگرفته می‌شود

تریبون در گزارشی نوشت: مذاکرات صلح طالبان و دولت افغانستان که چندی پیش به علت تایید خبر مرگ «ملاعمر» متوقف شده بود، در آینده‌ای نزدیک از سر گرفته می‌شود.

یک مقام عالی‌رتبه پاکستانی که در جریان مذاکرات صلح قرار دارد به روزنامه تریبون گفت: انتظار می‌رود در روزهای آتی پیشرفت‌هایی برای از سرگیری مذاکرات صلح بین نمایندگان طالبان و دولت افغانستان به وقوع بپیوندد.(جزئیات بیشتر)

سی.ان.ان: انقلاب آموزشی زنان افغانستانی در راه است

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی.ان.ان در گزارشی، راه‌اندازی رشته مطالعات زنان در دانشگاه کابل را نقطه عطفی در روند آموزشی آنها دانست و نوشت: امید است این طرح الهام‌بخش اقدامات دیگر در سراسر افغانستان باشد

در این گزارش آمده است: امید است این طرح جدید دانشگاه کابل الهام‌بخش اقدامات دیگر در سراسر افغانستان باشد، موجب کاهش وابستگی افغانستان به کارشناسان خارجی شود و به تداوم روند ظهور تصمیم گیرندگان زن، رهبران جنبش‌های جامعه مدنی و خبرنگاران کمک نماید.(جزئیات بیشتر)

گاردین: اتکای اوباما به پهپاد احمقانه است

روزنامه گاردین انگلیس با انتشار مقاله ای، اتکای «باراک اوباما» به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به مناطق مختلف در پاکستان، افغانستان، سومالی، یمن و ... را احمقانه و غیرسازنده خواند.

بنابر این گزارش، تنها راهی که می توان از طریق آن داعش را شکست داد حملات زمینی است؛ هواپیماهای بدون سرنشین نقش محدودی دارند و همانگونه که ایالات متحده آمریکا در خواهد یافت، هواپیماهای بدون سرنشین آنچنان هم بی هزینه نیستند.(جزئیات بیشتر)

فایننشال ‌تایمز: افغانستان به حمایت هوایی غرب نیاز دارد

آنچه که ارتش این کشور برای جلوگیری از تجمع نیروهای طالبان در بیرون از شهرهای کلان شدیداً به آن نیاز دارد، پشتیبانی هوایی ایالات متحده است چرا که این امر در بالابردن روحیه نیروهای مسلح این کشور کلیدی است.

نیویورک تایمز: از حقیقت مرگ «ملاعمر» چه می‌دانیم؟

نیویورک تایمز نوشت: توضیح اینکه کشتن «اسامه بن لادن» تا چه میزانی سیاست‌های آمریکا را تغییر داده است، دشوار است.

در این گزارش امده است: از نقطه‌نظر کاملا عملی، این امر باعث شد تا اوباما قادر باشد بار دیگر، پیش از انتخاب مجددش در سال 2012، خود را به‌عنوان رهبری قدرتمند مطرح کند.

 کشتن بن لادن تاثیر غیرقابل ‌انکاری بر نتایج انتخابات داشت. از لحاظ استراتژیکی، مرگ بن لادن به اوباما اجازه داده بود تا پیروزی بر القاعده را اعلام کرده و برای شروع خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، پوششی که نیاز داشت برایش فراهم نمود.

هم‌چنین این حادثه، به ‌تنهایی، آبروی سازمان سیا را دوباره خرید و یک دهه از شکست‌های طولانی است اطلاعاتی را به یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌ها در تاریخ این سازمان تبدیل کرد.(جزئیات بیشتر)

دیپلمات: افغانستان پرچالش اما همچنان امیدوار به آینده

نشریه ژاپنی «دیپلمات» در تفسیری نوشت: افغانستان کشوری است که با وجود چالش های مداوم همچنان می توان با رعایت ملاحظاتی نسبت به آینده آن خوشبین بود.

در این گزارش آمده است: به رغم اوضاع نابسامان و شرایط بد امنیتی کشور فرصت برای تحقق رشد اقتصادی افغانستان و به تبع آن ارتقاء سطح ظرفیت های اقتصادی منطقه مهیاست، هنوز هم مصادیقی از خوشبینی در این زمینه ها وجود دارد.(جزئیات بیشتر)

دویچه‌وله: اقتصاد افغانستان رو به ناکامی پیش می‌رود

دویچه‌.له نوشت: اقتصاد افغانستان، پس از رشد قابل توجه در یک دهه‌ گذشته، در2 سال گذشته، به دنبال خروج شما زیادی از نیروهای بین‌المللی و کاهش شدید فعالیت‌های سرمایه‌گذاران بین‌المللی و سازمان‌های کمکی، تقلا کرده است.

گزارشهای اخیراً منتشر شده نشان می‌دهد بخش خصوصی افغانستان قادر نخواهد بود به این زودی‌ها جای خالی کمک‌های بین‌المللی را پر کند؛ تحولی که می‌تواند شورش‌گری انعطاف پذیر طالبان را تقویت کرده و چشم‌اندازهای دموکراتیک را تیره‌تر کند.

رویترز: طالبان و برنامه هسته‌ای پاکستان؛ محور مذاکرات «اوباما» و «شریف»

رویترز نوشت: بررسی راهکارهای شروع دوباره مذاکرات میان طالبان و دولت کابل و همچنین بحث و گفتگو در مورد آخرین وضعیت برنامه هسته‌ای پاکستان، محور مذاکرات باراک اوباما و نوازشریف در دیدار شب گذشته بود. (جزئیات بیشتر)

اسپوتنیک: واشنگتن نگران نقش مسکو در افغانستان است

اسپوتنیک نوشت: «باراک اوباما» نگران آن است که پس از کمک نظامی «ولادیمیر پوتین» به سوریه، مسکو در افغانستان، برتر و قوی‌تر از واشنگتن ظاهر شود.

اوباما، به طور ویژه نگران آن است که پس از مطرح شدن روزافزون نام پوتین به عنوان ناجی و حلال مشکلات در خاورمیانه، حضور نظامی روسیه در افغانستان بیش از پیش شود و از آمریکا گوی سبقت بگیرد.(جزئیات بیشتر)

شینهوا: مهاجرت از افغانستان، راهی برای فرار از فقر و ناامنی

شینهوا نوشت: فقر، ناامنی و نبود فرصت مناسب برای زندگی بهتر منجر به این شده که مردم افغانستان از سال‎ها پیش به این طرف رخت مهاجرت بسته و در کشور دیگری پناه جویند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول