اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

نگاه رسانه‌های جهان به افغانستان در هفته‌ای که گذشت

تمدید حضور آمریکا در افغانستان، رویکرد غنی به مسائل داخلی و بین‌المللی و حضور گسترده طالبان در مناطق شمالی بخشی از مهمترین اخبار افغانستان در هفته گذشته است.

نگاه رسانه‌های جهان به افغانستان در هفته‌ای که گذشت

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، طرفداری حکومت وحدت ملی از آمریکا، افزایش تهدیدات تروریستی، تمدید حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان، اختلاف داعش و طالبان و برنامه درسی جدید یوساید برای دانش‌آموزان از مهمترین اخبار افغانستان در هفته گذشته است.

وال‌استریت ژورنال: غنی و نگاهی معطوف به آمریکا

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی به دلیل تغییر ایجاد شده در فضای سیاسی این کشور رئیس‌جمهور حکومت وحدت ملی افغانستان را به عنوان طرفدار آمریکا معرفی کرد.

بنابر این گزارش، فضای سیاسی در افغانستان پس از تعیین برنامه خروج نیروهای ناتو از افغانستان در سال 2012 میلادی تغییر کرده‌است.

 وال‌استریت ژورنال نوشت: دلیل تغییر در حکومت فعلی افغانستان این است که اشرف‌غنی نسبت به «حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق این کشور طرفدار آمریکاست.

دیلی‌تایمز: حملات تروریستی علیه پاکستان در خاک افغانستان طراحی می‌شود

دیلی‌تایمز به نقل از وزیر پاکستان نوشت: مدارک و شواهد روشنی داریم که ثابت می‌کند بسیاری از حملات تروریستی انجام شده در پاکستان از جمله حمله مرگبار سال گذشته به مدرسه پیشاور، در داخل خاک افغانستان طراحی شده‌است.

«چوهدر علی‌خان» گفت: اگر نیروهای بین‌المللی در افغانستان نمی‌توانند به تروریسم در این کشور خاتمه دهند، مشکل پاکستان چیست؟ پاکستان که نباید نگهبان و دیده‌بان افغانستان باشد و بهای حضور تروریست‌ها در آن کشور را بپردازد.(جزئیات بیشتر)

واشنگتن‌ فری‌بیکن: سایه تهدید بر سر 186 منطقه افغانستان

پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن نوشت: تا ماه سپتامبر سال جاری از 376 فرمانداری افغانستان 186 مورد در معرض تهدید قرار گرفته‌اند که این آمار نسبت به سال 2001 رشد چشمگیری داشته‌ است.

بنابر این گزارش، اطلاعات جدیدی که هنوز منتشر نشده نشان می‌دهد که مقامات امنیتی سازمان ملل اعلام کرده‌اند سطح تهدیدات تروریستی در نیمی از مناطق افغانستان بسیار بالا است.(جزئیات بیشتر)

دیپلمات: خود محوری غنی نظامیان افغانستان را ناتوان کرده است

نشریه تحلیلی خبری دیپلمات در شماره اخیر خود با بررسی وضعیت نیروهای نظامی و امنیتی افغانستانی در مقابله با مخالفان مسلح دولت کابل عامل اصلی ناتوانی این نیروها را در میدان جنگ خود محوری اشرف‌غنی در تصمیم‌گیری‌ها عنوان کرد.

دیپلمات نوشت: منازعات سیاسی و اختلافات میان «محمد اشرف‌غنی» رئیس‌جمهور و «عبدالله عبدالله» رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان، این کشور را به دو قطب تقسیم نموده و نیروهای مسلح را بی‌دفاع و آسیب‌پذیر رها کرده‌‌است.

در این گزارش آمده است: در اولین سالگرد تشکیل حکومت وحدت ملی، ثابت شد که وعده‌ آن‌ها برای بازگرداندن امنیت، توسعه‌ اقتصادی، و تبدیل این کشور جنگ‌زده به شریکی مسئول و دائمی برای متحدان استراتژیک آن، بیشتر یک بلوف و هیاهوی سیاسی بوده است تا هدفی دست‌یافتنی.

ودسم: برنامه درسی جدید یوساید برای دانش‌آموزان افغانستانی

ودسم نوشت: سازمان توسعه بین‌المللی آمریکا اعلام کرد قصد دارد با تدوین یک برنامه درسی جدید به بهبود آموزش و پرورش افغانستان کمک نماید.

اداره توسعه بین‌المللی آمریکا (یوساید) در حال همکاری با وزارت آموزش و پرورش افغانستان است تا مهارت‌های خواندن در بین دانش‌آموزان را بهبود بخشد و نیز یک برنامه درسی جدید را برای آنها تدوین کند.

نیویورک تایمز: پنتاگون و کتمان حقایق در مورد افغانستان

سازمان ملل چندی پیش گزارشی را از اوضاع جنگ افغانستان منتشر ساخت که به طور کامل بر وخیم تر شدن شرایط امنیتی افغانستان دلالت دارد.

«نیویورک تایمز» نوشت: گزارش سازمان ملل در مورد اوضاع افغانستان، مهر تاییدی است بر سنت دیرینه دستگاه نظامی آمریکا در کتمان واقعیت جنگ هایی که آمریکا درگیر آنهاست.

نشنال‌پست: گزینه‌های اوباما و کنگره در حفظ نیروهای آمریکایی در افغانستان

نشریه آمریکایی نشنال‌پست از از تمایل نسبی اوباما و کنگره آمریکا برای حفظ نیروهای این کشور در افغانستان به بهانه نبرد با داعش و طالبان خبر داد.

در این گزارش آمده است: در حالی‌که اوباما پیشتر در پی حفظ قسمت کمی از نیروهایش در کابل برای حفاظت از سفارتخانه این کشور در افغانستان تا قبل از پایان مدت ریاستش بوده اما بسیاری در کنگره و شورای امنیت ملی در واشنگتن حضور نیروهای آمریکایی را در افغانستان حیاتی می‌دانند.(جزئیات بیشتر)

نیویورک‌تایمز: اختلاف داعش و طالبان در افغانستان

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که تاکنون چندین بار اختلافات طالبان و گروه تروریستی داعش در ولایت‌های مختلف افغانستان به‌ویژه «ننگرهار» مشاهده شده است.

بنابر این گزارش، در چندین درگیری، جنگجویان گروه تروریستی داعش برنامه چنددستگی واحدهای مختلف گروه طالبان را آغاز کرده‌است و به‌ عقیده برخی مقامات، اختلاف 2 گروه در چندین ولایت ننگرهار مشاهده شد.

ژنرال آنسایگر: وضعیت افغانستان هرگز تا این اندازه بد نبوده است

روزنامه آلمانی «ژنرال آنسایگر» نوشت: سخنگوی سیاست خارجی حزب سبز آلمان که بارها به افغانستان سفر کرده است تصرف چند روزه قندوز توسط طالبان را یک فاجعه برای افغانستان دانسته و گفت: شرایط این کشور هرگز تا این اندازه بد نبوده است.

این سیاستمدار بلند پایه حزب سبز آلمان همچنین گفت: شرایط اقتصادی در این کشور سیر نزولی داشته و شرایط امنیتی نیز همواره متشنج تر می شود. این مسئله که درست شهر قندوز که تا دو سال پیش نیروهای آلمانی در آن حضور داشتند و از این شهر عقب نشینی کردند در اواخر سپتامبر برای مدت کوتاهی به دست طالبان افتاد آخرین امیدها در این کشور را نابود کرد.

وال‌استریت ژورنال: راه برای تمدید حضور نیروهای ائتلاف در افغانستان باز شد

وال‌استریت ژورنال نوشت: رهبران آمریکا و ناتو به دنبال تمدید ماموریت نیروهای خود در افغانستان هستند.

بنابر این گزارش، مقامات آمریکایی و ناتو پس از تصرف چند روزه «قندوز» توسط طالبان به آسیب‌پذیری جامعه افغانستان پی برده و راه را برای تمدید دوره ماموریت خود در افغانستان باز نمودند.

واشنگتن‌‌پست: فعالیت‌های هسته‌ای پاکستان در بحبوحه مذاکرات صلح ادامه دارد

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نوشت: همزمان با ادامه تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات کابل و طالبان، پاکستان برنامه هسته‌ای خود را اجرا می‌کند.

در این گزارش آمده است: بمباران این بیمارستان درست زمانی اتفاق می‌افتد که ایالات متحده، مشغول بررسی برخی گزینه‌های دیپلماتیک برای کاهش خشونت در افغانستان و احتمالاً جلوگیری از خطرات همسایه‌ هسته‌ای‌ خود یعنی پاکستان است.(جزئیات بیشتر)

فرانس 24: ارتش افغانستان و عراق تحت آموزش آمریکا ناکارآمد هستند

کارشناس مسائل بین الملل شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار بر ناکارآمدی ارتش‌های افغانستان و عراق که به دست نیروهای آمریکایی آموزش دیده‌اند تأکید کرد.

سی.ان.ان: فساد گسترده دولتی علت تجدید حیات طالبان

سی.ان.ان گزارش داد: کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان، دلیل تجدید حیات طالبان را فساد گسترده در این کشور می‌‌دانند.(جزئیات بیشتر)

وال‌استریت ژورنال: مناطق شمالی افغانستان،جبهه اصلی نبرد طالبان

وال‌استریت ژورنال نوشت: شمال افغانستان که زمانی آرام بود، اکنون به دنبال بهره‌برداری طالبان از نبود نیروهای آمریکایی و نارضایتی مردم از حکومت غنی به خط مقدم جنگ کنونی تبدیل شده است.

بنابر این گزارش، آماده نبودن نیروهای امنیتی افغانستان عامل عمده‏ تصرف قندوز به شمار می‌رفت چرا که اکثر آنها با نزدیک شدن طالبان از مرکز ولایت فرار کردند.(جزئیات بیشتر)

شینهوا: اسلواکی تکنسین‌های هوایی افغانستان را آموزش می‌دهد

شینهوا نوشت: سربازان اسلواکی در افغانستان تحت برنامه «حمایت قاطع» ناتو، به آموزش کارکنان فنی نیروی هوایی این کشور خواهند پرداخت.

بنابر این گزارش، دولت اسلواکی اعلام کرده که سربازان این کشور موظف هستند به نیروهای هوایی افغانستان چگونگی هدایت و کنترل هواپیمای می-17 را آموزش دهند.(جزئیات بیشتر)

اسکای‌نیوز: 5 هزار تفنگدار آمریکایی در افغانستان باقی می‌ماند

شبکه اسکای نیوز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد: اوباما به زودی باقی ماندن 5 هزار و 500 نیروی نظامی آمریکایی را بعد از سال 2016 در افغانستان، اعلام خواهد کرد.(جزئیات بیشتر)

دویچه‌وله: چه کسانی در شمال افغانستان می‌جنگند؟

دویچه‌وله نوشت: گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که در کنار گروه طالبان، تعدادی از تندروهای آسیای مرکزی و پاکستان در شمال افغانستان می‌جنگند.

در این گزارش آمده است: با وجود عقب‌نشینی گروه طالبان از «قندوز» اینبار افراط‌گرایان در بخش‌های شمال افغانستان جبهه‌های جنگی گشوده‌اند که هرگز سنگر مستحکم آن‌ها نبوده است.

نیویورک تایمز:ترس از طالبان زنان را به فرار از قندوز وادار کرده بود

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: اقدامات جنبش طالبان در افغانستان بویژه خصومت علیه زنان و مجبور کردن آنها به فرار از شهر قندوز می تواند پیامدهای زیانبار دراز مدت به همراه داشته باشد.

نیویورک تایمز در گزارشی به قلم «آلیسا روبین» نوشت : طالبان در یک مبارزه هدفمند زنانی را که فعالیت‌های اجتماعی داشتند مورد آزار قرار داد، یک دبیرستان را غارت و دفاتر بسیاری از سازمان‌هایی را که از حقوق زنان در قندوز دفاع می کردند، تخریب کرد.

فرانس24: اوضاع افغانستان اوباما را ناگزیر به تغییر رویه کرده است

شبکه تلویزیونی فرانس 24 گزارش داد: «باراک اوباما» به دلیل اقدامات اخیر طالبان به تعلیق روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تصمیم گرفت.

یو اس ای تودی: تمدید حضور نظامیان آمریکا در افغانستان نشانه ناکامی اوباما

یو ‌اس تودی نوشت: تصمیم «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا برای به تأخیر انداختن روند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان سبب طولانی تر شدن حضور آمریکا در یک درگیری خطرناک شده‌است؛ این در حالی است که پیروزی بر شورشیان مصمم در این کشور امری مبهم است.(جزئیات بیشتر)

داون: یک فرمانده پاکستانی جنگ قندوز را هدایت می‌کرد

تریبون به نقل از آسوشیتد پرس ادعا کرده‌است که پیش از حمله هوایی نیروهای آمریکایی به بیمارستان قندوز، این بیمارستان به پایگاه جذب طالبان تبدیل شده بوده و یک فرمانده پاکستانی جنگ قندوز را از آنجا هدایت می‌کرده است.(جزئیات بیشتر)

اسپوتنیک: تمدید حضور آمریکا در افغانستان، شکست محض سیاست واشنگتن

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه روز جمعه طی بیانیه‌ای به باقی ماندن 5500 نظامی آمریکایی در افغانستان و تغییر نظر باراک اوباما در قبال جنگ افغانستان واکنش نشان داد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده‌ است که تعلیق خروج نظامیان آمریکا از افغانستان نشانه‌ای از شکست محض کمپین واشنگتن در این کشور است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول