اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور فنی و مدرس دانشگاه اصفهان:

تغذیه ناکافی موجب بروز استرس و بیماری در زنبور عسل می‌شود

مشاور فنی و مدرس دانشگاه اصفهان گفت: تغذیه ناکافی موجب بروز استرس و بیماری در زنبور عسل می‌شود.

تغذیه ناکافی موجب بروز استرس و بیماری در زنبور عسل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس در قزوین علی بهجتیان در همایش ظهر امروز تغذیه زنبور عسل اظهار کرد: تغذیه ناکافی و نامناسب موجب ایجاد و افزایش استرس و زمینه بروز بیماری در کندوهای زنبور عسل می‌شود.

وی با بیان اینکه توجه زنبورداران به تغذیه صحیح زنبور عسل برای ارتقای فعالیت‌های کمی و کیفی فعالان این عرصه لازم است،‌ افزود: تکمیل مواد موجود در خوراک برای پاسخگویی به مجموع نیازهای غذایی زنبور عسل هدف تغذیه تکمیلی است.

مشاور فنی و مدرس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: امروزه علاوه بر خوراکی‌های طبیعی برای تکمیل سهمیه غذایی به زنبورها از مواد مصنوعی افزودنی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه نیز استفاده می‌کنیم.

بهجتیان با اشاره به امور مختلفی که در رشد و افزایش فعالیت زنبورها مؤثر هستند، تصریح کرد: نژاد، کیفیت بهداشت، تغذیه و مدیریت چهار عامل اصلی و برجسته در افزایش کمی و کیفی زنبور عسل محسوب می‌شود.

وی کربوهیدارت‌ها، پروتئین ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی را انواع مکمل‌های غذایی در نیازهای حیاتی زنبور عسل دانست که برای بهبود فعالیت زنبورداران و افزایش بازدهی کندوهای زنبور عسل لازم است.

مشاور فنی و مدرس دانشگاه اصفهان یادآور شد: یکی از مشکلات تعیین نیازهای زنبور عسل را ماندگاری و میزان جمعیت کندوی زنبور عسل است و مدت عمر زنبور عسل از تغذیه و فعالیت زنبورداران اثر می‌پذیرد.

بهجتیان خاطرنشان کرد: کندوهایی که از سهمیه‌های غذایی غنی شده با اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و مواد معدنی تغذیه شده‌اند کمتر دچار بیماری باکتریایی و نوزما می‌شوند.

وی گفت: زنبورهایی که در فصل زمستان زنده می‌مانند نسبت به آن‌هایی که در مدت یاد شده می‌میرند از ذخایر بیشتر چربی، گلوکز وگلیکوژن برخوردارند و جسم آن زنبورها نیز بزرگتر شده است.

بهجتیان مطرح کرد: مطابق تحقیقات صورت گرفته در دسترس بودن مواد غذایی در یک کندو حتی روی نسبت جنسی تخم‌های گذاشته شده از سوی ملکه در فصل تولید مثل نیز تأثیر دارد.

مشاور فنی و مدرس دانشگاه اصفهان تأکید کرد: زنبورداران لازم است با ارتقای برنامه‌های خود و استفاده از دانش روز علاوه بر تولید محصولات با کیفیت‌تر زمینه ایجاد رقابت و حضور چشم‌گیرتر در بازارهای مصرف را فراهم کنند، همچنین تولید هرچه مطلوب‌تر محصولات از سوی زنبورداران باعث گرایش بیش از پیش مردم به این ماده ارزشمند می‌شود.

یادآور می‌شود، در پایان این همایش زنبورداران مسائل و مشکلات خود را در خصوص تغذیه زنبور عسل مطرح و با حضور اساتید برجسته رشته زنبورداری، پاسخ‌های کارشناسی به آن‌ها ارائه شد.

گفتنی است، معاونان، مدیران، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قزوین و زنبورداران مطرح استان در همایش تغذیه زنبور عسل حضور داشتند.

انتهای پیام/77009/ت40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول