اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

با استفاده از ظرفیت OIC و جنبش عدم تعهد

انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان خواستار پیگیری مجدانه دولت درباره فجایع حج امسال شد

انجمن روزنامه نگاران مسلمان در پی فاجعه خونین منا بیانیه ای صادر نمود و ضمن دعوت از دولت جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری مجدانه این حادثه غیرطبیعی، آمادگی کامل اعضای حقوقی و قضایی و رسانه ای خود را برای کمک به مسئولان امر اعلام کرد.

انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان خواستار پیگیری مجدانه دولت درباره فجایع حج امسال شد

به گزارش خبرگزاری فارس، انجمن روزنامه نگاران مسلمان در پی حادثه خونین منا که به جان باختن بیش از 3000 زایر خانه خدا از جمله شمار زیادی از هم وطنان ایرانی انجامید با صدور بیانیه ای تحلیلی ضمن تشریح ابعاد این حادثه از دولت جمهوری اسلامی ایران خواست این حادثه را طبیعی تلقی نکند و نسبت به روشن شدن زوایای آن از همه توان خود استفاده کند.

متن این بیانیه که توسط روابط عمومی این انجمن صادر شده و نسخه ای از آن در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفت، به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

«... وَمَن یَخْرُجْ مِن بَیْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللّهِ وَکَانَ اللّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا»؛ و هر کس با هدف مهاجرت در راه خدا و پیامبر او از خانه‏اش به درآید سپس مرگش دررسد پاداش او قطعا بر خداست و خدا آمرزنده مهربان است. (نساء : 100)

بی مبالاتی و احیاناً دسیسه هایی که منجر به حوادث زنجیره ای امسال در مکه مکرمه گردید، مصائب مکرری را برای امت اسلام، به ویژه ملت عزیز ایران اسلامی پدید آورده است. انجمن روزنامه نگاران مسلمان، ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت صاحب الامر (عج) و ولی امر مسلمین جهان حضرت ایت الله خامنه ای (مدظله العالی) و نیز ملت مسلمان ایران به خصوص خانواده های داغدار این حوادث، لازم می داند موارد زیر را به نمایندگی از اصحاب قلم و رسانه اعلام نماید؛

یکم: این حوادث نشان داد، رژیم آل سعود عقب مانده تر از عصر جاهلیت و فاقد حداقل تعهد برای مهمان نوازی است. در حالی که اعراب ماقبل اسلام، با وجود سنت های ناپسند، تکریم مهمان و مهمان داری در حد جان سپاری را به عنوان سنتی نیکو از خود به عصر تمدن اسلامی، به یادگار آوردند، آل سعود نشان داد که در قرن پانزدهم از ظهور حضرت رحمت للعالمین، هیچ ارزشی  برای ضیوف الرحمان قائل نیست.

دوم: امپراطوری رسانه ای استکباری- صهیونیستی، با شعار ظاهری «اصرار بر حقوق بشر» حتی به اعدام یک جاسوس یا قاچاقچی مواد مخدر، علیه ایران به اعتراض هماهنگ اقدام می کند. اما متأسفانه طی روزهای نخست واقعه منا، از کنار این حادثه به سادگی می گذرد و مانند همیشه ضمن دفاع از دولت غیردموکراتیک آل سعود، به توجیه حادثه می پردازد. گویا بوی نفت، آن قدر این رسانه ها را سرمست کرده است، که در قبال کشته شدن چند ده هزار نفر از ابنای بشر، هم حقوق بشر را فراموش کرده اند و هم دمکراسی و حقوق مدنی را.

سوم: انجمن روزنامه نگاران مسلمان، همه اصحاب رسانه را فرامی‌خواند ضمن کمک گرفتن از صاحب نظران مسائل حقوقی، بین المللی برای تحلیل و ارزیابی این حادثه مصیبت بار، مراقبت کنند؛ گرفتار دام های فریبنده امپراطوری رسانه ای استکباری- صهیونیستی نشوند. کشاندن خط خبری-تحلیلی این حادثه به اختلاف عرب-عجم و نادیده گرفتن صدها کشته غیر ایرانی، به فراموشی سپردن وابستگی رژیم آل سعود به آمریکا و رژیم صهیونیستی از این دام ها است که به خوبی مشهود است. صاحب نظران ژرف اندیش می دانند که آل سعود یک رژیم سفاک متکی به رژیم های مدعی لیبرال دموکراسی است که برای کرامت و حیات انسان ها کمترین ارزشی قائل نیست. دولت ریاض با حمایت مداوم آمریکا، انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی و... بی محابا مستقیم و یا با حمایت از گروهک های تکفیری یک روز به سرکوب و مهار حرکت های آزادی خواهانه مردم مظلوم عربستان، عراق، یمن، بحرین، فلسطین و ... مشغول است و یک روز، به انهدام شعائر و مظاهر اسلامی و کشتار حجاج بیت الله الحرام.

چهارم: انجمن روزنامه نگاران مسلمان و اصحاب رسانه و فرهنگ در ایران اسلامی از دولت محترم جمهوری اسلامی تقاضا دارد؛ با اهتمامی ویژه به حوادث و رخدادهای حج امسال بپردازد. دفاع از حقوق شهروندی از وظایف اولیه هر دولتی است. به طریق اولی، دولت باید به طور جدی پیگیر حقوق شهروندانی شریف و مومن باشد که از مبادی رسمی، به طرق قانونی، به عنوان مهمان در سرزمین وحی حضور یافته اند.

پنجم: امروز دولت جمهوری اسلامی ظرفیت های بین المللی خوبی مانند حضور فعال در سازمان ملل متحد، سازمان همکاری های اسلامی(OIC)، جنبش عدم تعهد و... در اختیار دارد که باید به نحو احسن از این ظرفیت ها در جهت استیفای حقوق ملت ایران و نیز حجاج شهید و مظلوم دیگر ملل مسلمان استفاده کند.

ششم: زمزمه های متعددی از احتمال عمدی بودن و هدفمند بودن این حوادث  به گوش می رسد که قابل بررسی است. انجمن روزنامه نگاران مسلمان ضمن عرض تسلیت دوباره به پیشگاه ملت ایران خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب است  از میان کشورهایی که شهروندان خود را از این حادثه از دست داده اند و  از دولت جمهوری اسلامی ایران می خواهد تمهیدات لازم برای این امر را اتخاذ کند. این انجمن همچنین آمادگی خود را جهت معرفی روزنامه نگاران با تجربه حقوقی- قضائی و مسلط به زبان عربی و انگلیسی جهت مشارکت در این کمیته حقیقت یاب را اعلام می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول