اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ایران در روزنامه‌های عربستانی

از رابطه تهران و مسکو تا پول‌های لابی اسرائیلی برای شکست توافق هسته‌ای ایران

چند روزنامه مهم عربستان در شماره روز سه شنبه (امروز) خود به جایگاه منطقه‌ای و بین المللی ایران پرداخته‌ و پرونده بحران سوریه، توافق هسته‌ای ایران و روابط تهران و مسکو را بررسی کرده‌اند.

از رابطه تهران و مسکو تا پول‌های لابی اسرائیلی برای شکست توافق هسته‌ای ایران

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه‌های عربستانی روز سه شنبه (امروز) به بررسی نقش ایران در منطقه و روابط این کشور با روسیه و جایگاه تهران در پرونده سوریه و تلاش اسرائیل برای شکست توافق هسته‌ای ایران پرداخته‌اند.

«روابط محتاطانه، همپیمانان ضرورت را متمایز می‌کند»

روزنامه عربستانی «العرب»، چاپ لندن در یکی از گزارش‌های اصلی خود با عنوان «روابط محتاطانه، همپیمانان ضرورت را متمایز می‌کند» به رابطه ایران و روسیه پرداخته است.

این روزنامه در گزارش خود معتقد است که نمی‌توان همکاری ایران در زمینه پرونده‌های مختلف از جمله پرونده هسته‌ای را پیمانی استراتژیک توصیف کرد و با وجود اینکه دو کشور بر میز همکاری‌های سیاسی، نظامی و اقتصادی مشترکی می‌نشینند اما پیمان مشترک آنها بیشتر در پی شرایط و ضرورت زمانی شکل گرفته است.

العرب گزارش داد که چهار قرن دشمنی تاریخی میان ایران و روسیه و اختلافات ایدئولوژیک نمی‌تواند خالق روابط استراتژیک میان دو کشور شود؛ همکاری تهران و مسکو همکاری ویژه و منحصر به فرد در روابط بین المللی به شمار می‌آید.

به عقیده نویسنده این گزارش ایالات متحده عامل اصلی شکل گیری پیمان مسکو-تهران است که به نظر می‌رسد تا زمانی که ایران و روسیه در تلاش برای محصور کردن نقش واشنگتن در منطقه باشند این همپیمانی ادامه پیدا خواهد کرد.

 

«بحران سوریه و تناقض‌های ایران و روسیه»

روزنامه «الشرق الاوسط» در دیدگاه روزانه خود با گزارشی تحت عنوان «بحران سوریه و تناقض‌های ایران و روسیه» معتقد است که ایران و روسیه در زمینه آینده سوریه دیدگاه‌های متفاوتی دارند اما این مسأله به دوری دو کشور منجر نشده است.

این روزنامه معتقد است که موضع آمریکا در قبال مسائل سیاسی خاورمیانه و دور شدن از چند پرونده مهم و حساس منطقه باعث شده تهران و مسکو جای خالی واشنگتن را در این پرونده‌ها پر کنند.

نویسنده این روزنامه معتقد است که هماهنگی فعلی ایران و روسیه در پرونده سوریه همیشگی نیست و هنگامی که منافع دو کشور به میان می‌آید ایران و روسیه از یکدیگر جدا خواهند شد.

 

«پول‌های لابی اسرائیلی برای شکست توافق هسته‌ای ایران»

 

روزنامه «الحیات» اما مسئله دیگری را مد نظر قرار داده و در یکی از مقاله‌های روزانه خود به مسأله حمایت از توافق هسته‌ای و تحرکات اسرائیل برای برهم زدن آن پرداخته است.

جهاد الخازن نویسنده این مقاله ضمن تأکید بر اینکه اگر پروژه خاورمیانه بدون سلاح کشتار جمعی به موفقیت نیانجامید همه کشورهای عربی نیز باید به سلاح اتمی دست پیدا کنند اعلام می‌کند در حالی که کنگره آمریکا این ماه در تعطیلات به سر می‌برد اسرائیل و لابی این رژیم دست به کار شده تا با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای توافق حاصل شده میان ایران و 1+5 بر سر پرونده هسته‌ای تهران را بر هم بزند.

این نویسنده با اشاره به 300 کلاهک هسته‌ای اسرائیل در برابر این مسأله که ایران هیچ بمب اتمی ندارد و با غنی سازی 20 درصدی اورانیوم نیز نمی‌تواند به سلاح اتمی دست پیدا کند اعلام می‌کند که لابی اسرائیل 20 میلیون دلار برای شکست توافق هسته‌ای در نظر گرفته است.

این نویسنده با اشاره به تلاش‌های لابی صهیونیستی برای شکست توافق هسته‌ای و با اشاره به جرائم جنگی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل علیه اعراب تلاش می‌کند این دیدگاه را به مخاطب خود منتقل کند که اسرائیل با این قدرت مالی و نفوذ سیاسی در بدنه سیاست آمریکا از ایران برای کشورهای عربی خطرناک تر است.

 

«نمی‌توان به ایران اطمینان داشت»

 

روزنامه «المدینه» عربستان نیز با اشاره به ادعاهایی که اخیرا درباره بازداشت یک گروه وابسته به حزب الله در کویت مطرح شده مدعی است که نمی‌توان این مسأله را بدون در نظر گرفتن نقش ایران در سوریه، لبنان، یمن، عراق و بحرین بررسی کرد.

این روزنامه با متهم کردن ایران به حمایت از گروه‌هایی که تروریستی توصیف کرده مدعی است که اقدامات ایران در خاورمیانه به برهم زدن امنیت این منطقه منجر شده است.

المدینه با ربط دادن سفر اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به کویت و انتشار ادعاهای کشف گروهک وابسته به حزب الله در این کشور ادعا می‌کند که نمی‌توان به ایران به عنوان یک کشور همسایه اطمینان داشت و به هیچ وجهی نمی‌توان ایران را کشوری دانست که به همسایگان خود احترام می‌گذارد و در امور داخلی این کشورها دخالت نمی‌کند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول