اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل:

مجوز 37 منطقه نمونه گردشگری غیرکارشناسی صادر شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: مجوز راه‌اندازی و فعالیت 37 منطقه نمونه گردشگری در دولت گذشته نابجا، غیرمنطقی و غیرکارشناسی صادر شده و ما در تلاش هستیم پایش حقیقی در این زمینه انجام شود.

مجوز 37 منطقه نمونه گردشگری غیرکارشناسی صادر شده است
کریم حاجی‌‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: بر اساس برنامه چهارم و پنجم توسعه و با هدف توانمندسازی حوزه گردشگری در مجموع قرار بود در کشور 142 منطقه نمونه گردشگری پیش‌بینی شده و راه‌اندازی شود که این مناطق در چهار سطح بین‌المللی، ملی، استانی و منطقه‌ای قرار بود در مساحت 30 تا 400 هکتار اجرایی و عملیاتی شود.

وی افزود: برخلاف این ضوابط و مقرراتی که در راه‌اندازی این مناطق قرار بود حاکم شود دولت گذشته در هشت سال بیش از یک‌هزار و 169 منطقه نمونه گردشگری را بیشتر با وعده‌های نابجا در سفرهای هیئت‌های دولت به استان‌ها به تصویب رساند در حالی که روی این مناطق هیچگونه مطالعه، طراحی و هدف‌گذاری خاص انجام نشده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل یادآور شد: قرار بود برای راه‌اندازی این مناطق طرح‌های جامع و تفصیلی در کارگروه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفته و بعد از بررسی‌های کارشناسی و سیر مراحل مختلف در دولت به تصویب برسد که در دولت نهم و دهم این کار وارونه اتفاق افتاده است به طوری که ابتدا دولت مجوز داده و سپس راهکارهای مطالعاتی و کارشناسی و مکان‌یابی و جانمایی آن به غلط و به صورت عجولانه انجام شده است.

حاجی‌زاده بیان کرد: اگر همان تعداد 142 منطقه نمونه گردشگری به تصویب رسیده و عملیات اجرایی آن در استان‌ها انجام می‌شد در هر استان به تعداد محدود 4 تا 5 مورد منطقه نمونه گردشگری اجرایی و عملیاتی می‌‌شد که امکان مدیریت مطلوب آن نیز وجود داشت اما به دلیل سیاست‌گذاری‌های غلط در دولت گذشته استان اردبیل بدون هدف و به شکل نابجا صاحب 37 منطقه نمونه گردشگری شده که حتی تعدادی از آنها به عنوان نمونه منطقه گردشگری رود ارس به دلیل واقع شدن در منطقه مرزی حتی با مشکل تردد روزانه در آن مکان روبه‌رو هستیم چه برسد به اینکه بخواهیم سرمایه‌گذار به این منطقه دعوت کنیم.

این مسئول با بیان اینکه فرایند قانونی در صدور مجوز برای این مناطق به شکل وارونه و برعکس اتفاق افتاده است، گفت: در حالی که منطقه نمونه گردشگری در تمام دنیا از یک فرایند معمول و مشخص همچون شناسایی مکان، مطالعات و طرح‌های توسعه‌ای، فراخوان جذب سرمایه‌گذار، تثبیت اولیه در کار گروه‌های استانی و سپس هیئت دولت تبعیت می‌کند این فرایند به هیچ‌وجه در مناطق نمونه مصوب استان شکل عملیاتی به خود نگرفته است و دولت گذشته بدون هیچگونه اعمال نظر کارشناسی مجوز راه‌اندازی هزار و 169 منطقه نمونه را صادر کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: ما در استان اردبیل تلاش می‌کنیم تا یک پایش حقیقی را در این زمینه انجام دهیم و با لغو مجوز مناطق نمونه گردشگری که مکان‌یابی درست و شرایط ایده‌آل نداشتند بیش از هر زمان دیگر به معرفی مناطق نمونه گردشگری واقعی کمک کنیم.

حاجی‌زاده ادامه داد: تصویب اولیه این مناطق حتی در برخی از مناطق استان نیز به افزایش قیمت زمین اطراف این منطقه نمونه گردشگری منجر شده به طوری که قطعا با لغو مجوزها امکان پایین آمدن قیمت نیز در این مناطق نیز وجود دارد.

وی گفت: در سال آینده قطعاً بخش عمده‌ای از این مناطق مجوزشان لغو شده و امکان پایش مجدد فراهم می‌آید به طوری که ما قصد داریم تعداد محدودی از این مناطق را که امکان سرمایه‌گذاری در آنها وجود دارد حفظ کنیم.

این مسئول در پایان افزود: در حال حاضر نیز تنها هفت منطقه نمونه گردشگری در استان فعال هستند و تلاش می‌کنیم تا ورود بخش خصوصی این مناطق بسیار فعال‌تر از این عمل کنند.

انتهای پیام/62001/ر30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول