اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

گفت‌وگوی فارس با هادی سیاری

حافظ قرآنی که تبلیغ را جایگزین مسابقه کرده است

هادی سیاری حافظ کل قرآنی است که با وجود توانمندی برای شرکت در مسابقه و کسب مقام وقت خود را صرف تبلیغ و آموزش قرآن کریم کرده و هیچ‌گاه در مسابقات شرکت نکرده است.

حافظ قرآنی که تبلیغ را جایگزین مسابقه کرده است

خبرگزاری فارس- مهدی احمدی: حجت‌الاسلام هادی سیاری حافظ کل قرآن کریم و مدیر مؤسسه بیت‌الاحزان شعبه قم است که با مهاجرت به این شهر به ادامه تحصیل پرداخته و در کنار آن در امر تربیت حافظان قرآن هم برنامه‌های موفقی اجرا کرده است.

وی در سال 1382 موفق به حفظ کل قرآن کریم شد اما با وجود توانایی بالا در ارائه محفوظات هیچ‌گاه در مسابقات قرآن شرکت نکرد و همواره به دنبال تبلیغ این کتاب آسمانی و آموزش جوانان و نوجوان بود.

برای آشنایی بیشتر با این حافظ کل قرآن و فعالیت‌های مؤسسه بیت‌الاحزان قم دقایقی را با وی به گفت‌وگو نشستیم.

خود را معرفی کنید؟

هادی سیاری هستم متولد 1360 در زاهد شهر فسا از توابع استان فارس، همچنین تا سطح عالی حوزه علمیه درس خوانده‌ام و اکنون هم مشغول تحصیل هستم.

حفظ قرآن را از چه زمانی و چگونه آغاز کردید؟

حفظ قرآن را از سال 1382 با حضور در مدرسه شبانه‌روزی امام ‌«حسن‌مجتبی(ع)» که در استهبان دایر است آغاز کردم و در یک سال موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم.

به منظور ادامه تحصیل به قم مهاجرت کردم

چرا به قم مهاجرت کردید؟

در سال 1381 در حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام شهر استهبان مشغول تحصیل بودم که تصمیم به حفظ قرآن گرفتم. هنگامی که موفق به حفظ کل قرآن شدم به پایه چهار حوزه ارتقا یافتم، زیرا حوزه برای حافظان قرآن مشوق‌هایی در نظر گرفته‌اند، من هم پس از ارتقا به پایه 4 به منظور ادامه تحصیل سال 1384 به قم مهاجرت کردم.

کار در شعبه قم را از چه زمانی آغاز کردید؟

یک سال پس از مهاجرت به شهر مقدس قم از سوی مسئولان پیشنهاد کار در این شهر به من شد و از سال 1385 تاکنون در این شعبه از مؤسسه فعالیت می‌کنم.

هیچ‌گاه در مسابقات قرآن شرکت نکردم

تاکنون چه عناوینی در مسابقات کسب‌ کرده‌اید؟

هدف من از حفظ قرآن شرکت در مسابقات و کسب عنوان نبوده و هیچ‌گاه در مسابقات مختلف شرکت نکرده‌ام زیرا همواره به دنبال تبلیغ و آموزش این کتاب آسمانی بودم و زمانی برای شرکت در مسابقات نداشتم، البته چندبار در آزمون‌ها و مسابقات خود مؤسسه شرکت کردم و همیشه اول شده‌ام.

تربیت 8 حافظ قرآن در بیت‌الاحزان قم

مؤسسه بیت‌الاحزان قم چند قرآن‌آموز دارد؟

فضایی که ما در اینجا در اختیار داریم، بسیار کوچک است و ظرفیت بالایی ندارد، البته چندی پیش با پیشنهاد یکی از دوستان 2 کلاس در شهرک پردیسان قم برگزار می‌کنیم که با احتساب این دو کلاس در مجموع حدود 80 قرآن‌آموز داریم، در ضمن شعبه مؤسسه بیت‌الاحزان قم تا حدود یک سال پیش فعالیت آموزشی چندانی نداشت و ما کار‌هایی چون برگزاری دوره‌های مدیریتی و چاپ و نشر کتب را انجام می‌دادیم اما با این حال در این مدت کوتاه موفق به تربیت 8 حافظ کل قرآن شده‌ایم.

مؤسسه چند مربی دارد؟

مؤسسه ما یک مدرس آقا و 5 مدرس خانم دارد که خانم حمیده کریمیان که یکی از حافظان معلول قرآن کریم است هم در این شعبه مشغول فعالیت است.

برگزاری دوره حفظ تلفنی در مؤسسه بیت‌الاحزان قم

یکی از کارهایی که اخیراً شعبه شما آغاز کرده است برگزاری دوره‌های آموزش تلفنی حفظ قرآن کریم است؛ کمی درباره این برنامه توضیح دهید.

یکی از مشکلات ما محدودیت مکان است در حالی که بسیاری از افراد متقاضی حفظ قرآن هستند، همچنین علاقه‌مندانی هم وجود دارند که به دلیل دوری مسافت و کار توان حضور در کلاس را ندارند، از این رو تصمیم به برگزاری دوره‌های حفظ غیرحضوری برای این افراد گرفتیم. عنوان این طرح، حفظ قرآن از شما پیگیری از ماست که طی آن افراد پس از نام‌نویسی در یک دوره توجیهی یک روزه شرکت می‌کنند و روش‌های آموزش غیرحضوری را فرامی‌گیرند.

پس از آن مربیان ما هر روز طی تماس با آنان برنامه روزانه آنها را تعیین و محفوظات روز قبل را هم از آنان سؤال می‌کنند، همچنین در پایان هر ماه یک کارنامه برای قرآن‌آموزان صادر و به آنان تحویل می‌شود.

برای این افراد، آزمون هم برگزار می‌کنید؟

بله؛ آزمون این افراد حضوری است؛ یعنی پس از پایان هر جزء قرآن‌آموزان با حضور در مؤسسه به صورت حضوری امتحان می‌دهند و در صورت قبولی، جزء بعد را آغاز می‌کنند.

اساتید مؤسسه همه قرآن‌آموز بیت‌الاحزان هستند 

اساتید مؤسسه از قرآن‌آموزان بیت‌الاحزان هستند؟

یکی از برنامه‌های مؤسسه بیت‌الاحزان به کارگیری حافظان قرآنی است که در این مؤسسه موفق به حفظ شده‌اند، از این رو اغلب شعب از قرآن‌آموزان مؤسسه استفاده می‌کنند و همه مربیان ما هم قرآن‌آموزان خود مؤسسه هستند.

برگزاری دوره‌های سیار حفظ در استان‌های مختلف

برنامه‌های قرآنی دیگر شما چیست؟

یکی از برنامه‌های دیگر ما برگزاری طرح «رحلة» است که طی آن به صورت گردشی در شهرهای مختلف دوره‌های حفظ 5 جزء قرآن برگزار می‌کنیم. این دوره‌ها به صورت دو ماهه در شهرهای مختلف برگزار می‌شود که اولین دوره آن در مشهد مقدس برگزار شد و طی آن حدود 120 نفر در دوره‌ها شرکت کردند که از این افراد حدود 90 نفر موفق به حفظ پنج جزء قرآن کریم شدند، همچنین برخی از این افراد حفظ را ادامه داده‌اند و تعدادی از آنان 15 جزء قرآن را حفظ کرده‌اند. دوره دوم طرح در شهر تبریز با حضور حدود 35 نفر برگزار شد.

امسال هم یک دوره در ملایر برگزار کردیم، اما با توجه به مشکلات مالی و عدم تحقق وعده مسئولان پس از پایان 4 جزء دوره را نیمه‌کاره تمام کردیم، زیرا این دوره‌ها شبانه‌روزی است و هزینه بالایی دارد، البته در ابتدای کار مسئولان ملایر وعده همکاری دادند، اما هیچ کمکی به ما نشد، از این رو به دلیل مشکلات مالی دوره نیمه کاره رها شد.

مردم برای تربیت روح فرزندانشان هزینه کنند

در پایان حرفی دارید؟

در پایان به مردم کشورم توصیه می‌کنم که دین اسلام رایگان به دست نیامده، از این رو باید برای آن هزینه کرد. متأسفانه بودجه‌های قرآنی در کشور ما بسیار کم و محدود است و ضروری است خانواده‌ها برای سلامت روح فرزندان خود هزینه کنند همانگونه که برای جسم آنان هزینه می‌کنند. از مسئولان هم تقاضا می‌کنم کمی فعالیت‌های قرآنی و مذهبی را دریابند و به آنان بها دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) سال 1376 با همت حجت‌الاسلام «علیرضا شاهسونی» راه‌اندازی شد. این مؤسسه کار خود را از شهرستان استهبان از توابع استان فارس آغاز کرد و طی این سال‌‌ها شعب مؤسسه در سراسر کشور گسترش یافته است تا جایی که این مؤسسه هم‌اکنون بیش از 120 شعبه در سراسر کشور دارد، همچنین بیت‌الاحزان تاکنون بیش از 850 حافظ کل قران تربیت کرده است.

انتهای پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول