اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خبر داد

درخواست چند کشور خارجی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای توسط ایران

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان انرژی اتمی از پیشنهاد چند کشور خارجی برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای به ایران خبر داد و گفت: ما توانایی طراحی و ساخت راکتورهای استخری تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را داریم.

درخواست چند کشور خارجی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای توسط ایران

فریدون عباسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بوشهر اظهار داشت: راکتورهای استخری شبیه راکتور تهران است که در حال حاضر توان پنج مگاوات دارد و در نظر داریم راکتوری مشابه آن تا ظرفیت 10 مگاوات را در داخل کشور بسازیم.

وی با بیان اینکه این کار را با هماهنگی آژانس انرژی اتمی انجام می‌دهیم افزود: بازرسان آژانس بر مراحل طراحی، مکان راکتور و مراحل مختلف ساخت نظارت خواهند داشت و در این زمینه بدون هماهنگی با آژانس کاری انجام نمی‌دهیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: توانایی طراحی و ساخت راکتور استخری را در کشور داریم چرا که گلوگاه آن تولید سوخت‌های صفحه‌ای بوده که تاکنون مجتمع‌های سوخت را در حال تولید داریم.

عباسی عنوان کرد: برای بودجه این پروژه برای طراحی آن درخواست بودجه را به مجلس دادیم و وقتی مجلس جلسات خود را برگزار کرد و بودجه مصوب شد آن موقع می‌توانیم عنوان کنیم که جزو برنامه‌های قطعی ماست.

* پیشنهاد چند کشور خارجی برای ساخت نیروگاه توسط ایران

وی گفت: پیشنهاداتی از طرف‌های خارجی برای ساخت نیروگاه داریم و به درخواست خود آن‌ها نام این کشورها را رسانه‌ای نمی‌کنیم و مذاکرات آن در حال انجام است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: با توجه به اینکه پیمانکار روس نیروگاه اتمی بوشهر در سال‌های اخیر به خوبی کار کرده و عزمی در آن‌ها برای کار وجود دارد که نیروگاه بوشهر را با کیفیت خود به نتیجه برسانند مایل هستیم تا ساخت چند نیروگاه را با آن‌ها ادامه بدهیم.

عباسی ابراز داشت: در استان بوشهر ظرفیت ساخت 4 نیروگاه برق را داریم، اما در سایر استان‌ها نیز مناطقی را شناسایی کردیم و مراحل قطعی شدن کار را طی می‌کنند و در حال مذاکرات هستیم، اگر مسائل حل شود این پروژه‌ها را به عنوان خواستگاه‌های نیروگاهی به آژانس اعلام می‌کنیم.

* نیروگاه بوشهر به 75 درصد قدرت خود رسید

وی با بیان اینکه نیروگاه بوشهر هم‌اکنون به 75 درصد ظرفیت تولیدی خود رسیده خاطر نشان کرد: آزمایشات این مرحله باید تکمیل شود و امیدواریم آزمایشات تا آخر فروردین تکمیل شود که در اردیبهشت ماه به سمت هزار مگاوات برق برویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: به سمت هزار مگاوات برق برویم به این معنی نیست که در اردیبهشت ماه به هزار مگاوات می‌رسیم، یعنی شرایط نیروگاه را آماده کنیم که به صورت مرحله‌ای قدرت را افزایش بدهیم، ممکن است در زمانی مجبور شویم قدرت را کاهش داده و آزمایشات را تکمیل و یا بازبینی در مسیرهای ساخت نیروگاه داشته باشیم.

عباسی متذکر شد: وقتی به هزار مگاوات برسیم روی آن توقف می‌کنیم و آزمایشات مربوط به هزار مگاوات را انجام می‌دهیم و اگر قطعی شد و نظام ایمنی هم آزمایشات را تائید کرد که هزار مگاوات را در حالت ایمن دریافت می‌کنیم و به شبکه متصل هستیم و در مدت مقرر در این توان می‌توانیم باقی بمانیم به عنوان رسیدن به هزار مگاوات تعریف می‌کنیم.

این مسئول در پایان اذعان داشت: اگر تمام شرایط خوب باشد اواخر اردیبهشت ماه به هزار مگاوات نزدیک می‌شویم.

انتهای پیام/ن10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول