اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  پنجره تربیت

اینجا جامعه در سیاستگذاری نظام تربیت مشارکت می کند.

بسته سیاستی سیاستهای هم افزائی اجتماعی در تحول راهبردی نظام تربیت، در یک فرایند اجتماعی مستمر تدوین، و به درخواست ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، به صورت اجتماعی هم در حال پالایش است. این سیاستها، یک تحول نهادی را دنبال می کند که در بستر شکل گیری گفتمان اجتماعی و کنش‌گری جمعی جامعه فعالان تعلیم و تربیت، محقق می شود. اردوان مجیدی

اینجا جامعه در سیاستگذاری نظام تربیت مشارکت می کند.

اردوان مجیدی

یک بسته سیاستی اجتماعی در تحول نظام تربیت

سیاستهای هم افزائی اجتماعی در تحول راهبردی نظام تربیت" یک بسته سیاستی است که به درخواست ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، تدوین و در حال بررسی است. این سیاستها بر اساس "سند پیشنهادی راهبرد ملی و تمدنی تحول تربیت عمومی و رسمی"، در یک فرایند مطالعه بیست و پنج ساله در یک تلاش اجتماعی، تدوین شده است.
این سیاستها، یک تحول نهادی را دنبال می کند که در بستر شکل گیری گفتمان اجتماعی و کنش‌گری جمعی جامعه فعالان تعلیم و تربیت، محقق می شود. بر اساس این سیاستها، با تمرکز بر نقاط گلوگاهی تحول، مورد انتظار است که تحول با شکل زنجیروار در فضای اجتماعی و نهادی رخ دهد.

تحول شکل گرفته در بطن جامعه

تحول نظام تربیت، بجز به شکل نهادی، و نهادینه شده در بطن جامعه، و با بکارگرفتن خلاقیت و تلاش اجتماعی، و مشارکت وسیع جامعه در کنار حاکمیت، محقق نمی شود. این تحول نهادی، در عین قرار داشتن در بافت حاکمیت، با حفظ پیوستگی و انسجام در ساختار حکمرانی ملی، باید در بطن جامعه، و در بستر گفتمان اجتماعی و کنش‌گری جمعی جامعه فعالان تعلیم و تربیت شکل ‌گیرد. بدین لحاظ تعریف و تصویب قوانین موید این تحول، می تواند تحقق آن را در مسیر صحیح قرار داده، حمایت حاکمیت را از این حرکت نهادی تحول، ایجاد، و حرکت آن را مدیریت، تمهید و تسهیل کند.

نقاط گلوگاهی که تحول آفرین می شوند

بخصوص در صورتی که یک قانون موجز، بندهای راهبردی و موثر تحول را در بر داشته، و نقشهای محوری و گلوگاهی در شکل گیری جریان تحول، در آن تبیین شده، و باعث هم‌افزایی بازیگران متنوع تربیت شود، می‌توان انتظار داشت که تحول با شکل سلسله‌وار و به هم پیوسته، در فضای متعامل حکومتی، اجتماعی و نهادی رخ دهد. بسته سیاستی حاضر، بر همین اساس طراحی، تدوین و تنظیم گردیده است.

یک فرایند اجتماعی سیاستگذاری برای یک سیاست تحولی اجتماعی

ضمن اینکه عناصر محوری این بسته، مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، و برخی از تبیینهای راهبردی ، تنظیم گردیده، اما نقطه کانونی شکل گیری و تکامل این بسته، بر یک تعامل جمعی، و شکل گیری یک تلاش جمعی هم افزا انجام شده است. چگونه یک قانون بدون اینکه خود به صورت نهادی شکل گرفته باشد، می‌تواند منشاء شکل‌گیری یک تحول نهادی شود؟ ذات نایافته از هستی بخش، چون تواند که بود هستی بخش؟
بسته سیاستی حاضر نیز در یک فرایند اجتماعی، ضمن تعامل موثر با حاکمیت و ساختارهای حکمرانی، تدوین گردیده و می گردد. پس از مطالعات و تدوین برخی از مبانی راهبردی توسط پژوهشگران مستقل، با حمایت ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرایند گسترده و البته تدریجی‌ای آغاز گردید که در آن، طیف وسیعی از صاحبنظران، و فعالان حوزه تعلیم و تربیت، در طراحی، تدوین و پالایش این بسته، نقش ایفا کرده، و ان شاء الله این فرایند نیز ادامه و بتدریج در ترکیب یک خوشه اجتماعی، گسترش خواهد یافت. نسخه کنونی نیز، نتیجه مراحل میانی این فرایند تلاش جمعی محسوب می شود.

تلاش بر آن است که این سیاستها در تعامل بین صاحبنظران، متخصصان، ذینفعان و فعالان جامعه تربیت، مدارس پیشرو، ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، و بخصوص سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ستاد تحول دولت، بررسی، تکمیل و تدقیق شده، و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

مطالبه ای برای مشارکت صاحبنظران

انتظار آن است که صاحبنظران و فعالان گرامی تعلیم و تربیت، در پالایش و نقد این بسته سیاستی، مشارکت فعال داشته باشند. همچنین در هم رسانی و به اشتراک گذاری آن با سایر فعالان حوزه تربیت، و نیز انتقال دیدگاههای آنها به کارگروههای پنجگانه بررسی این بسته سیاستی، ما را یاری فرمایند. به نوبه خود، از این همیاری تشکر و قدردانی می کنیم.

 

شما می توانید از طرق زیر اطلاعات بیشتری در مورد این بسته بدست آورید یا در فرایند تکامل آن مشارکت داشته باشید:

⚫ صفحه سیاستهای هم افزائی اجتماعی در تحول راهبردی نظام تربیت؛ معرفی و فرایند فعالیت کارگروههای بررسی، نقد و مباحثه:

B2n.ir/e35501

(آخرین نسخه بسته سیاستی به صورت ورد و پی دی اف، به صورت مستمر در این صفحه منتشر می شود)

🎥 صفحه فیلمهای معرفی بررسی سیاستهای هم افزائی تحول نظام تربیت:

B2n.ir/y69337

🔄 عضویت در گروه تحول نهادی تعلیم و تربیت ایران در پیام رسان بله؛ برای گفتگو و طرح نظرات و دیدگاهها در مورد بسته سیاستی:

ble.ir/join/NDJkYjU1OD

انتهای پیام/

از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول