اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

برنامه‌هایی برای حمایت از توسعه اختراعات و مالکیت فکری در راستای تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین

از اولین حلقه‌های نوآوری فناورانه و از مهم ترین ارکان آن، مدیریت دارایی‌های فکری ایجاد شده در یک اکوسیستم است. به منظور بهره گیری از این مهم در راستای امر خطیر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، ایجاد، محافظت و تجاری سازی دارایی فکری در اکوسیستم مراحلی هستند که باید به خوبی مدیریت شوند.

برنامه‌هایی برای حمایت از توسعه اختراعات و مالکیت فکری در راستای تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، امید رضایی‌فر مدیر کل پشتیبانی و نوآوری وزارت عتف در یادداشتی نوشت:

نام گرفتن امسال با عنوان سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، وظیفه خطیری را بر دوش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان متولی توسعه فناوری و نوآوری در کشور نهاده است. تطبیق این امر مهم با مأموریت معاونت فناوری و نوآوری که در سال پیشین در وزارت عتف سازمان یافت نشان از شکل‌گیری جریانی متناسب و سیاست‌گذاری بالادستی دورنگرانه دارد. نوک پیکان تولید دانش بنیان در کشور اکوسیستم نوآوری و بالاخص پارک‌های علم و فناوری هستند که طبق آمار اشتغال ثابت شده بیشترین بهره وری سرمایه گذاری در اشتغالزایی را دارند. راهبری و سیاست‌گذاری در این حوزه طبق مأموریت مصوب، بر عهده معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف بوده که با دو بازوی «دفتر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و توسعه فناوری و نوآوری» و «دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری» دست به اعمال سیاست‌ها و برنامه‌های خود می‌زند. دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری با شکل‌دهی  پنج گروه موضوعی و با رویکردی پایین به بالا (Bottom-up) اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای مجموعه ای از طرح‌های زیرین کرده است که در ادامه شرحی بر اهم این موارد بیان می‌گردد.


گرنت مالکیت فکری
از اولین حلقه‌های نوآوری فناورانه و از مهم ترین ارکان آن، مدیریت دارایی‌های فکری ایجاد شده در یک اکوسیستم است. به منظور بهره گیری از این مهم در راستای امر خطیر تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین، ایجاد، محافظت و تجاری سازی دارایی فکری در اکوسیستم مراحلی هستند که باید به خوبی مدیریت شوند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای هر گام فوق تمهیداتی در نظر گرفته است. تولید دانش و فناوری در مؤسسات آموزشی و پژوهشی به عنوان اولین گام، تحت حمایت گرنت فناوری است. در مرحله ثبت دارایی فکری، کمک مالی و تخصصی ثبت دارایی صنعتی همواره در برنامه وزارت عتف بوده است، به ویژه در سال‌های اخیر با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گرنت ثبت دارایی فکری در مراجع ثبت اختراع خارج از کشور بسیار نظام مندتر و کم هزینه تر شده است (با پرداخت 90 درصد هزینه‌های ثبت اختراع)؛ و اما در مرحله بعدی این فرآیند، گرنتی برای تجاری سازی دارایی فکری در نظر گرفته شده است. این گرنت متوجه داد و ستدهای دارایی‌های فکری ثبت شده است که به موجب آن هزینه‌های ثبت، ارزشگزاری و فروش تا حد قابل قبولی مورد پوشش قرار می‌گیرد. این امر موجب ترغیب شرکت‌ها برای رجوع به مراکز توانمند در پژوهش و فناوری شده و اتصال بین صنعت و دانشگاه را بیش از پیش هموار و ممکن می‌کند.


توسعه دفاتر انتقال فناوری
دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها همواره خواستگاه علم و فناوری در جوامع توسعه‌یافته بوده‌اند. رشد و تولید مقالات و دستاوردهای پژوهشی در دانشگاه‌ها و تجاری‌سازی آن‌ها عاملی حیاتی در توسعه نوآوری در کشورهای توسعه‌یافته به شمار می‌رود؛ لذا وجود مؤسساتی که توانایی تجاری‌سازی و انتقال فناوری‌های ایجادشده در این نهادهای پژوهشی را به خارج از آن‌ها داشته باشند بیش‌ازپیش احساس می‌شود. در اکوسیستم نوآوری این مؤسسات واسطه فناوری خوانده می‌شوند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دفاتر انتقال فناوری است. این دفاتر حائز خصوصیات منحصربه‌فردی از جنبه‌های علمی، مالی، مدیریتی و منابع انسانی هستند که باید با توجه به فضای کلان حاکم بر نظام آموزشی و پژوهشی و همچنین دانشگاه این موارد تعیین شوند. در این طرح سعی بر این است دامنه‌ای از انواع دفاتر انتقال فناوری به مؤسسات آموزشی و پژوهشی معرفی شود و این مؤسسات در راستای رسیدن به ساختار مناسبی از دفاتر انتقال فناوری هدایت و همراهی شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول