اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

طالبان: 20 سال قبل جهت تحقیقات در زمینه حادثه 11 سپتامبر اعلام آماگی کردیم

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفت که این گروه بیست سال قبل آماده همکاری با آمریکا جهت تحقیق در زمینه حادثه تروریستی یازده سپتامبر بود.

طالبان: 20 سال قبل جهت تحقیقات در زمینه حادثه 11 سپتامبر اعلام آماگی کردیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان یکشنبه شب به وقت تهران گفت که این گروه 20 سال قبل به آمریکا اطلاع داده بود که آماده همکاری جهت تحقیق درباره حملات تروریستی 11 سپتامبر است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»  «سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت که طالبان  20 سال قبل اعلام کرد که آماده همکاری با آمریکا جهت تحقیق درباره حملات تروریستی 11 سپتامبر است.

سهیل شاهین گفت: «به یاد می‌آورم که ما این حادثه را محکوم کردیم. "عبدالسلام ظریف" سفیر ما در پاکستان بود و من دستیار او بودم. یک نشست مطبوعاتی برگزار شد و این حادثه را محکوم کردیم. ما گفتیم که برای پی بردن به واقعیت پشت صحنه  این حادثه همکاری خواهیم کرد.»

شاهین گفت که طالبان 20 سال پیش از واشنگتن خواست که این مسئله را از طریق گفت‌وگو و نه با تهاجم  حل کند. وی افزود که  القاعده، گروه تروریستی مسئول  آن حملات به افغانستان در مورد  آن  حادثه هشداری نداده بود، در نتیجه  طالبان که در آن برهه در افغانستان حکومت می‌کرد، غافلگیر شد.

شاهین گفت که این جنبش به القاعده و دیگر گروه های تروریستی اجازه نمی‌دهد تا اهداف خود را در افغانستان دنبال کنند.

در 11 سپتامبر 2001 ، اعضای القاعده 2 فروند هواپیمای تجاری ربوده شده را به مرکز تجارت جهانی در «نیویورک» و هواپیمای دیگر را به قسمت غربی پنتاگون در نزدیکی شهر «واشنگتن دی سی» زدند. چهارمین هواپیمای ربوده شده نزدیک شهر «پیتسبورگ» در ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد. در این حملات نزدیک به 3000 نفر کشته شدند. ۱۵ نفر از ۱۹ عامل این وقایع، ملیت سعودی داشتند.

در حالی‌که نقش دولت سعودی در این حملات تروریستی بارها از سوی برخی رسانه‌ها بیان شده است، سفارت این کشور در واشنگتن اخیرت ادعاهای مربوط به دست داشتن این کشور در حملات یازده سپتامبر را «جعلی» خواند.

سفارت عربستان سعودی در بیانیه‌ای گفت که امیدوار است افشای کامل این اسناد آنچه را ادعاهای واهی درباره عربستان خواند، یک بار و برای همیشه از بین ببرد.

سفارت ریاض در ادامه مدعی شد: «هرگونه حمله درباره دست داشتن عربستان سعودی در حملات یازده سپتامبر کاملا جعلی است.»

در بیانیه مذکور همچنین ضمن اعلام حمایت ریاض از افشای کامل اسناد تحقیقاتی آمریکا درباره حملات مذکور، آمده است که عربستان سعودی «شریک حیاتی آمریکا آمریکا در مبارزه با تروریسم است.»

این بیانیه پس از آن صادر شده است که «جو بایدن»‌ رئیس‌جمهور آمریکا، جمعه گذشته، دستوری مبنی بر خارج کردن اسناد مربوط به یازده سپتامبر از طبق بندی صادر کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول