اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

«چک‌میت»؛ جنگنده مرموز و پنهانکار روسیه و دردسر تازه آمریکا

یک نشریه آمریکایی در گزارشی به تحلیل جنگنده جدید روسیه پرداخت و نوشت، چک‌میت با قابلیت حمل انواع سلاح و طراحی مدرن بازارهای جهانی را نشانه گرفته است.

«چک‌میت»؛ جنگنده مرموز و پنهانکار روسیه و دردسر تازه آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با گذشت چند ماه از رونمایی از جنگنده نسل پنجم جدید روسیه به نام «چک‌میت» نشریات آمریکایی به تحلیل درباره دستاورد تازه روسیه پرداخته و آن را ارزیابی می‌کنند.

نشریه «نشنال اینترست» روز یکشنبه در این زمینه نوشت، شرکت هواپیماسازی روسی «سوخو» زیرمجموعه گروه صنعتی «روستک»، جنگنده جدیدی با نام «چک‌میت» در نمایشگاه «2021 ماکس» معرفی کرد. چک‌میت یک جنگنده پنهانکار چند منظوره تک موتوره، تک صندلی نسل پنجم و هواپیمای تاکتیکی سبک توسعه یافته سوخو است.

*طراحی مدرن

طراحی مدربر اساس جزئیات ارائه شده توسط مقامات شرکت روستک، حداکثر سرعت هواپیما 1900 کیلومتر در ساعت، شعاع عملیاتی 3000 کیلومتر است. به نظر می‌رسد این جنگنده از موتور مورد انتظار روسیه استفاده می‌کند و دارای یک کابین خلبان شیشه‌ای مدرن با طرح بسیار مشابه جنگنده نسل پنجم «سوخو-57» روسیه است.

در ادامه این مطلب آمده است، ظاهراً این هواپیما دارای قابلیت برخاست و فرود کوتاه در پیکربندی اصلی خود است وهمچنین از سامانه پشتیبانی لجستیکی «ماترویشکا» مجهز به هوش مصنوعی برای روال ساده تعمیر و نگهداری استفاده می‌کند.

*مجهز به هوش مصنوعی

این جنگنده با توجه به هدف چند منظوره خود دارای مجموعه بزرگ و انعطاف پذیر تسلیحاتی با ظرفیت حمل بیش ازهفت تن است. مکمل تسلیحاتی چک‌میت شامل موشکهای هوا وهوا با برد متوسط ​​و کوتاه برد«آروی وی»، موشکهای هوا به سطح از خانواده «گروم»، بمبهای هدایت شونده و موارد دیگر است. چک‌میت می‌تواند تا پنج تیرموشک هوا به هوا را حمل کند تا پتانسیل حمل بار خود را برای ماموریت‌هایی که نیازی به پنهان کاری ندارند به حداکثر برساند.

*انواع مختلف چک‌میت

با توجه به عبرت‌ها از طراحی سوخو-57 و تجربیات دردناک ساخت جنگنده نسل پنجم برخی از رقبای خارجی، به نظر می‌رسد که شرکت سازنده روسی اقداماتی را برای اطمینان از مهندسی هواپیما انجام داده است. همچنین یک نوع دو نفره چک‌میت در دست ساخت است و گفته ‌می‌شود پهپاد چک‌میت نیز به بازار می‌‌آید.  

 

با هزینه پرواز 25 تا 30 میلیون دلاری، چک‌میت قیمت فوق العاده رقابتی دارد. بهای این جنگنده کمک می‌کند تا به عنوان یک محصول صادراتی و در رقابت با جنگنده «رافال»  توجه قرار گرفته است. با این حال، در مورد قیمت گذاری یک هشدار وجود دارد، 25 تا 30 میلیون دلار می‌تواند نقطه شروع قبل از تغییرات خاص مشتری باشد و این مسئله ممکن است قیمت را افزایش دهد.

*بازاریابی جهانی چک‌میت

مقام‌های روس قبلا گفته بودند که چک میت بازارهای آفریقا و همچنین هند و ویتنام را هدف گرفته است. این جنگنده قرار است اولین پرواز خود را در سال 2023 انجام دهد و در سال 2026 وارد تولید انبوده شود.

چندی قبل روزنامه «چاینا مورنینگ پست» نوشت که قیمت این جنگنده پنهانکار روسیه ارزانتر از جنگنده  نسل پنجم «اف-35» ساخت آمریکاست. به نوشته این نشریه، هند از نخستین مشترین چک میت است.  این کشور  پیشتر در گفت‌و‌گو با شرکت «لاکهید مارتین» آمریکا برای خرید جنگنده اف-35 بود، اما این گفت‌وگوها راه به جایی نبرد. این کشور به دنبال درگیری اخیر با چین، مشتاق به خرید یک جنگنده نسل پنجم است. 

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول