اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

رأی‌گیری برای سامان‌دهی بازار خودرو به تعویق افتاد

در حالی که قرار بود نمایندگان مجلس امروز در صحن مجلس، طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو را مورد بررسی و رأی گیری قرار دهند، این اتفاق نیفتاد و تصمیم‌گیری در این باره به تعویق افتاد.

رأی‌گیری برای سامان‌دهی بازار خودرو به تعویق افتاد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق اعلام نمایندگان مجلس قرار بود، طرح سامان‌دهی صنعت و بازار خودرو امروز در صحن مجلس مطرح شود، اما این اتفاق نیفتاد و ظاهرا قرار است، طی روزهای آینده در دستور کار مجلسی‌ها قرار گیرد.

حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس پیشتر گفته بود: قرار است طرح ساماندهی خودرو یک شنبه (امروز) در صحن اصلی مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

امروز صبح نیز حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس در تشریح  دستور کارهای پارلمان اعلام کرد که ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح ساماندهی صنعت خودرو در دستور کار مجلس قرار دارد. در عین حال، نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس نیز از بررسی این طرح در جلسه امروز صحن علنی مجلس خبر داده بودند ولی با اتمام کار نمایندگان در صحن علنی، این موضوع مطرح نشد.

نصرالله پژمان فر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در صحن علنی مجلس و در نطق میان دستور خود از مسئولان خواست تا ساماندهی بازار خودرو را به عنوان یکی از ضرورت‌های فعلی جامعه در دستور کار خود قرار دهند.

وی، ساماندهی بازار خودرو را از ضرورت‌های فعلی جامعه برشمرد و گفت: خرید و فروش خودرو با مشکلات فراوانی روبه رو است و سبب شده چندین هزار پرونده کیفری در این باره ایجاد شود.

* واردات خودرو با ارز اشخاص

حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این مورد گفت: در صورت تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو، مدیریت تقاضا و عرضه در بازار انجام و واردات خودرو نیز منطقی شده و فضا برای رقابت در بازار خودرو فراهم خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص جزئیات اصلاحی ماده ۴ طرح ساماندهی بازار خودرو نیز گفت: ماده ۴ دارای ۴ تبصره است به نحوی که بر اساس آن هر شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دونیرویی (هیبریدی) و یا واردات خودرو بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ب و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر برحسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند.

فیروزی افزود: در تبصره یک این ماده آمده است که نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود، همچنین سقف تعداد خودروهای مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای موثر خودروی سواری طی یک سال گذشته تعیین می شود.

* شرایط مجلس برای واردات خودرو

با گذشت 8 ماه از مطرح شدن طرح ساماندهی صنعت خودرو در کمیسیون صنایع مجلس، بررسی این طرح همچنان ادامه دارد.

روح‌ الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز درباره طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو با بیان اینکه طرحی که هم‌اکنون در دستور کار مجلس قرار دارد، در واقع اصلاح برخی بندهای طرح اعاده‌شده از شورای نگهبان است که در مجلس دهم به تصویب رسیده بود، تصریح کرد: مجلس یازدهم در اصلاح و تصویب مجدد این طرح برخی موارد از جمله لزوم برخورداری از تراز فنی قابل قبول برای خودروهای وارداتی و همچنین لزوم رعایت تناسب میزان واردات با کمبود خودرو در بازار را مدنظر قرار داده است که با این رویکرد هرگاه تولید داخل به‌ میزانی باشد که تقاضای داخلی را پوشش دهد، مسئله واردات نیز به‌ شکل پیش‌فرض منتفی خواهد شد.

وی افزود: بر همین اساس، این طرح شورای رقابت را ملزم کرده است، به‌ میزانی که تولید داخلی کفاف تقاضا را نمی‌دهد و کمبود خودرو در بازار وجود دارد مجوز واردات خودرو را صادر کند، همچنین از آنجا که بند 9 سیاست‌های کلی بر تنظیم و رعایت ضوابط نظام مالی تصریح دارد،  بر اساس همین بند تأکید شده است که واردات خودرو نباید هیچ‌گونه فشار ارزی به کشور وارد کند و این واردات یا از محل ارز صادراتی یا از محل ارز بدون منشأ یا همان ارز اشخاص باشد تا تعهد ارزی برای کشور ایجاد نکند.

* موافقت وزیر صنعت با عرضه خودرو در بورس

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به برنامه مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار خودرو، گفت:‌ طرح مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار خودرو که یکی از بحث‌های اصلی آن عرضه خودرو در بورس کالاست، در یک سال اخیر در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرار گرفته و متن آن هم‌اکنون آماده ارائه به صحن است. مضاف بر اینکه بر خلاف وزیر سابق صمت که تمایلی به اجرایی شدن این طرح نداشت، طی صحبت‌هایی که با آقای فاطمی امین در این مدت داشتیم، ایشان آمادگی خود را برای همراهی با این طرح اعلام کرده است.

سید رضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت پیشتر در این مورد گفته بود: صنعت خودرو از جمله بخش‌های پیشران اقتصادی است و برنامه‌ریزی برای ایجاد تحرک در پیشران‌های اقتصادی موجب اشتغال‌زایی خواهد شد.

وی از هدف‌گذاری تولید یک میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال و سه میلیون خودرو تا سال 1404 خبر داد و گفت: ما باید این تعداد خودرو تولید کنیم، چرا که تولید تعداد کم خودرو صرفه اقتصادی ندارد و اگر بخواهیم خودروساز باشیم یا باید بالای 2 میلیون دستگاه تولید کنیم و یا اصلاً تولید نکنیم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم قیمت و کیفیت در صنعت خودرو به حد قابل قبول برسد باید توجه به مقیاس تولید، رقابتی کردن صنعت خودرو و در کنار آنها اصلاح ساختارهای مدیریتی و اقتصادی به صورت همزمان انجام شود تا اهداف صنعت خودرو محقق شود.

فاطمی امین به ایده مجموعه‌سازها در ساختار مدیریتی حوزه خودرو اشاره کرد و با بیان اینکه در این طرح به جای کار با تعداد زیاد قطعه‌ساز با تعداد کمتری مجموعه ساز کار می‌شود، اصلاح ساختار مدیریتی را موجب کاهش شدید قیمت‌ها و ارتقاء کیفیت خودرو‌های تولیدی دانست.

در مقابل، علیرضا رزم حسینی، وزیر سابق صنعت یکی از مخالفان عرضه خودرو در بورس بود. وی در این مورد گفته بود: با اجرای طرح عرضه خودرو در بورس کالا موافق نیستم، زیرا اجرای این طرح کار کارشناسی شده‌ای نیست.

رزم حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه برای متعادل سازی قیمت خودرو وزارت صمت چه پیشنهادی بهتر از عرضه خودرو در بورس را دارد، گفته بود: همکاری خوبی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی وجود دارد، لذا طرحی وزارت صمت برای قیمت‌گذاری خودروها به مجلس ارائه داده است که کمیسیون اقتصادی مجلس هم با آن طرح موافقت کرده است. بنابراین در انتظار فرصتی برای اجرای این طرح هستیم و امیدواریم با اجرای این طرح قیمت‌ها بهتر شود. 

به گزارش فارس، باید دید نمایندگان مجلس چه تصمیمی برای بررسی طرح ساماندهی خودرو دارند و قرار است، این طرح چه زمانی در صحن مجلس مطرح و نهایی شود.

برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «ساماندهی بازار خودرو با افزایش تولید و تحویل فوری» خواستار ساماندهی بازار خودرو و توجه رئیس جمهور و وزیر صنعت به این موضوع شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول