اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ثمره عادی‌سازی؛ کشورهای سازشکار بازار مصرف کالاهای اسراییلی شدند

از زمان امضای توافق عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، حجم مبادلات تجاری میان تل‌آویو و این کشورها به چند برابر رسیده است.

ثمره عادی‌سازی؛ کشورهای سازشکار بازار مصرف کالاهای اسراییلی شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، از زمان امضای توافق‌نامه‌های عادی سازی روابط میان برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۰، مبادلات تجاری میان این رژیم و کشورهای مذکور شاهد رشد بی‌سابقه‌ای است. داده‌های رسمی تایید می‌کند که تجارت با بسیاری از کشورها در هفت ماهه نخست سال ۲۰۲۱ بیش از سه برابر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بوده است.

به نوشته «رأی الیوم»، در همین راستا، داده‌های جدید نشان می‌دهد که تجارت میان اسرائیل و کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در سال جاری پس از عادی‌سازی روابط تل‌آویو با دیگر کشورهای عربی، رشد چشمگیری داشته است.

به نوشته وبگاه تایمز اسرائیل، بر اساس ارقام سرویس آمار مرکزی اسرائیل و به نقل از یوناتان گونن، کارآموز  وزارت خارجه این رژیم، در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۱ ، مبادلات تجاری اسرائیل، ۲۳۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ رشد داشته است.

بنا بر این داده‌ها، تجارت با امارات از ۵۰.۸ میلیون دلار بین ژانویه تا جولای ۲۰۲۰ به ۶۱۳.۹ میلیون دلار در مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ رسیده است.
امارات سال گذشته، نخستین کشور عربی بود که با تل آویو، توافق عادی‌سازی روابط را امضا کرد. پیش از آن در سال ۱۹۷۹ مصر و در سال ۱۹۹۴، اردن تنها کشورهای عربی بودند که دارای روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی بود.

 

 

بنا بر این گزارش، تجارت با اردن نیز در سال جاری از ۱۳۶.۲ میلیون دلار به ۲۲۴.۲ میلیون دلار، تجارت با مصر از ۹۲ میلیون دلار به ۱۲۲.۴ میلیون دلار و تجارت با مغرب از ۱۴.۹ میلیون دلار به ۲۰.۸ میلیون دلار افزایش یافت.

بنا بر داده‌های موجود، تجارتی میان تل‌آویو و منامه در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۰ عملاً وجود نداشت. اما در مدت مشابه سال جاری، مبلغ ۳۰۰ هزار دلار ثبت شد. منابع اسرائیلی اعلام کردند که ارقام دریافت شده است.

منابع اسرائیلی در این خصوص توضیح دادند که ارقام ثبت شده مذکور، شامل بخش تجارت گردشگری و خدمات نمی‌شود.

در رابطه با موارد فوق و به گزارش وب سایت i24NEWS ، برخی از صادرات وجود دارد که در سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به کشورهای خلیج فارس صورت گرفته است، اگرچه اساسا این صادرات مخفی و از دید پنهان بوده و روابط رسمی میان دو طرف وجود نداشته است. داده‌های موجود نشان می‌دهد که ارزش مبادلات تجاری بین کشورهای حوزه خلیج فارس و دولت عبری در سال ۲۰۱۸ بیش از یک میلیارد دلار بوده است.

منابع اسرائیلی می‌گویند که هیچ یک از سوابق تجارت خارجی اسرائیل نشان نمی‌دهد که با وجود نزدیک شدن اسرائیل و کشورهایی مانند امارات، عربستان سعودی و بحرین، میان تل‌آویو و کشورهای حوزه خلیج فارس تجارت مستقیمی وجود دارد. هرچند که، اندیشکده تغییر جهانی تونی بلر(The Tony Blair Institute for Global Change) در تجزیه و تحلیل این مسأله تایید می‌کند که اسرائیل محصولات خود را به کشورهای ثالثی ارسال می کند و از آن‌جا این محصولات به کشورهای حوزه خلیج فارس منتقل می شود و از این طریق، ارزش مبادلات تجاری میان آن‌ها نزدیک به یک میلیارد دلار است.

بنا بر این گزارش، اگرچه در آن زمان، هیچ رابطه رسمی بین اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وجود نداشت، اما عربستان سعودی پیشتر، طرحی برای عادی‌سازی روابط تهیه کرده بود و با اجازه دادن به هواپیماها برای عبور از حریم هوایی خود به سمت اسرائیل، در این راستا گامی برداشته بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول