اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

چرا کشورهای پیشرفته تدریس دوره ابتدایی را به هر کسی نمی‌سپارند؟/ درخواست واکسیناسیون فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش گفت: اینکه کشورهای پیشرو در تعلیم و تربیت، به راحتی حاضرند کرسی‌های دانشگاهی را در اختیار اساتید دیگر ملیت‌ها قرار دهند اما به هیچ وجه تدریس در یک کلاس ابتدایی را به کسی جز افراد متعلق به فرهنگ خود نمی‌سپارند، حاکی از خطیر بودن این فرصت طلایی است.

چرا کشورهای پیشرفته تدریس دوره ابتدایی را به هر کسی نمی‌سپارند؟/ درخواست واکسیناسیون فرهنگیان

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم «بزرگداشت مقام شامخ معلم»که در دفتر رئیس جمهور با حضور تعدادی از معلمان به شکل حضوری و از طریق شبکه شاد، برگزار شد، اظهار کرد: این مراسم به پاس قدردانی از مقام رفیع معلمان و در آستانه روز معلم برگزار می شود و فرصت مغتنمی است که به نمایندگی از قشر فرهنگی، از حمایت دولت از معلمان، قدردانی کنم.

وی با بیان اینکه روز معلم روز استاد شهید مرتضی مطهری است؛ بزرگمردی که سهم بزرگی در ساخت بنیان‌های فکری، اعتقادی و اخلاقی جامعه ما داشت، ادامه داد: روز معلم، روز شهیدان باهنر و رجایی و روز تمام معلمان سخت‌کوش، خلاق، فداکار، دلسوز و مهربان است؛ روز «محسن خشخاشی»، معلم بروجردی است که در کلاس درس مظلومانه به شهادت رسید. روز «حمید کنگوزهی» معلم سیستانی است که فداکارانه زیرآوار ماند تا شاگردانش را از یک حادثه دلخراش نجات دهد.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: روز معلم، روز  «اکبر عابدی» است که خودش سوخت تا دانش‌آموزانش سالم بمانند؛ روز «کاظم صفرزاده» است که جانش را به سیلاب سپرد تا دانش‌آموزانش زنده بمانند؛روز «حسن امیدزاده» است که برای نجات جان دانش‌آموزانش از آتش، زیبایی و جوانی چهره اش را هدیه کرد؛ روز «حمیده دانش» است که غرق شد تا جان دانش‌آموزانش را نجات دهد.

وی افزود: روز معلم، روز «امیر صادقی» است که برای نجات دانش‌آموزانش از ریزش سقف مدرسه، در زیر آوار ماند؛ روز  «محمدعلی محمدیان» است که موی خود را تراشید تا شاگرد سرطانی‌اش، غم به چهره نیاورد. روز «علی بهاری» است که بخشی از کبدش را به دانش‌آموزش اهدا کرد؛ روز احسان موسوی و روز  ثریا مطهرنیاست که همه دارایی خود را برای درمان دانش‌آموزان‌شان هدیه کردند؛ روز تمام معلمانی است که با وجود بیماری کرونا، از روی تخت بیمارستان و در بستر بیماری یا از طریق دیواره یخچال یا درِ ماشین به عنوان تخته کلاس، اجازه ندادند که آموزش تعطیل شود و دانش‌آموزان رها شوند پس با افتخار عرض می‌کنم «معلمان سپاس؛ ایران قدردان شماست».

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: می‌خواهم از زاویه‌ای و وجهی سخن بگویم که نیاز اساسی امروز جامعه ماست؛ بر اساس آموزه‌های قرآن کریم، انسان ها زمانی که از مادر متولد می‌شوند هیچ نمی‌دانند و دنیا برای آنها آغاز دانستن و آگاهی است. سمع و بصر و فواد ظرفیت‌های بی نظیر و شگفت انگیر ورود به عرصه پررمز و راز دانایی است و می‌توان گفت اینها مسیر و ابزار آگاهی هستند تا انسان را به منزلتی و جایگاه برسانند که مسجود ملائک و جانشین خداوند در روی زمین شود؛ شخصیت و هویت در افراد، فرهنگ و تمدن در جوامع با کیفیت بهره‌گیری و کارکرد هریک از این سه ظرفیت بزرگ، ارتباطی وثیق دارد.

وی ادامه داد: دنیای امروز از سیطره و اقتدار رسانه سخن می‌گوید؛ مگر رسانه‌ها چه می‌کنند؟ ابزار و اقتدار نفوذ آنها چیست؟ جواب ساده است. آنها به تغذیه چشم و گوش و اندیشه انسان‌ها می‌پردازند. همه هنر آنان، پیوند برقرار کردن با این سه قابلیت ممتاز و کلیدی است و از این مسیر است که اهداف سیاسی و اقتصادی پی گرفته می‌شود.

حاجی‌میرزایی افزود: حالا صادقانه به این فکر کنیم برای مدت ۱۲ سال از بهترین دوران یادگیری با قابلیت بیشترین، سریع‌ترین، عمیق‌ترین، پایدارترین و در عین حال هموارترین زمان برای تغذیه این ابزارهای کلیدی در اختیار نظام تعلیم و تربیت است؛ خانواده‌ها با اعتماد کامل به فرایند تعلیم تربیت، فرزندان خود را با خیال آسوده، به مدرسه می سپارند؛ کی و کجا می‌توان به این فرصت همسنگ این فرصت حیاتی دست پیدا کرد؟

وی اضافه کرد: اگر امروز آسیب‌های اجتماعی و نارسایی‌های روانی نگران کننده است، ریشه را باید در خانه و مدرسه جست و جو کرد. در خانه و مدرسه است که می‌توان مصونیت ایجاد کرد و از بروز چنین فجایعی جلوگیری کرد. همه تدابیری که در مواجهه با پذیده آسیب‌ها پس از وقوع به کار بسته می شوند هم پرهزینه تر هستند و هم از توفیقات کمتری برخوردارند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر فرهنگ عمومی حمل و نقل، مصرف آب، برق و انرژی و بهره‌بری کل منابع، هزینه های سنگینی را بر بخش های اقتصادی اجتماعی و اجتماعی تحمیل می‌کند؛ راه چاره خانه و مدرسه است؛ اگر فرهنگ گفت‌وگو و مدارا در جامعه ضعیف است و توانمندی‌های اقشار گوناگون در ارتباط با یکدیگر با کاستی همراه می‌شود، راه چاره، خانه و مدرسه است؛ اگر همکاری و هم‌سرنوشتی به سختی به دست می آید، ریشه آن در نهاد تعلیم و تربیت است و اگر در حل پایدار مسائل با مشکل روبه‌رو می‌شویم و مسائل، مزمن می شوند، این خانه و مدرسه است که می‌تواند توانمندی فهم مسأله، صورت بندی و مهارت در حل آن را در نسل نو نهادینه کند.

وی افزود: اینکه کشورهای پیشرو در تعلیم و تربیت به راحتی حاضرند کرسی‌های دانشگاهی را در اختیار اساتید دیگر ملیت‌ها قرار دهند اما به هیچ وجه تدریس در یک کلاس ابتدایی را به کسی جز افراد متعلق به فرهنگ خود نمی‌سپارند، حاکی از خطیر بودن این فرصت طلایی است؛ بهره‌گیری سنجیده، هوشمندانه، هدفمند از این فرصت طلایی را می توان به جرأت مهمترین مأموریت هر حاکمیت وفادار به آرمان‌های جامعه، متعهد به پیشرفت و توسعه کشور و سلامت و عزت و افتخار شهروندان دانست.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: خانه و دامان پرمهر مادران به عنوان اولین مدرسه و زمزمه‌های محبت آمیز معلمان در مدرسه به عنوان خانه دوم و دوران کودکی و نوجوانی با  بیشترین و میزان سرعت یادگیری عمیق ترین تأثیر در طول زندگی و سهل ترین زمان برای شکل پذیری، مهمترین فرصت برای تغذیه و رشد قابلیت های ممتاز انسانی است. به یقین می‌توان گفت نرم‌ترین امکان و راه برای ساختن آینده، فرهنگ سازی و نوسازی تمدن از این طریق میسر می‌شود. خانواده ها و معلمان، قهرمانان، کارگردانان و راهبران این میدان هستند. معلمان بزرگ هستند چرا که مأموریت بزرگی بر دوش حمل می‌کنند و به میزانی که معلمان قدر ببینند و بر صدر بنشینند، جامعه قد می‌کشد و هیچ جامعه‌ای بیش از قد معلمان خود قد نمی‌کشد.

وی تصریح کرد: در این راه خطیر عوامل گوناگونی از برنامه درسی تا نظام سنجش، نظام تأمین تخصیص منابع و فضای فیزیکی، تجهیزات و فناوری‌ها دخیل هستند اما معلم چیز دیگری است؛ معلم را به عنوان جانشین همه نداشتن‌ها و جبران کننده همه کاستی‌ها می‌شناسیم. معلمِ باکیفیت و باانگیزه است که می‌تواند همه کاستی‌ها را جبران کند.

وزیر آموزش و پرورش به برخی اقدامات انجام شده، اشاره کرد و گفت: نظام جذب و ساماندهی معلم با معایب بزرگی روبرو بود که در سایه تصمیم راهگشا و راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به آرامش رسید و زمینه را برای جذب معلمان باکیفیت هموارتر کرد؛ لایحه رتبه بندی معلمان با هدف فراهم کردن بستر مناسب برای ارتقای توانمندی‌ها و صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای معلمی، در  این دولت تصویب و تقدیم مجلس شد که در زمره تصمیمات راهگشا، قابل ارزیابی است.

وی با بیان اینکه تربیت اوان کودکی به رسمیت شناخته شد و در دستور کار آموزش و پرورش است، افزود: دسترسی به فضای ایمن و استاندارد، اقدام دیگری است که روزانه ۲۸ کلاس درس ساخته شد و از میزان مدارس تخریبی و ناایمن تا ۱۰.۵ درصد کاسته شد. همچنین مدارس خشت و گلی جمع شد و بخاری‌های نفتی ۲۷۶ هزار کلاس درس نیز جمع‌آوری شد؛ ضمن اینکه در تمام مناطقی که گازکشی انجام شده است، سیستم گرمایشی مدرسه، استاندارد شد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به توسعه فرصت‌های آموزشی، اظهار کرد: نرخ پوشش پیش دبستانی از ۳۸ درصد به ۷۱ درصد افزایش یافت و تقریبا دوبرابر شد و  به طور ویژه این میزان در مناطق روستایی از ۲۳ درصد به ۵۸ درصد ارتقا یافت؛ همچنین جذب دانش آموزان دختر عشایری ۱۲ درصد، دانش‌آموزان عشایری متوسطه ۲۴ درصد و مدارس شبانه‌روزی عشایری ۳۶ درصد رشد یافت؛ ضمن اینکه در توسعه مهارت آموزی که ۵۰ درصد رشد هنرجویان را داریم، از ۶۲۵ هزار هنرجو به ۹۶۵ هزار هنرجو رسید و تعداد هنرجویان روستایی 4 برابر شد.

وی به مدرسه تلویزیونی ایران اشاره کرد و افزود: در دوره ابتدایی ۲۶۱۸ جلسه برگزار شد و کل محتوا در تمام دوره آموزش داده شد. در دوره متوسطه ۲۴۰۰ ساعت برنامه از ۱۵ شهریور تولید و پخش شد و همه محتوای درسی عرضه شد؛ همچنین کتاب درسی از سال آینده به نصب رمزینه پاسخ سریع مجهز شد که بهره مندی دانش‌آموزان از فیلم ها و تصاویر مرتبط با کتب درسی را فراهم می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تولد شاد، گفت: هر هفته ۱۳ میلیون دانش‌آموز و معلم در شاد با یکدیگر مرتبط می‌شوند و روزانه به طور متوسط ۶۵۰ هزار ارتباط زنده و ۲۵۰ میلیون پیام را مبادله می‌شوند. ضمن اینکه عرضه خدمات همزمان به بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر نیز انجام می‌شود

وی تصریح کرد: یک سال کار در شرایط کرونا به ما آموخت که معلم و مدرسه جایگزینی ندارد و خواهشمندم برای دایر شدن مدارس در سال تحصیلی جدید و حضور بی دغدغه دانش آموزان و رفع نگرانی خانواده ها، واکسیناسیون معلمان و کادر مدارس را در اولویت قرار دهید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول