اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش یک درصدی شاخص کل بورس / ارزش معاملات دو بازار به 16.7 هزار میلیارد تومان رسید

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 13 هزار و 414 واحد روبرو شد.

کاهش یک درصدی شاخص کل بورس / ارزش معاملات دو بازار به 16.7 هزار میلیارد تومان رسید

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز هم روند ریزش خود را طی کرد، به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش 13 هزار و 414 واحدی شاخص کل که معادل یک درصد کاهش نسبت به روز گذشته است، به رقم یک میلیون و 269 هزار و 534 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 12 هزار و 3 واحد به رقم 439 هزار و 916 واحد رسید.

بورس تهران گرچه به اعتقاد اکثر کارشناسان ارزنده شده و ریزش شاخص به نهایت خود رسیده، اما باز هم تحت تأثیر عوامل سیاسی و عوامل خارج از حیطه اقتصادی ریزش می‌کند که یکی از مهم‌ترین دلایل آن بی‌اعتمادی معامله گران به آینده بازار است.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 1.05 درصد کاهش یافتند، اما شاخص قیمت و شاخص کل با معیار هموزن هر کدام 27 صدم درصد افت کردند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

شاخص آزاد شناور 79 صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 1.1 درصد کاهش یافت. شاخص بازار دوم بورس 89 صدم درصد کاهش یافت.

ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 72 هزار میلیارد تومان رسید، همچنین ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 226 هزار میلیارد تومان رسید.

در مجموع ارزش دو بازار بورس و فرابورس به بیش از 6.2 میلیون میلیارد تومان رسید.

امروز معامله گران در بورس تهران بیش از 1.3 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 195 هزار نوبت معامله و به ارزش 1806 میلیارد تومان داد و ستد کردند.


وضعیت امروز پالایش یکم

خریداران واحدهای سرمایه‌گذاری پالایش یکم هنوز با 26 درصد زیان همراه هستند، در حالی که دولتی ها قول داده بودند، به خاطر تخفیف پالایشی یکم، خریداران آن واحدها سود ببرند.

نمادهای شاخص ساز امروز در کاهش شاخص بیشترین اثر را داشتند به گونه‌ای که نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس، پتروشیمی خلیج فارس، شستا، گل گهر، چادرملو، پالایش نفت اصفهان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش شامل دارویی برکت، معدنی اپال کانی پارس، سرمایه گذاری تأمین اجتماعی، خدمات انفورماتیک، کشتیرانی جمهوری اسلامی، سرمایه گذاری سیمان تأمین و پتروشیمی بوعلی سینا بودند.


روند شاخص بورس تهران در یکسال

در فرابورس ایران هم امروز به رغم حجم معاملات ارزنده که به بیش از 14.9 هزار میلیارد تومان رسید، اما شاخص کل 95 درصد افت کرده و روی رقم 17 هزار و 907 واحد ایستاد. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 226 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز رقمی در حدود 13 هزار میلیارد تومان از ارزش کل معاملات فرابورس ایران مربوط به انجام عملیات بازار باز بود.
 دولت (وزارت اقتصاد) در معاملات عملیات بازار باز نقش کلیدی ندارد و این نقش را بانک مرکزی ایفا می‌کند. اکثرا نمادهایی که این معاملات روی آن انجام می‌شود نماد ۴ هر نماد معاملاتی است.

به عنوان نمونه معاملاتی که روز امروز یکشنبه 15 فروردین ۱۴۰۰ بر روی نمادهای اخزا، در نماد ۴ که مربوط به معاملات عمده است، انجام شده، مربوط به معاملات بانک مرکزی و سایر بانک‌ها بوده است.

معامله گران در فرابورس بیش از 869 میلیون سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 113 هزار نوبت معامله و به ارزش 14 هزار و 988 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای آریاساسول، بیمه پاسارگاد، پتروشیمی زاگرس، صبا تأمین، فولاد هرمزگان،‌توسعه مالی مهر آیندگان، پتروشیمی تندگویان بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل رایان هم‌افزا، پلیمر آریاساسول، توسعه مسیر برق گیلان، انرژی پیوند گستر پارس، شهرسازی باغمیشه، شیر پاستوریزه پگاه پارس و شیر پگاه گیلان بودند.

به گزارش فارس، در حال حاضر بورس تهران بیش از 60 میلیون سهامدار حقیقی و حدود 700 شرکت حقوقی دارد و سهم بورس از اقتصاد کشور به شدت افزایش یافته به گونه‌ای که طبق گزارش رئیس بورس سال گذشته کل تأمین مالی کشور برای بنگاه‌ها و شرکت‌ها 50 درصد توسط بانک‌ها و 50 درصد توسط بورس و فرابورس تامین شده است. بنابراین بورس تهران و بازار سرمایه به یکی از بازیگران اقتصاد ایران تبدیل شده است.

از طرفی شرکت‌های بورسی با ارائه گزارش‌های حسابرسی شده و انتشار آن برای افکار عمومی، یک نوع تمرین برای تقویت بخش خصوصی و تربیت کردن نیروهای حرفه‌ای در شرکت‌های مختلف بورسی و فرابورسی به شمار می‌روند که باید از روند رو به رشد بازار سرمایه حمایت شود و همچنین قوانین موجود در بازار به نفع حضور مردم در این بازار و در جهت حرفه‌ای گری و در عین حال رعایت منافع سرمایه‌گذاران خرد و پراکنده تغییر کند.

از جمله این قوانین بحث الزام شرکت‌ها به واریز سود سهام به صورت متمرکز و غیرحضوری، همچنین برگزاری مجامع به صورت الکترونیک و نیز ارائه گزارش‌های ماهانه، سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه و یک ساله شرکت‌های بورسی و نیز در نظر گرفتن سود سالانه برای سهامداران در جهت تشویق به ماندن در بازار به شمار می‌روند.

همچنین 31 شرکت سرمایه گذاری استانی که از محل سهام عدالت تشکیل شده و قرار بود مجامع عمومی این شرکت‌ها قبل از عید برگزار شود که به دلیل آماده نبودن شرایط، این مجامع به تعویق افتاده و بعد از انتخابات ریاست جمهوری امسال برگزار می‌شود، اما همچنان شرکت‌های سرمایه‌گذاری است این در جهت اطلاع‌رسانی به اعضای خود متأسفانه کم‌کاری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و عمده سهامداران در روش غیرمستقیم یعنی سرمایه گذاری استانی همچنان از کم و کیف مشارکت در مجامع الکترونیک بی خبر هستند.

به هر حال بازار سرمایه ایران به یکی از بازیگران عمده اقتصاد کشور تبدیل شده و باید آن را به فال نیک گرفت. آزاد شدن سهام عدالت و استقبال گسترده  مردم از سهام عرضه اولیه در سال گذشته باعث شده اقتصاد ایران شفاف و آماده رشد شود و این بهترین فرصت برای دولت در جهت شفاف‌سازی و توسعه بخش خصوصی به شمار می‌رود که باید این فرصت را غنیمت بدانند.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول