اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

سوت‌زنی| روستای مزبیله سفلی بدون مدرسه، آب و گاز!

دانش‌آموزان روستای مزبیله سفلی در حالی سال تحصیلی جدید را در کانکس آغاز می‌کنند که دو سال گذشته به دلیل منحل شدن مدرسه خود در مدارس رامشیر درس خواندند.

سوت‌زنی| روستای مزبیله سفلی بدون مدرسه، آب و گاز!

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان اهواز، سوژه ای درسامانه سوت زنی فارس، مبنی بر اینکه مدرسه‌ای در روستای مزبیله سفلی(از توابع شهرستان رامشیر) منحل شده و دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل مجبور شدند چندین کیلومتر آن طرف‌تر، تا شهرستان رامشیر بروند ثبت شد.

خبرنگار فارس برای پیگیری موضوع به سراغ یکی اعضای شورای این روستا که خود نیز آموزگار است رفت تا از جزئیات قضیه با خبر شود.

 

احداث مدرسه توسط شهید بابایی

موسی شریفی در توضیح این جریان به نقل از پدرش در گفت‌گو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: چند سال گذشته که شهید بابایی پیگر زمینی برای احداث پایگاه پنجم شکاری بود پدرم به وی گفت: من حاضر هستم این زمین را در اختیار شما بگذارم اما در برابر آن برای ما مدرسه احداث کنید و آب لوله کشی فراهم کنید.

وی با بیان اینکه اهالی روستا هر روز دعاگوی شهید بابایی هستند، افزود: شهید بابایی بعدها با هزینه پایگاه و نه دولت آب لوله کشی را به روستا آورد و برای بچه‌های روستا مدرسه احداث کرد، و از آن زمان تا کنون این مدرسه محل تحصیل بچه‌های روستا در مقطع ابتدایی شد.

عضو شورای روستای مزبیله سفلی گفت: از زمان فرماندهی شهید بابایی  تا کنون بیش از 30 سال می‌گذرد و این مدرسه دیگر قدیمی و استحکام لازم را ندارد، تا دو سال گذشته با هر زحمتی که شده مدرسه را نگه داشتیم اما مدرسه کاملا خراب شده  بود و هر آنی احتمال آور شدن روی سر دانش‌آموزان وجود داشت.

 

شریفی افزود: به همین دلیل تصمیم گرفتیم دانش‌آموزان را برای ادامه تحصیل به شهرستان رامشیر ببریم، دو ماه پس از جابه جا شدن دانش‌آموزان سقف مدرسه خود به خود خراب شد که اگر دانش‌آموزان در کلاس حضور داشتند قطعاً روی سر آن‌ها خراب می‌شد.

آموزش و پرورش تهدید به منحل کردن مدرسه کرد

وی بیان کرد: پس از انتقال  بچه‌ها به رامشیر مسؤولان آموزش و پرورش به ما گفتند: با انتقال دانش‌آموزان به مدارس شهرستان رامشیر این مدرسه منحل خواهد شد،کد آن نیز برداشته می‌شود و دیگر مدرسه‌ای برای شما ساخته نمی‌شود این در حالی است که ماندن بچه‌ها در آن مدرسه خطرات جانی را برای بچه‌ها به دنبال داشت.

شریفی عنوان کرد: درطول دو سال هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان حدود 20 میلیون تومان برآورد شد که از جیب اهالی دانش‌آموزان پرداخت شد.

وی گفت: پس از خراب شدن مدرسه بارها به آموزش و پرورش، فرمانداری، و.. نامه دادیم که برای ما مدرسه بسازند یا مدرسه فعلی را محکم سازی کنند اما هر بار به بهانه نبود اعتبار و تحریم کاری از پیش نبردند.

شریفی با طرح این سوال مبنی براینکه آیا آموزش و پرورش به اندازه 10 میلیون تومان اعتبار ندارد، بیان کرد: پس از دو سال  خواهش و التماس از مسؤولان شهرستان و مکاتبه با آن‌ها تعداد دو کانکس به درد نخور و بدون تجهیزات برای تعداد 16 دانش آموزش به روستای ما اختصاص دادند که باتوجه به آب‌وهوای خوزستان کانکس‌ها گرم و بدون کولر هستند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان از ترس کرونا حاضر نبودند در رامشیر درس بخوانند، عنوان کرد: با وجود اینکه سال تحصیلی در کل کشور از نیمه شهریور آغاز شد اما در روستای مزبیله سفلی از 29 مهر و در کانکس‌های بدون کولر آغاز شد.

 

لوله‌کشی گاز نداریم

اما مشکلات این روستا به مدرسه و نبود فضای آموزشی مناسب ختم نمی‌شود و نبود خدمات اولیه زندگی در این منطقه را برای اهالی سخت کرده است.

شریفی می‌گوید: در این روستا لوله‌کشی گاز هم وجود ندارد و هر کدام از اهالی بخواهد سیلندر گاز را از رامشیر تهیه کند باید 15 هزار تومان هزینه آژانس بدهد در حالی که لوله گاز 40 اینچی بید بلند –ماهشهر فقط 500 متر با روستا فاصله دارد و تمام روستاهای رامشیر که از کنار این لوله می‌گذرند لوله گاز دارند، مسؤولان می‌گویند گازکشی به این روستا صرفه اقتصادی ندارد در حالی که 36 خانوار در این روستا زندگی می‌کنند.

لوله‌کشی آب نداریم

از اسفند ماه سال گذاشته در خصوص نبود آب برای شستشو با فرماندای، استانداری، بخشداری، دادستان شهرستان، امام جمعه، بسیج، اداره آب روستایی و شهری مکاتبه کردم اما در پاسخ به من گفتند: کارگران اعتصاب کردند! شما بگویید با این وضعیت شیوع کرونا با چه چیزی دستانمان را بشوریم؟

 

شریفی با بیان اینکه مخازن آب غیربهداشتی و خالی است، عنوان کرد: یک ماشین تخلیه چاه توالت را به تانکری برای حمل و نقل آب تبدیل کردند، این تانکر برای یکی از دکل‌های نفتی آب می‌برد که اهالی روستا کلی آن را التماس می‌کنند تا برای آن‌ها آب بیاورد.

وی گفت: یکی از مسؤولان آب روستایی که از نزدیکان بنده است و انتظار زیادی داشتم به دلیل این قرابت کاری برای حل مشکل آب روستا کند به بنده گفت: از آب لوله‌کشی باید نا امید بشوید با این جمله آب پاکی روی دستم ریخت و بعد از آن حتی شماره‌اش را ازگوشی خودم پاک کردم.

 

شریفی با بیان اینکه آب شرب را از شهرستان رامشیر خریداری می‌کنیم، عنوان کرد: قبلاً دو بار در هفته تانکر آبی را برای این روستا می‌آوردند اما اکنون این سهمیه هم قطع شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روستای مزبیله سفلی از توابع شهرستان رامشیر است که حدود 36 خانوار در آن ساکن هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول