اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| مطالبه والدین برای ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های بیگانه به‌کجا رسید؟/ گفتگو با سردبیر سوژه

والدین نگران از حضور فرزندشان در فضای مجازی و چالش‌های پیش‌رو در این اپلیکیشن‌ها، با ثبت سوژه‌ای خواستار ممنوعیت استفاده از اپ‌های خارجی در مدارس شدند.

فارس من| مطالبه والدین برای ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های بیگانه به‌کجا رسید؟/ گفتگو با سردبیر سوژه

به گزارش خبرگزاری فارس، میلاد منیعی:با ظهور پاندمی کووید ۱۹ همراه با شروع سال تحصیلی جدید و آموزش دانش‌آموزان از طریق فضای مجازی، مسأله نحوه حضور و آموزش در شبکه‌های اجتماعی دغدغه خانواده‌ها، معلمان و مدارس شد. از طرفی شبکه دانش‌آموزی شاد به همت وزارت آموزش و پرورش در ابتدای سال راه‌اندازی و در شهریور ماه با ارتقای این شبکه، مزیت‌های بسیار خوبی برای دانش‌آموزان و والدین به همراه داشت.

 

اما با ادامه روند حضور تعداد زیادی از دانش‌آموزان در کلاس‌های مجازی، والدین و معلمان از ایرادات این شبکه از جمله سرعت پایین بارگذاری و قطعی‌‌ آن سخن گفتند. در مجموع این مسأله، بهانه‌ای شد تا برخی از مدارس و والدین از شبکه‌های اجتماعی خارجی برای فضای آموزشی استفاده کنند. عملاً این روند بسیاری از خانواده‌ها را نگران حضور فرزندان‌شان در این شبکه‌ها کرد. 

 

فارغ از این موضوع این روزها شاهدیم جوانان و نوجوانان به بهانه آموزش مجازی مدام موبایل به دست هستند و لحظه‌ای از گوشی خود غافل نمی‌شوند. این مسأله در حالی نگرانی والدین را دو چندان می‌کند که اخیراً چالشی در فضای مجازی به نام «مومو» در اپلیکیشن واتس‌آپ گسترش یافته است. 

 

مومو چالش خطرناک آنلاینی بسیار شبیه به بازی نهنگ آبی است که ابتدا از فیس‌بوک شروع شد و از طریق واتس‌آپ گسترش پیدا کرد. هدف از این بازی ترسناک، نشانه گرفتن روح و روان کودکان و نوجوانان بوده است. این بدافزار، کودکان و نوجوانان را در صورت سرپیچی از فرامین خود تهدید می‌کند

.

در همین راستا مخاطبان زیادی نگرانی خود را درباره «استفاده از اپ‌های خارجی توسط مدارس» در سامانه «فارس من» به ثبت رساندند و با امضای نزدیک به هزار نفر خواستار ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی توسط مدارس شدند.

مخاطبان در «فارس من» نوشتند: هم اکنون بسیاری از مدارس فعالیت آموزشی خود را در نرم‌افزارهای خارجی همچون واتس‌آپ و تلگرام انجام می‌دهند و دانش‌آموز باید برای دریافت آموزش‌ به این نرم‌افزارها مراجعه کنند. این در حالی است که فضای نر‌م‌افزارهای خارجی بسیار ناامن است.

 

همچنین کاربران معتقدند: در سایه کم‌توجهی مسؤولین، شاهد این هستیم که نوجوانان و جوانان و حتی کودکان زیر آوار محتواهای ضدفرهنگی مدفون شده‌اند. برای نمونه می‌توان به همین چالش خطرناک مومو اشاره کرد. حتی اگر یک دانش‌آموز هم گرفتار این چالش شود عواقب روحی و روانی بدی را در پی خواهد داشت.

 

که در این راستا علی درویشی، استاد دانشگاه و کارشناس حوزه سواد رسانه و فضای مجازی به خبرنگار فارس، گفت: این ترس‌ها که ملاک نیست، باید والدین آگاهی و اشراف به موضوع داشته باشند و فرزندان خود را راهنمایی کنند. اگر کودک و نوجوانی از نظر روحی و روانی دچار مشکلی باشد حتماً تحت تأثیر قرار گرفته و دست به کارهای خطرناکی می‌زند. 

 

در ادامه مخاطبان با اشاره به اهمیت امنیت اطلاعات دانش‌آموزان و عدم خروج ارز از کشور، تأکید کردند: از وزارت آموزش و پرورش خواهشمندیم تا فعالیت تمامی مدارس را در نرم‌افزارهای خارجی ممنوع کرده و تمامی مدارس را ملزم به استفاده از بستر شاد یا یکی از پیام‌رسان‌های داخلی همچون گپ، ایتا، سروش و ... در سال جهش تولید و استقلال در فضای مجازی، کند.

بر اساس این مطالبه، محسن حاجی‌‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: در تمام مدارس، استفاده از شاد تعیین شده است و معلمان اجازه ندارند که از سایر پیام‌رسان‌های خارجی استفاده کنند؛ شاد امکانات خیلی خوبی را در اختیار آنها قرار داده است و ظرفیت و تنوع خدماتی که در «شاد» وجود دارد در هیچ یک از سرویس‌های خدمت رسان آموزشی وجود ندارد.

 

و در نهایت معاون اجتماعی پلیس فتا خاطرنشان کرد: ما به همه دانش آموزان، معلمان و والدین که با مجموعه پلیس فتا تماس گرفتند این قول را می‌دهیم که این چالش در حد یک شوخی، سرگرمی و تشویش اذهان عمومی است که پلیس فتا علیه آن اقدام می‌کند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول