اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عبدالله در گفت‌وگو با فارس: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال ادامه می‌یابد

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان درباره خروج نیروهای آمریکایی گفت: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال ادامه می‌یابد اما شماری دیگر نیز باقی خواهند ماند.

عبدالله در گفت‌وگو با فارس: خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال ادامه می‌یابد

سایت افغانستان خبرگزاری فارس- زینب رحیمی: «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، درباره به‌ بن‌بست رسیدن گفت‌وگوهای صلح افغانستان گفت: «برای بار اول است که پس از 42 سال جنگ، که تقریباً بیش از دو دهه با طالبان در جنگ هستیم، دو طرف میز، افغان‌ها با یکدیگر می‌نشینند. توقع مردم افغانستان این بوده که شاهد پیشرفت باشند. نشست دو طرف خودش یک فرصت تاریخی است.»

وی افزود: «این که هر دوطرف، یک طرف جمهوری اسلامی افغانستان و طرف دیگر یعنی‌ طالبان به این نشست به چشم یک فرصت بنگرند و اراده و عزم خود را نشان دهند، این در مذاکرات مشخص می‌شود.»

 

عبدالله در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا پس از توافق آمریکا و طالبان در اسفند سال گذشته، کاهش خشونت‌ها حاصل نشد و همچنان مردم غیرنظامی در افغانستان قربانی حملات تروریستی قرار می‌گیرند، گفت: «جامعه بین‌الملی از جمله ایالات متحده آمریکا خواستار کاهش خشونت و کاهش جنگ‌ها شده‌اند. صحبت‌ها همچنان برای برقراری آتش‌بس همچنان ادامه دارد. رسیدن به آتش‌بس سراسری نیازمند زمان است. ما به‌عنوان یک طرف درگیر جنگ یعنی دولت جمهوری اسلامی افغانستان متعهد به آتش‌بس هستیم.»

وی درباره گفته‌های ترامپ درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا کریسمس امسال نیز گفت: «ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این اظهارات را بیان کرده و تصمیم درباره حضور یا عدم حضور نیروهای کشورشان در افغانستان به‌عهده آنهاست. تعدادی از آنها تا پایان سال کاهش خواهند یافت و بعد از سال نیز تعدادی از آنها باقی خواهند ماند. من درباره تصمیم دولت بعدی آمریکا نمی‌توانم اظهارنظر کنم.»

عبدالله همچنین تصریح کرد: «هم‌اکنون هم تعدادی از نیروهای آمریکایی در حال خروج از افغانستان هستند. این خروج ادامه پیدا می‌کند اما شماری دیگر نیز باقی خواهند ماند.»

 

وی همچنین درباره رابطه انتخابات آمریکا با روند صلح افغانستان نیز گفت: «من فکر می‌کنم تقابل و تقارن‌هایی میان دو حزب حاکم آمریکا درباره این روند وجود دارد اما این مورد نیازمند گفت‌وگوهایی است. مهم این است که مردم افغانستان خواستار صلح هستند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان پیرامون اظهارنظر جو بایدن نامزد دموکرات‌ها درباره اینکه افغانستان هیچگاه متحد نمی‌شود و باید تجزیه گردد، نیز گفت: افغانستان متحد می‌باشد، متحد باقی می‌ماند و افغانستان بقایش در اتحادش است به‌عنوان یک کشور مستقل دارای حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است و آرزو دارم که مردم با آرامش و صلح زندگی کنند.

وی درباره سفرش به ایران نیز گفت: در سفرهای منطقه‌ای بیشترین تمرکز من بر روی صلح افغانستان، گفت‌وگوهایی در جریان است،  آینده صلح در افغانستان و ابعاد مختلف این موضوع بوده است. همه کشورهای منطقه از گفت‌وگوهای بین‌الافغانی با مالکیت افغان‌ها حمایت می‌کنند و همکاری‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته شده در سطح منطقه مفید واقع شود. 

عبدالله ادامه داد: مردم افغانستان بر این باور هستند که صلح پایدار، قابل قبول و با عزت برای همه مردم افغانستان صلحی است که تمام حقوق مردم افغانستان در آن حفظ شود. جمهوری اسلامی ایران از این صلح حمایت می‌کند. ما تبادل نظر خوبی با مقامات ایران داشتیم درباره مناسبات دوجانبه هم بحث‌هایی صورت گرفت و شاهد پیشرفت‌هایی در آینده نیز هستیم.

 

وی درباره این سوال که دولت افغانستان تاکنون چقدر توانسته از جمهوریت که همواره اعلام کرده خط قرمز آن است، دفاع کند نیز گفت: هنوز بحث‌ها میان دولت و طالبان در قطر به این مرحله نرسیده اما بحث حق مردم افغانستان، حق رای، آینده مردم افغانستان در سایه یک نظام مردم سالار، دستاوردهای مردم افغانستان از جمله آزادی‌هایی که آنها دارند، رعایت شوند، این موضوع نیز وارد بحث‌ها خواهد شد.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در پایان خطاب به مردم ایران گفت: بسیار خرسندم که دوباره فرصت پیش آمد تا به ایران به‌عنوان یک کشور دوست و همسایه بیایم. مردم ایران در کنار مردم افغانستان در روزهای دشوار و روزهای جهاد ایستادند و امروز هم  از مردم افغانستان حمایت می‌کنند. من آرزوی بهروزی برای مردم این کشور مسلمان را دارم.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول