اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

سیاستمدار لبنانی به فارس: لبنان مقابل خشکسالی اقتصادی است اما زیر بار وام بانک جهانی نمی‌رویم

عضو دفتر سیاسی جریان «المرده» در گفت‌وگو با «بین‌الملل فارس» تشکیل دولت در لبنان بدون مقاومت را ناممکن دانست و مهم‌ترین مشکل کشورش را «خشکسالی اقتصادی» خواند اما گفت، بیروت زیر بار وام بانک جهانی نمی‌رود.

سیاستمدار لبنانی به فارس: لبنان مقابل خشکسالی اقتصادی است اما زیر بار وام بانک جهانی نمی‌رویم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «فیرا یمین» عضو دفتر سیاسی جریان «المرده» لبنان، عضو جریان «هشت مارس» در گفت‌وگو با گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، آخرین وضعیت تشکیل دولت را تشریح کرد.

فیرا در پاسخ به این سوال که دولت جدید که در انتظار رأی اعتماد است، چه وضعی دارد و چطور تشکیل شد، گفت،‌ «روشن است که لبنان، رنج زیادی متحمل شد تا این دولت شکل بگیرد. حال بعد از اختلافات متعدد و بعد از چند تجربه، به سبک فعلی [ترکیب دولت] رسیدیم که این کف انتظار است. البته ما به عنوان یک تیم سیاسی در محور مقاومت، توقع داشتیم که متفاوت از این و حداقل دولتی تکنوسیاسی باشد. اما به دلیل شرایط بحرانی و عادت ما که به خاطر میهن خود کوتاه می‌آییم، امتیازهایی دادیم تا دولت حسان دیاب شکل بگیرد. 

عضو دفتر سیاسی حزب «المرده» لبنان گفت: به هر حال این دولت [تا اینجا] شکل گرفته [و در انتظار رأی اعتماد است] و مشکلات زیادی پیش رو دارد. بیانیه وزراتی [یا همان نقشه راه دولت] چیزی جدیدی ندارد و نکته این است که همچنان بند متعلق به مقاومت را بدون تغییر حفظ کرده و این خیلی طبیعی است چون اگر مقاومت نبود نه این دولت نه هیچ دولت دیگری شکل نمی‌گرفت. پس طبیعی است که خیلی واضح، صریح و قاطع بند مقاومت را حفظ کند.

خانم یمین سپس گفت: مشخص بود که بیشتر طیف‌های وابسته به ۱۴ مارس این حکومت را تحریم کنند. تا دیروز تصور می‌کردیم که دیگر ۱۴ یا ۸ مارسی وجود ندارد اما امروز تجربه نشان می‌دهد این طور نیست و ممکن است در آینده جبهه‌ای برای پر کردن شکاف میان طیف‌های ۱۴ مارس تشکیل شود.

خانم یمین در ادامه تصریح کرد: اما بندهای دیگر بیانیه وزارتی که مربوط به شهروندان است؛ می‌دانید که امروز لبنان شاهد تحرکات گسترده‌ای است که نمی‌توانیم آن را انقلاب بنامیم زیرا به حد انقلاب نرسیده است. طبعا جنبشی با مطالبات به حق وجود دارد که برخی طرف‌ها تلاش می‌کنند از این موضوع بهره‌برداری و تا حد امکان از آن استفاده کنند و به همین دلیل باید تا حد ممکن هوشیار باشیم.

 

وی دولت جدید لبنان را دولت مقابله با چالش‌ها نامید، برای آن آرزوی موفقیت کرد و در ادامه گفت: باید واقع‌گرا باشیم، دولت‌های سیاسی با سختی‌های زیادی در حل پرونده‌های اقتصادی روبه‌رو بوده‌اند. معتقدم که این دولت حداقل شبیه به دولت پیشبرد امور خواهد بود تا زمانی که صحنه منطقه‌ای با بُعد بین‌المللی آن روشن شود. پیامدهای این موضوع بر وضعیت داخلی لبنان ممکن است دولت را به جلو براند یا مانع آن شود زیرا امروز همانگونه که مشخص است در سایه تحولات میدانی بویژه در سوریه و فلسطین اشغالی، لبنان زیر ذره‌بین است اما در عراق، صحنه بسیار شبیه‌تر است.

خانم یمین در ادامه به مشکلات اقتصادی لبنان اشاره کرد و گفت: لبنان به عنوان یک کشور مقاومتی زیر ذره‌بین است و شاید از ما انتظار گرفتن وام از بانک جهانی دارند اما ما هرگز این موضوع را نمی‌پذیریم و ما تمام امکانات فکری، سیاسی، ایمانی و مبارزاتی با آن مقابله خواهیم کرد. اگر تعبیر مجازی باشد می‌توانم بگویم در برابر خشکسالی اقتصادی قرار داریم. به قدر امکان تلاش می‌کنیم که این خشم را فرو ببریم و تحمل و صبر داشته باشیم زیرا در نهایت امر باید راه‌حلی باشد. کشورهایی در محور هستند که در کنار ما هستند که از جمله آنها ایران، روسیه و برخی کشورهای آمریکای لاتین هستند.

وی گفت، یک نبرد اقتصادی واضح و آشکار دیده می‌شود. اقتصاد آمریکا امروز بحرانی است و تمام نگاه‌ها از رئیس‌جمهور آمریکا به سمت چین است و بعید نیست آنچه اخیرا در چین رخ داد (شیوع کرونا) بی ارتباط به همین موضوع باشد.

عضو حزب تیار المرده تأکید کرد: ما تنها نیستیم بلکه به دلیل قدرت و مقاوتمان متحدان و دوستانی داریم اما اگر ضعیف بودیم چه بسا متحد یا دوستی نداشتیم. علی‌رغم سختی مرحله فعلی می‌توان آن را پشت سر گذاشت. منتظر تحقق معجزه از دولت نیستیم باید به آن فرصت دهیم تا راه‌حل‌های حداقلی را عملی کند. دولت باید با طرحی اقتصادی برای لبنان که تلاش می‌کند از بانک جهانی وام بگیرد مقابله کند، موضوعی که چه بسا به معامله قرن مرتبط می‌شود. ما با چالش‌های بزرگی روبه‌رو هستیم که ظاهر آن اقتصادی و باطن آن سیاسی، فکری و فرهنگی است.موضوع اسکان آوارگان را نباید فراموش کنیم، موضوعی که به شکلی اساسی در کمین ماست و لبنان از نظری سیاسی، انسانی و دموگرافی بزرگترین بازنده آن خواهد بود.

وی درباره تحریم‌ها علیه لبنان گفت: تحریم به معنای رسمی بر لبنان تحمیل نشده است. تهدیدهایی وجود دارد که از خلال آن تلاش می‌شود مسؤولیت اتفافات را به مقاومت تحمیل کند و مانور و فریب زیادی در این موضوع دیده می‌شود. امروز از هر لبنانی انتظار دارند که علیه مقاومت خود قیام کنند و مسؤولیت امور اقتصادی را بر عهده آن بدانند اما خدا را شکر ما کاملا بیدار و پر از تجربه هستیم. حتی در داخل تحرک‌های فعلی (اعتراضات) نیز بسیاری از طرفداران مقاومت دیده می‌شوند و به مجرد اینکه ضربه‌ای به مقاومت وارد شود آنها در مقدمه مقابله، پیروزی و دفاع خواهند بود.

یمین سپس به ممنوعیت تحمیل شده بر کشورهای جبهه مقاومت اشاره کرد و گفت: همانطور که ایران محاصره شده، همانگونه که وضعیت فعلی سوریه این است و عراق مطالبات دارد، می‌بینید که قیمت دلار در لبنان، عراق و سوریه افزایش داشته و همانگونه که سید مقاومت گفت ما به هم مرتبط و در تمام امور به هم وصل هستیم.

وی ادامه داد: امروز انتظار یک پروژه مقاومت می‌رود که مردمش را احیا کند و تفکرات را برای مقابله عملی بیدار کند زیرا ما گاهی بعد از برخی پیروزی‌ها سست می‌شویم و همت و تلاش را ادامه نمی‌دهیم. امروز انتظار بازگرداندن این همت می‌رود تا با پیروزی‌های فکری، اقتصادی و انسانی همراه شویم.

خانم یمین در پایان درباره شهادت سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه ایران گفت: این اتفاق یک شوک، درد و ترس بسیار ایجاد کرد. ترس از سرنوشت کل منطقه، زیرا قاسم سلیمانی پروژه مقاومت خود را ارائه کرده بود. به نظر من مهم‌ترین توییتی که در لحظات اولیه پس از ترور و شهادت وی نوشته شد مربوط به رئیس جریان المرده (سلیمان فرنجیه) بود که گفت «شهادت قاسم سلیمانی سیلی بزرگی برای تمام محور مقاومت بود». درست است که سردار سلیمانی به شهادت رسیده اما تفکر و شیوه وی ادامه دارد و ما به این تفکر و شیوه ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول